تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته هفته بیست ودوم لیگ برتر با انجام 5 دیدار آغاز شد و استقلال تهران توانست با شکست دادن تیم نفت مسجدسلیمان موقتا صدر جدول را از نفت تهران بگیرد و صدرنشین جدید لیگ شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال به صدر رسید


روز گذشته هفته بیست‌ودوم لیگ برتر با انجام 5 دیدار آغاز شد و استقلال تهران توانست با شکست دادن تیم نفت مسجدسلیمان موقتا صدر جدول را از نفت تهران بگیرد و صدرنشین جدید لیگ شود.


استقلال

عصر دیروز هفته بیست‌ودوم با دیدار تیم‌های پدیده مشهد و استقلال خوزستان آغاز و در ادامه 4 دیدار دیگر هم برگزار شد. در یکی از حساس‌ترین دیدارها تیم‌های ملوان و سپاهان به مصاف هم رفتند و در حالی که سپاهانی‌ها می‌توانستند با پیروزی در این دیدار موقتا صدرنشین شوند از ملوان شکست خوردند تا شاگردان فیروز کریمی چهارمین برد متوالی‌شان را تجربه کنند و استقلال هم بدون رقیب به صدر جدول فکر کند.
سلام آبی‌ها به صدر!
حساس‌ترین دیدار روز نخست هفته بیست‌ودوم لیگ برتر را تیم مدعی استقلال برابر تیم انتهای جدولی نفت مسجدسلیمان برگزار کرد که این بازی با برتری خفیف و یک- صفر آبی‌پوشان و صعود آن‌ها به صدر جدول همراه بود. آبی‌های تهران که در این بازی کرار جاسم و هاشم بیک‌زاده را به دلیل محرومیت و مصدومیت در اختیار نداشتند به ناچار تغییراتی در ترکیب ایجاد کرده بودند و شاید به خاطر همین جابه‌جایی‌ها بود که در نیمه اول استقلال نه تنها خوب بازی نکرد بلکه اگر نفتی‌ها کمی دقت می‌کردند و تجربه بیشتری داشتند می‌توانستند دروازه میزبانشان را باز کنند.
استقلال وقتی در نیمه نخست کاری از پیش نبرد در نیمه دوم کمی تهاجمی‌تر کار را ادامه داد اما نبود یک هافبک بازیساز محسوس بود و مهاجمان آبی به خوبی تغذیه نمی‌شدند. با این حال باز تجربه 3 بازیکن استقلال گره بازی را گشود و با ارسال برهانی و رفت و برگشت چند باره توپ در نهایت با پاس عرضی او با ضربه عنایتی گل آبی‌ها را رقم زد. پس از گل عنایتی فشار روانی از روی استقلال برداشته شد و بازیکنان این تیم راحت‌تر کار را پی گرفتند اما نفتی‌ها هم حملات جسته و گریخته‌ای روی دروازه آبی‌ها داشتند که در چند صحنه محسن فروزان واکنش خوبی نشان داد تا تک گل استقلال حفظ شود و این تیم با رسیدن به امتیاز 41 بالاتر از نفت 39 امتیازی قرار بگیرد و موقتا صدرنشین لیگ شود.
تارتار ترمز راهآهن را کشید
راه‌آهن قعرنشین لیگ برتر که هفته گذشته با برد برابر پدیده به رهایی از بحران امیدوار شده بود در مصاف با صبای قم شکست دیگری را پذیرا شد و در قعر جدول ماند. شاگردان تارتار که پس از حضور او در صبا بردی نداشتند روز گذشته با تک گل جواد کاظمیان که در دقیقه 41 به دست آمد نخستین برد این مربی جوان در صبا را رقم زدند. البته تقابل مهدی تارتار با راه‌آهن که با آن انس و الفتی دیرینه دارد و به عنوان بازیکن و مربی سال‌ها در راه‌آهن کار کرده برایش سخت بود و پس از شکست دادن تیم سابقش به نظر می‌رسید از شکست راه‌آهن و بحرانی‌تر شدن اوضاعش ناراحت است.
تارتار حتی در نشست خبری پایان بازی هم به صراحت گفت که دوست ندارد راه‌آهن سقوط کند با این حال چاقو دسته‌اش را برید و راه‌آهن توسط تارتار شکست خورد تا با 19 امتیاز در قعر جدول بماند و صبا هم 29 امتیازی شود.

