تبیان، دستیار زندگی
در طول یک سال گذشته به ویژه از نیمه های سال، شبکه های اجتماعی با اتفاقات و حاشیه های زیادی همراه بودند که برخی از آنها به جنجال های رسانه ای تبدیل شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنجال های مجازی در سال 93

مروری بر حاشیه های شبکه های اجتماعی



در طول یک سال گذشته به ویژه از نیمه های سال، شبکه های اجتماعی با اتفاقات و حاشیه های زیادی همراه بودند که برخی از آنها به جنجال های رسانه ای تبدیل شد.

جنجال های مجازی در سال 93

تقریبا از اواسط سال 93 هرچه جلوتر آمدیم استفاده از شبکه های اجتماعی به مرور بیشتر شد. از ابتدای آمدن شبکه های اجتماعی بحث فیلتر شدن یا نشدن این شبکه ها بارها از طرف مسئولین مطرح شد که از بین شبکه هایی که در دسترس عموم قرار داشت سال گذشته قرعه به نام وی چت افتاد و فیلتر شد. سال 93 هم با وجود تنوع و افزایش چشمگیری که در استفاده از شبکه های اجتماعی وجود داشت، جنجال ها و حاشیه های زیادی رقم خورد و چندین بار این شبکه ها را تا مرز فیلتنر شدن برد.
هر کدام از این حاشیه ها با توجه به موضوعی که داشتند مدتی خبر ساز شدند و فروکش کردند. اما در اکثر این حاشیه ها چهره های شناخته شده به ویژه بازیگران سهیم بودند. در ادامه تعدادی از خبرسازترین این جنجال ها را مرور می کنیم:
بازیگران
صفحات بازیگران در شبکه های اجتماعی از جنجال سازترین اتفاقات این شبکه ها بود که با هر موضوعی جریانی در این صفحات راه افتاد. کامنت های کاربرانی که به این صفحات سر می زنند معمولا در راه افتادن حاشیه ها نقش زیادی داشت؛ نمونه های زیادی از این دست در طول این یک سال اتفاق افتاد که به هر کدام در زمانش پرداختیم: جنجال های مقتل خوانی بهاره رهنما، هانیه توسلی و اتفاقاتی که یک پست او در مورد پاشایی دراینستاگرام به دنبال داشت، علی صادقی و عکسی که از او همراه با دو کودک به عنوان فرزندانش منتشر شد و نهایتا ازطرف او تکذیب و منجر به شکایت صادقی از عاملان این اتفاق شد. راه افتادن صفحاتی جعلی به نام بازیگران برای علاقه مندان به بازیگری در فیس بوک و... .
توهین به شخصیت ها
جنجال دیگر پیام هایی بود در مورد شخصیت ها که در شبکه های اجتماعی عنوان شد و محتوای اکثر آنها همراه با توهین بود.همین بهانه ای شد تا بحث فیلتر شدن شبکه های اجتماعی به ویژه وایبر دوباره مطرح شود که با فرصت یک ماهه قوه قضاییه به وزارت ارتباطات از حجم بالای این پیام ها کاسته شد و شبکه های اجتماعی به کار خود ادامه دادند.

جنجال های مجازی در سال 93

مرتضی پاشایی
بیماری مرتضی پاشایی و فوتش جریانات زیادی را به همراه داشت که تا مدتی بعد از فوتش همچنان در جریان بود. اولین حاشیه ها در مورد پاشایی مربوط به خبر فوت او بود که چندبار به دروغ در شبکه های اجتماعی پخش شد. بعد از فوت هم تصاویر و فیلم از لحظه فوت او حرف و حدیث های زیادی به همراه داشت و بر سر اینکه کادر بیمارستان در این کار نقش داشتند یا نه بحث هایی زیادی مطرح شد که نهایتا با بازبینی فیلم دوربین مداربسته بیمارستان مشخص شد که شخصی که از پاشایی فیلم گرفته از همراهان او بوده و کادر بیمارستان هیچ نقشی در این کار نداشتند. مدتی بعد از فروکش کردن حاشیه های فوت او جنجال ها بر سر ساخت مستندی در مورد پاشایی بین رضا رشید پور و عموی پاشایی شروع شد که هر کدام با اظهارنظرهایی در صفحات خود در شبکه های اجتماعی موضوع را رسانه ای کردند.

