تبیان، دستیار زندگی
آیا دولت یازدهم به دنبال نفوذ در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و ایران است و اگر واقعا اینگونه است، چرا؟ انتخابات هشتمین دوره هیأت نمایندگان اتاق تهران فردا 18 اسفند در مصلای تهران برگزار می شود و از 40 کرسی هیأت نمایندگان این اتاق که در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقتصادی ترین انتخابات ایران فردا برگزار می شود



آیا دولت یازدهم به‌‌‌‌دنبال نفوذ در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و ایران است و اگر واقعا اینگونه است، چرا؟ انتخابات هشتمین دوره هیأت نمایندگان اتاق تهران فردا 18 اسفند در مصلای تهران برگزار می‌شود و از 40 کرسی هیأت نمایندگان این اتاق که در اختیار بخش خصوصی است، 17 کرسی به نمایندگان بخش بازرگانی، 13 کرسی به نمایندگان بخش صنعت، 6 کرسی به نمایندگان بخش کشاورزی و 4 کرسی به بخش معدن تعلق دارد.


اتاق بازرگانی

گمانه‌زنی‌های زیادی از دلایل این دخالت و مهندسی و افراد دخیل در این موضوع از گوشه و کنار شنیده می‌شود که باتوجه به حضور برخی کاندیداهای منتسب به این افراد، وجود چنین دخالت‌هایی دور از ذهن نیست. در این میان حدس‌هایی درباره حضور غیرمستقیم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و مجتبی‌ خسروتاج معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و حمایت ایشان برخی کاندیداها و ائتلافات آنها زده می‌شود. در حال حاضر مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری از جمله کاندیداهای معرفی شده از سوی ائتلاف برای فرداست. همچنین فرزند محمد نهاوندیان نیز برای این انتخابات ثبت‌نام کرده و در کنار ثبت‌نام داماد محمد شریعتمداری،‌ معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، نام محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، مشاور شریعتمداری در میان اسامی ائتلاف برای فردا به چشم می‌‌خورد. اگرچه تاکنون حمایت مستقیمی از سوی دولتی‌ها از کاندیداهای انتخابات اتاق صورت نگرفته ولی اظهارات برخی اتاقی‌ها در این‌باره قابل توجه است.
احمد پورفلاح، عضو کنونی هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که البته در این دوره از انتخابات کاندیدا نشده است اما سخنگوی این ائتلاف است، درباره دخالت دولتی‌ها در این‌‌‌‌‌‌‌باره اظهار داشت: در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، خواستار عدم مداخله دولت در انتخابات اتاق شدیم و جهانگیری هم تاکید کرد دولت به هیچ روی قصد دخالت و مهندسی در انتخابات اتاق را ندارد. پورفلاح با تأکید بر اینکه در حال حاضر بخش مهمی از اقتصاد در دست بخش‌های دولتی است و بخش خصوصی نیاز دارد سهم بیشتری از اقتصاد بگیرد با انتقاد از حضور20 عضو دولتی در اتاق ایران، به دولت توصیه کرد این 20 نفر را نیز از میان بخش خصوصی واقعی انتخاب کند. از سوی دیگر محمدرضا بهرامن از دیگر کاندیداهای این دوره از انتخابات با تایید اینکه همه دولت‌های گذشته و حال در انتخابات اتاق‌های بازرگانی دخالت کرده‌اند و نمی‌توان این موضوع را رد کرد، تأکید کرد: البته قصد مقابله با دولت را نخواهیم داشت ولی باید گفت مهندسی در دولت برای رسیدن به اتاق مطلوب وجود دارد اما ما بخش خصوصی واقعی هستیم.

بهرامی‌ارض‌اقدس، مشاور شریعتمداری در میان اسامی ائتلاف برای فردا به چشم می‌‌خورد. اگرچه تاکنون حمایت مستقیمی از سوی دولتی‌ها از کاندیداهای انتخابات اتاق صورت نگرفته ولی اظهارات برخی اتاقی‌ها در این‌باره قابل توجه است.

