تبیان، دستیار زندگی
تا عید چیزی نمانده و اگر دلتان می خواهد بهار سال آینده را در یکی از زیباترین و دنج ترین روستاهای ایران شروع کنید، به اوز بروید؛ روستایی در جنوب مازندران که خانوارهای کمی در آن سکونت دارند و گردشگران کمی به آن سر می زنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال را در سرزمین «اوز» تحویل کنید
روستای اوز


تا عید چیزی نمانده و اگر دلتان می خواهد بهار سال آینده را در یکی از زیباترین و دنج ترین روستاهای ایران شروع کنید، به اوز بروید؛ روستایی در جنوب مازندران که خانوارهای کمی در آن سکونت دارند و گردشگران کمی به آن سر می زنند.

اوز رود یا اوز کلا روستایی در بخش بلده شهرستان نور است که در واقع، در جنوب مازندران، جنوب غربی شهرستان نور و شمال استان تهران قرار گرفته است. اوز خط مرزی دو استان را می سازد و از شمال به كوه های كجور، ازغرب و شرق به كوه های نور و از جنوب به كوه های استان تهران متصل است.

روستای اوز

روستای اوز این روزها چهره سبزی به خود می گیرد اما تماشای تصویر زمستانی این روستای دره ای هم خالی از لطف نیست. اوز در زمستان برفی است و آسمان همیشه آبی و وسیع آن شبیه نقاشی به نظر می رسد.

روستای اوز

سختی رفت و آمد در زمستان باعث می شود که خیلی از خانواده ها در این فصل از اوز مهاجرت کنند و جمعیت خانوارهای ساکن روستا در این زمان به کمتر از 30خانوار می رسد.

در زمستان رودخانه یخ می زند و ماهی های زیبای آن زیر لایه ای از یخ شنا می کنند. قزل آلای خال قرمز یکی از کمیاب ترین ماهی های دنیا است که در این رودخانه زندگی می کند و البته شکار آن به خاطر در معرض انقراض بودنش غیرقانونی است

این روستا در دامنه دو سوی دره قرار گرفته و خانه ها به صورت پراکنده در زمین های اطراف، شیب دره و کنار جاده ساخته شده اند. رودخانه ای در میان دره جاری است که بهارها بسیار پر آب و خروشان است و رد شدن از آن کار ساده ای نیست.

روستای اوز

در زمستان هم رودخانه یخ می زند و ماهی های زیبای آن زیر لایه ای از یخ شنا می کنند. قزل آلای خال قرمز یکی از کمیاب ترین ماهی های دنیا است که در این رودخانه زندگی می کند و البته شکار آن به خاطر در معرض انقراض بودنش غیرقانونی است.

روستای اوز

رودخانه کوچکتری هم در روستا جریان دارد که از سمت روستای انگرود جریان گرفته و به رودخانه اصلی روستا می ریزد. زمین های روستائیان در دوطرف این دو رودخانه قرار گرفته و آب مورد نیاز آن ها تامین می شود.

روستای اوز


جاذبه های این روستا بعد از طبیعت گردی، به گردشگری مذهبی مربوط می شود. در روستای اوز، یک مسجدبزرگ معروف به مسجد جامع قرار دارد. یک حسینیه، دو امامزاده و دو مسجد کوچک هم محل هایی هستند که اهالی روستا در ایام مختلف سال در آن دور هم جمع می شوند.

روستای اوز

چطور برویم؟
برای رسیدن به اوز می توانید از هر دوجاده چالوس و هراز راهی نور شوید؛ اما اگر از تهران راهی اوز می شوید، مسیر نزدیک تر برای شما جاده چالوس است و بعد از آن رفتن از فرعی یوش بلده به سمت اوز.

روستای اوز

از سمت تهران بعد از گذشتن از شهرستان کرج، در جاده چالوس و ۱۰ کیلومتر بعد از تونل معروف کندوان به دو راهی پل زنگوله می رسید که آغاز روستاهای توابع بخش بلده است. از ابتدای این جاده فرعی تا بلده روستاهای دونای بالا و پائین، ایلیکا، کلاونگا، کمربن، نسن، پیل، کلاک بالا و پائین، میناک، نته، نیکنام ده، یوش، یاسل، کلیک، کمرود، بردون، بطاهرکلا، مرچ، یالرود، ورازون، هتر و بل قرار دارند که هر کدام از آنها می توانند محل توقف و خستگی در کردن و لذت بردن از طبیعت باشند.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


مطالب مرتبط:
خلوتگاهی دنج برای فرار از تهران
راه رفتن روی ابر و مه
زیباترین روستای ایران را ببینید
روستایی که از سفر به آن پشیمان نمی شوید!
سفری خطرناک برای ماجراجوها