مسیری که در استفاده از شبکه های اجتماعی از ابتدا تا به الان وجود داشته این را نشان می دهد که با گذشت زمان حواشی این شبکه ها شکل دیگری به خود گرفته و در مواردی هم از جنجال های محتوایی آنها کم شده


بچه پولدارها
راه اندازی صفحه ای با عنوان بچه پولدارها در اینستاگرام یکی دیگر از جنجال های شبکه های اجتماعی بود که مورد اعتراض خیلی ها قرار گرفت و علاوه بر رسانه های داخلی در رسانه های خارجی هم واکنش هایی را به همراه داشت. روزنامه نیویورک پست آمریکا با اشاره به باز شدن صفحه " اینستاگرامی" بچه پولدارهای تهران نوشت: "تصاویر مشابه است. فرقی نمی کند که در آمریکا باشی یا در ایران اگر جزء آن یک درصد " اولترا پولدارها" باشی زندگی ات در هر جای دنیا شبیه به هم است."
گردانندگان این صفحه در گفتگو با پایگاه آمریکایی بیزینس اینسایدر اعلام کردند که هدف از به راه انداخن این صفحه نشان دادن تصاویر خوب از ایران به جهان است. هربار که از ایران در تلویزیون و یا اخبار نام برده می شود آنها معمولا منفی در این باره صحبت می کنند و ما تلاش می کنیم که نقاط مثبت را نشان دهیم. از دیگر موضوعاتی که در حاشیه های صفحه بچه پولدارها وجود داشت حضور تعدادی از بازیگران مانند الناز شاکر دوست و رضا گلزار در میان بچه پولدارها بود.
عکس های سلفی
عکس های سلفی همانطور که در سال 2014 در کل دنیا طرفداران زیادی پیدا کرد در یک سال اخیر هم در بین کاربران شبکه های اجتماعی درکشورمان به یکی از کارهای روزمره در این شبکه ها تبدبل شد و حالا خیلی ها به خصوص بازیگران آلبومی از عکس های سلفی در حالت های مختلف را در صفحات خود دارند. عکس های سلفی در اتفاقات خاص هم نقش پررنگ تری داشتند مانند عکس های فوتبالیست ها در حاشیه مسابقات آسیایی که حواشی زیادی داشت و یا ایام جشنواره فیلم فجر که ژست های متفاوتی از بازیگران موضوع عکس های سلفی شد.

جنجال های مجازی در سال 93

چالش ها
دعوت به چالش ها هم طرفداران مخصوص به خود را داشت که در مواردی حواشی زیادی هم به همراه آورد. حاشیه ساز ترین آنها چالش سطل یخ بود که برای کمک به بیماران als راه افتاد، اما در ادامه وقتی از طرف کاربران کشورمان مطرح شد بیشتر به سمت یک سرگرمی رفت. عده ای از دعوت شدن به چالش استقبال کردند, عده ای با سکوت هیچ واکنشی نداشتند و تعدادی هم با پیام هایی نسبت به این کار اعتراض کردند. در کنار چالش سطل یخ چالش های زیاد دیگری هم وجود داشت مانند چالش ده کتاب، چالش بوسیدن دست مادران، چالش عکس بدون آرایش و .... که هیچکدام مانند سطل یخ مورد توجه قرار نگرفت.

در کنار خبرهای همراه با جنجال، اتفاقاتی هم بودند که چندان جنجال آفرین نبودند و از طرف کاربران شبکه های اجتماعی مورد استقبال زیادی قرار نگرفتند.
از مجموع حواشی و اتفاقاتی که در یک سال گذشته کاربران شبکه های اجتماعی را درگیر خود کرد موارد زیاد دیگری هم وجود دارد مانند شایعه آمدن زلزله تهران که چندین بار مطرح شد و یا فروخته شدن لایک ها برای بالارفتن تعداد لایک یک پست مشخص و... . شکل گیری این حواشی با بالا رفتن تعداد کاربران شبکه های اجتماعی مرتبط است. عده ای که از کاربران قدیمی این شبکه ها هستند کم کم با قوانین این شبکه ها آشنا شده اند و عده ای دیگر هم که کمی دیرتر به جمع کاربران شبکه های اجتماعی ملحق شدند هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار دارند. اما مسیری که در استفاده از شبکه های اجتماعی از ابتدا تا به الان وجود داشته این را نشان می دهد که با گذشت زمان حواشی این شبکه ها شکل دیگری به خود گرفته و در مواردی هم از جنجال های محتوایی آنها کم شده.

زهرا فرآورده
بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:
شایعات وایبری

چهره ها در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟
عواقب خطرناک شبکه های اجتماعی
قریشی و ضیغمی هم رفتند

کمپین ما نمی بینیم