بهرامن در ادامه با انتقاد از افزایش نرخ مالیات در بودجه 1394 تصریح کرد: وقتی به‌دلیل رکود به تولید مطلوب نرسیم، مالیات متکی به بودجه نفتی نیز موفق نخواهد بود و تغییر نرخ مالیات از 86 هزار به 93 هزار میلیارد تومان برای بخش تولید آسیب‌پذیر خواهد شد. از سوی دیگر حمید حاجی‌ابراهیم‌زرگر، سخنگوی ائتلاف فراگیر ایرانی آباد با تصریح اینکه اعتقاد راسخ داریم اقتصاد دستوری و دولت‌محور با فلسفه وجودی اتاق در تعارض ذاتی قرار دارد، گفت: با ساختار بی‌برنامه امروز اتاق مشکل داریم و با دولتی شدن این اتاق به جد مخالفیم. آنچه بر حضور و دخالت پررنگ دولت در انتخابات اتاق‌های بازرگانی دلالت می‌کند، وضع مالیات سنگین بر بنگاه‌های اقتصادی در سال آینده است و دولت برای اینکه بتواند به این عدد دست پیدا کرده و آن را دریافت کند به حامیانی در نزد بخش خصوصی نیاز دارد که اینان همان نمایندگان غیرمستقیم دولت در انتخابات اتاق هستند که در صورت برنده شدن در این انتخابات و قرار گرفتن‌شان در جمع 40 نفره هیأت نمایندگان اتاق تهران و سپس ایران می‌توانند برای حامیان دولتی‌شان سودمند باشند. در این‌باره اظهار نظر محمدرضا نجفی‌منش‌، یکی از کاندیداهای این انتخابات قابل توجه است. نجفی‌منش با اشاره به کاهش درآمد دولت از محل نفت و افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده، گفت: در بودجه سال آینده دریافت 93 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده که اگر به معنای فشار بر فعالان اقتصادی باشد، نتیجه‌ای جز افزایش مشکلات به دنبال ندارد و باید در اتاق آینده برای آن تدابیری اندیشیده شود. البته مهدی جهانگیری، یکی از کاندیداهای این دوره از انتخابات درباره حضور آقازاده‌ها در انتخابات اتاق، آقازاده بودن خود را بشدت تکذیب کرد و گفت: افتخارم این است که کارگرزاده‌ام و پدرم 30 سال کارگر معدن کرومیت بوده و خودم نیز با این سبقه، تلاش کرده‌ام. جهانگیری ادامه داد: از همگان می‌خواهم برای انتخاب کاندیداهای مورد نظر خود، به سبقه کاری آنها نگاه کنند و ارتباط‌شان را با بخش خصوصی در نظر بگیرند. نکته قابل توجه در این دوره از انتخابات حضور و تکرار برخی اسم‌ها در بیشتر فهرست‌های انتخاباتی است؛ ستاد ائتلاف بزرگ از علاءالدین میرمحمدصادقی به‌عنوان بزرگ و رئیس ائتلاف نام می‌برد و در کنار آن یحیی آل‌اسحاق را هم می‌نشاند. نام آل‌اسحاق اما در 2 ائتلاف «برای فردا» و «بزرگ» به چشم می‌خورد و نکته تعجب‌برانگیز نیز همین است که رئیس کنونی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که به اعتراف خودش نه تاجر است و بازرگان و نه اهل کار اقتصادی و در این‌ سال‌ها هم نخواسته که در این عرصه حضور داشته باشد پس با چه پشتوانه‌ای در این انتخابات کاندیدا شده و همچنان می‌خواهد در دوره بعدی نیز در اتاق ماندگار شود. این چنین حمایتی از او می‌تواند از چراغ سبز نشان دادن دولتی‌ها به حضور دوباره او در اتاق خبر دهد.

