تبیان، دستیار زندگی
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تغییر فرآیند اعطای بورس تحصیلی خارج به دانشجویان خبر داد و گفت: فرآیند اعطای بورس تحصیلی خارج از کشور به دانشجویان به روال قانونی بازگشت....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرآیند اعطای بورس تحصیلی خارج از کشور به دانشجویان تغییر کرد

دانشگاه


معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تغییر فرآیند اعطای بورس تحصیلی خارج به دانشجویان خبر داد و گفت: فرآیند اعطای بورس تحصیلی خارج از کشور به دانشجویان به روال قانونی بازگشت.
به گزارش ایرنا، دكتر مجتبی صدیقی افزود: قانون اعزام دانشجو به خارج که مدتی مغفول مانده بود، دوباره احیا شد و از این پس متقاضیان بورس تحصیلی خارج از کشور تنها از طریق شرکت در آزمون سراسری دکترا پذیرش خواهند شد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اسفند ماه سال 92 افرادی که تمایل به استفاده از بورس تحصیلی داشتند در آزمون سراسری دکترا شرکت کردند که دو برابر ظرفیت برای انجام مصاحبه تخصصی معرفی شدند.

صدیقی با بیان این که در سال جاری در نهایت 115 نفر برای اعزام به خارج پذیرفته شدند، اظهار کرد: تمامی پذیرفته‌شدگان رتبه‌های اول تا چهارم آزمون دکترا بودند.

وی تاکید کرد: اعطای بورس تحصیلی داخل نیز بر اساس اعلام نیاز دانشگاه‌ها برای جذب هیات علمی و تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام خواهد شد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در هر دو بورس داخل و خارج کشور، کمیت‌ها پایین آمده است زیرا با توسعه تحصیلات تکمیلی نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور وجود ندارد و هیات علمی دانشگاه‌ها نیز از فارغ‌التحصیلان دکترا تامین می‌شود.

صدیقی افزود: اعطای بورس تحصیلی به دانشگاه‌های محروم و در حال توسعه و نیز به برخی رشته‌های خاص محدود می‌شود.

وی ادامه داد: با این وجود ارتباط با دانشگاه‌های خارج از کشور باید توسعه یابد بنابراین دانشجویان دکترای داخل می‌توانند از فرصت مطالعاتی شش تا 9 ماهه استفاده کنند.

وی اظهار کرد: تمامی دانشجویان مقطع دکترا بورسیه و غیربورسیه می‌توانند برای انجام قسمتی از کارهای مربوط به پروژه مطالعاتی خود به دانشگاه‌های خارج کشور اعزام شوند.

صدیقی یادآور شد: تمامی هزینه‌های ریالی دانشجویان بورسیه و نیمی از هزینه‌های ریالی، ارز مبادله‌ای، بیمه و هزینه بلیط رفت و برگشت دانشجویان آزاد توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته 450 دانشجو برای انجام فرصت مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شدند که این تعداد امسال به حدود دو برابر یعنی 850 نفر افزایش یافت.

صدیقی افزود: دانشجویان دکترا می‌توانند با کمک استاد راهنمای خود نسبت به پذیرش در دانشگاه‌های خارج کشور اقدام کنند و وزارت علوم نیز بر اساس سهمیه دانشگاه‌ها مجوز اعزام به خارج این دانشجویان را صادر می‌کند.


مرکز یادگیری سایت تبیان

همشهری آنلاین