ذوب آهن خود را به مدعیان رساند
تیم ذوب‌آهن اصفهان در ادامه روند صعودی‌اش موفق شد تیم سایپا را در اصفهان شکست دهد و با کسب 34 امتیاز تیمی مدعی لقب بگیرد! روز گذشته شاگردان یحیی گل‌محمدی در مصاف با تیم سایپا جشنواره گل به راه انداختند و تیم سایپا را با نتیجه جالب 4- یک شکست دادند. مسعود حسن‌زاده، مهاجم ذوب‌آهن با زدن 2 گل و بازی تاثیرگذارش سهم بسزایی در این پیروزی داشت. البته او با زدن 2 گل در بازی با سایپا جزو معدود بازیکنانی شد که پس از حضور در برنامه 90 دچار طلسم بدشانسی نشده است!
بین علاقه‌مندان به فوتبال اعتقاد عجیب و جالبی وجود دارد مبنی بر این‌که هر بازیکن موفقی که به برنامه 90 دعوت می‌شود پس از بازگشت از این برنامه فوتبالی دچار طلسم بدشانسی و بدبیاری شده و تا مدت‌ها نمی‌تواند موفقیت‌های قبلی را تکرار کند. اما حسن‌زاده که به تازگی میهمان برنامه 90 بود با درخشش در بازی با سایپا خط بطلانی بر این خرافه کشید و با زدن 2 گل خود را از بند بدشانسی احتمالی رها کرد!

چهارمین برد متوالی ملوان به کام استقلال!
تیم ملوان چهارمین برد متوالی‌اش را با شکست سپاهان کسب و با این پیروزی موجبات خوشحالی استقلالی‌ها را هم فراهم کرد!
عصر دیروز تیم ملوان که با حضور فیروز کریمی روی نیمکتش احیا شده در ورزشگاه تختی میزبان سپاهان، یکی از مدعیان قهرمانی بود و موفق شد با تک گل دقیقه 16 فرزاد حاتمی زردپوشان اصفهانی را شکست دهد. فرزاد حاتمی، مهاجم ملوان در پنجمین دیدار رسمی‌اش با پیراهن این تیم چهارمین گلش را مقابل سپاهان به ثمر رساند.
 حاتمی که در نیم فصل دوم به ملوان پیوسته و بازی با سپاهان پنجمین بازی رسمی او برای انزلی‌چی‌ها بود موفق شد چهارمین گلش را به ثمر برساند و به نظر می‌رسد فیروز کریمی علاوه بر احیای ملوان، مهاجم سابق سرخابی را هم احیا کرده است. ملوان در حالی موفق به شکست سپاهان شد که بازی رفت در اصفهان با تساوی یک- یک پایان یافته بود. سپاهان که در صورت پیروزی می‌توانست موقتا صدرنشین جدول شود این فرصت را به راحتی از دست داد.

تابلو نتایج
پدیده یک- استقلال خوزستان یک
گل‌ها: محمد غلامی 11 برای پدیده؛ مهدی مومنی 66 برای استقلال خوزستان
صبای قم یک- راه‌آهن صفر
گل: جواد کاظمیان 41
ملوان یک- سپاهان صفر
گل: فرزاد حاتمی 16
ذوب‌آهن4- سایپا یک
گل‌ها: مسعود حسن‌زاده 40 پنالتی و 45، گل به خودی 81 و مرتضی تبریزی87 برای ذوب‌آهن؛ مهدی ترابی 16 برای سایپا.
استقلال یک - نفت‌ م.سلیمان صفر
گل: رضا عنایتی 62