اتاق بازرگانی

ترکیب انتخاباتی اتاق
5 تشکل بزرگ اقتصادی کشور شامل خانه اقتصاد ایران، انجمن مدیران صنایع، خانه معدن، مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران و فدراسیون حمل و نقل، تشکیل‌دهندگان ائتلاف بزرگ هستند. در این ائتلاف یحیی آل‌اسحاق رئیس فعلی اتاق بازرگانی تهران، ابراهیم جمیلی، مسعود دانشمند، محمدمهدی راسخ، محسن نهاوندیان و مرتضی عراقچی حضور  دارند. در ائتلاف برای فردا نیز افرادی مانند مسعود خوانساری، پدرام سلطانی نایب رئیس فعلی اتاق بازرگانی ایران، سیده فاطمه مقیمی، یحیی آل‌اسحاق، فریال مستوفی و مهدی جهانگیری حضور دارند. اگرچه نباید حضور محمد امیرزاده، مدیرعامل شرکت دیداس و محمدرضا انصاری، مدیرعامل شرکت کیسون را نادیده گرفت. همچنین نباید از نام محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، مشاور محمد شریعتمداری در دفتر معاونت اجرایی رئیس‌جمهوری به آرامی گذشت. در این میان کانون کارآفرینان توسعه‌گرا کمی دیر اعلام حضور کردند و البته ائتلافشان، رئیس هم ندارد  با این حال محمد صدرهاشمی‌نژاد، میلیاردر معروف و موسس هلدینگ استراتوس و بانک اقتصاد نوین به همراه کاظم سماک، عضو هیأت‌مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی و مدیرعامل شرکت پاس ماستر از لیدرهای این ائتلاف هستند. گفته می‌شود سهم بالای فعالان عرصه صنایع غذایی و کشاورزی نکته مهم این ائتلاف به شمار می‌رود. اما در ادامه به فهرست «خواستاران تحول» می‌رسیم؛ محسن مهرعلیزاده رئیس سابق سازمان تربیت بدنی، سیدحمید حسینی، محمدرضا بهزادیان رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران، جمشید عدالتیان و حمیدرضا عارف فرزند معاون اول رئیس‌جمهوری دولت اصلاحات از شاخص‌ترین اعضای این ائتلاف به شمار می‌روند. از دیگر چهره‌های شاخص این گروه می‌توان به فاطمه دانشور، مرسل صدق و احمد ترک‌نژاد که در دوره‌های گذشته نیز عضو هیات نمایندگان اتاق‌های تهران و ایران بوده‌اند و همچنین کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان و مسعود حجاریان، مدیرعامل بیمه ملت اشاره کرد.

«ائتلاف فراگیر ایرانی آباد» که حمید حاجی‌ابراهیم‌زرگر، تاجر کهنه‌کار تهرانی سخنگوی آن است، عدم انحصارگرایی در اتاق، تحقق اصل 44 قانون اساسی و دیپلماسی را از مهم‌ترین شعارهای خود برای حضور در انتخابات اعلام کرده است

این ائتلاف چندی پیش با  آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دیدار کرد. به «پیشگامان وفاق اقتصاد کشور» می‌رسیم که لیدری آن بر عهده اسدالله عسگراولادی است. مجیدرضا حریری هم از شاخص‌ترین اعضای این ائتلاف است.  اما «ائتلاف فراگیر ایرانی آباد» که حمید حاجی‌ابراهیم‌زرگر، تاجر کهنه‌کار تهرانی سخنگوی آن است، عدم انحصارگرایی در اتاق، تحقق اصل 44 قانون اساسی و دیپلماسی را از مهم‌ترین شعارهای خود برای حضور در انتخابات اعلام کرده است. در این ائتلاف کوروش پرویزیان، مدیر عامل بانک پارسیان و سیدهادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور حضور دارند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع:مهر، نسیم و وطن امروز
مطالب مرتبط:
مژده؛ فساد اداری کم می شود
 افزایش حقوق 94 کمتر از امسال!
افزایش حقوق‌ها 6 درصد کمتر از نرخ تورم!؟