ادامه برنامه هفته بیست‌ودوم
سه دیدار پایانی هفته بیست و دوم لیگ برتر فوتبال روز یکشنبه برگزار می‌شود. 4 تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در این روز به میدان می‌روند که سه تیم فولاد، تراکتورسازی و نفت تهران در کورس قهرمانی هستند. نگاهی به این مسابقات می‌اندازیم:
نفت تهران - گسترش فولادتبریز؛ منصوریان به فکر حفظ صدر
نفت تهران صدرنشین لیگ برتر ایران در آسیا هنوز نتوانسته خوش بدرخشد با این حال اگر یکشنبه مقابل گسترش فولاد تبریز پیروز شود در آن‌صورت همچنان صدرنشین لیگ برتر باقی می‌ماند. گسترش فولاد اما با 19 امتیاز در رده چهاردهم جدول قرار است و اگر در این بازی 3 امتیاز را نگیرد یک قدم دیگر به سقوط نزدیک خواهد شد. هرچند فراز کمالوند هفته گذشته بعد از مساوی مقابل استقلال اعلام کرد حتی اگر تیم به لیگ یک سقوط کند بازهم سرمربی گسترش خواهد بود و مالک باشگاه این خبر را در رختکن تیمش اعلام کرده است. با این حال شکست یا مساوی مقابل تیم منصوریان وضعیت کمالوند را در گسترش سخت خواهد کرد چون او برای بهتر شدن اوضاع تیم جانشین مهدی تارتار در گسترش شده بود.

فولاد خوزستان- پیکان؛ شاگردان اسکوچیچ در کورس می‌مانند؟
فولاد 37 امتیازی اگرچه در رده پنجم جدول قرار دارد اما با صدر جدول فقط 2 امتیاز فاصله دارد بنابراین فولاد اگر می‌خواهد همچنان در کورس قهرمانی بماند باید در این بازی خانگی پیکان را شکست بدهد. تنها مشکل شاگردان اسکوچیچ در این بازی خستگی ناشی از سفر به ازبکستان است. پیکان هم در جدول شرایط خوبی ندارد و اگر چه این تیم 21 امتیازی و در رده دوازدهم است اما از آخرین تیم جدول فقط 2 امتیاز بیشتر دارد. شاگردان مرفاوی اگر در این بازی خارج از خانه پیروز نشوند به منطقه سقوط نزدیک‌تر می‌شوند. بنابراین در این بازی هر دو تیم برای برد به میدان می‌روند.

تراکتورسازی- پرسپولیس؛ نبرد سرخپوشان در تبریز
تراکتورسازی در رده دوم جدول است و یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این فصل است . سرخپوشان تبریزی که چهارشنبه در آسیا اولین بردشان را به دست آوردند می‌خواهند در لیگ برتر هم به یک برد شیرین برسند و همچنان در کورس قهرمانی بمانند بنابراین شاگردان اولیویرا برای برد به میدان می‌آیند اما پرسپولیس لیگ برتر را از دست داده ولی با این حال برای شکست راهی تبریز نمی‌شود و اگر بتواند از تراکتورسازی سه امتیاز بگیرد، حداکثر ممکن است یک پله صعود کند و به رده هشتم برسد.
پرسپولیس در آسیا اعاده حیثیت کرده و توانست تا حدی دل هواداران بی‌شمار آزرده‌‌خاطرش را به دست بیاورد. پرسپولیس اکنون برترین تیم گروهش در لیگ قهرمانان آسیاست و اگر در تبریز هم همان پرسپولیس آسیایی باشد شاهد یک بازی زیبا خواهیم بود. باید دید در تبریز کدام پرسپولیس را می‌بینیم. نتیجه نبرد سرخپوشان برای تراکتورسازی بسیار مهم‌تر و حساس‌تر از پرسپولیس است. سرخپوشان تهرانی برای این مسابقه خیال‌شان راحت است و دچار استرس نیستند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: فارس

ردیفتیمبازیبردمساویباختزدهخوردهتفاضلامتیاز
1نفت تهران221192321814+42
2تراکتورسازی تبریز221255392613+41
3استقلال تهران221255342311+41
4سپاهان اصفهان22108430219+38
5فولاد خوزستان22115624168+38
6ذوب آهن اصفهان22976312110+34
7سایپا البرز2286825241+30
8صبای قم2278722242-29
9پرسپولیس تهران22751020244-26
10پدیده مشهد22510720211-25
11ملوان بندرانزلی2259821243-24
12پیکان تهران22410811187-22
13استقلال خوزستان22311826337-20
14گسترش فولاد223109223210-19
15نفت مسجد سلیمان223109142713-19
16راه آهن شهر ری225413163418-19