تبیان، دستیار زندگی
تا حالا شده است که بلافاصله بعد از خوردن یک ماده ی غذایی تغییراتی را در بدن تان احساس کنید؟ مثلا عرق کنید؟ بوی ادرارتان عوض شود؟ نفس تان بد بود شود و غیره!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 ماده غذایی که باعث تغییرات فیزیولوژیکی می‌شوند


تا حالا شده است که بلافاصله بعد از خوردن یک ماده ی غذایی تغییراتی را در بدن تان احساس کنید؟ مثلا عرق کنید؟ بوی ادرارتان عوض شود؟ نفس تان بد بود شود و غیره!


کاملا درست است. برخی مواد غذایی به سرعت تاثیر خود را روی بدن گذشته و تغییراتی ایجاد می‌کنند. برای همین بعد از خوردن غذای تند یا فلفل گرمتان می‌شود و بعد از مصرف سیر نفس‌تان بدبو می‌شود و غیره. در این مطلب چند ماده ی غذایی که با سرعت تمام، تغییراتی فیزیولوژیکی روی بدن می گذارند عنوان شده و نگاهی گذرا به خواص هر کدام می اندازیم. لطفا با ما همراه باشید.

مارچوبه

مارچوبه بوی ادرار را تغییر می‌دهد
مارچوبه ضدکلسترول، دوستدار قلب و ضدسرطان است. میزان بالای پتاسیم آن به افزایش ادرار کمک می‌کند. در واقع مارچوبه حاوی ترکیبی به نام «آسپاراژین» است که با افزایش حجم ادرار به دفع سموم از کلیه ها کمک می‌کند. فیبرهای موجود در این سبزی یعنی «پکتین» و «موسیلاژ» نیز برای مقابله با یبوست بسیار مفیدند. اما بعد از مصرف مارچوبه متوجه خواهید شد که بوی ادرار، تند و غیرعادی می‌شود. این همان تغییر فیزیولوژیکی است که مارچوبه ایجاد می‌کند. بویی که بعد از مصرف این سبزی حاصل می‌شود در نتیجه دفع مارچوبه توسط آنزیمی خاص است که «متیل مرکاپتان» تولید می‌کند و این مولکول گوگردی و بدبو است. بنابراین اگر بعد از مصرف مارچوبه دچار چنین وضعیتی شدید نگران نباشید. چون این خاصیت طبیعی مارچوبه است و بعد از دفع آن از بدن مشکل حل خواهد شد.


ادویه کاری

ادویه ها باعث تعریق می‌شوند
ادویه ها دنیایی از خواص گوناگون دارند و طعم فوق العاده ای به غذاها می دهند. اما احتمال دارد که بعد از خوردن ادویه ی کاری ناگهان گرمتان شود و دانه های عرق روی پیشانی تان غلت بزند. از نظر علمی، دانشمندان این حالت را به وجود کاپسائیسین نسبت می دهند. این مولکول که بویژه در فلفل و در نتیجه پاپریکا هم وجود دارد باعث تحریک سنسورهای واقع در دهان می‌شود که به طور معمول وظیفه ی تنظیم حرارت و در نتیجه تعریق را بر عهده دارند. جذب کاپسائیسین باعث فعال شدن گیرنده های درد می‌شود که پیام‌هایی را به مغز مخابره می‌کنند. مغز نیز برای دفاع از خود میزان آدرنالین، ضربان قلب و همچنین تعریق را افزایش می‌دهد.

کاج

دانه ی کاج می تواند حس چشایی را به خطر بیندازد
دانه کاج در میوه مخروطی شکل آن قرار دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین های B1  و B2، ویتامین E، منگنز، پتاسیم، آهن، اسیدهای آمینه ی لازم و غیره است. این دانه های کوچک باعث ایجاد احساس سیری زودهنگام شده و مانع از چاقی می‌شوند. در واقع این دانه ها ضداشتها بوده و فیبرهای موجود در این دانه ها برای سیستم گوارشی مفید هستند. اما باید بدانید که در سال 2008، محققان فرانسوی اعلام کردند که بعد از مصرف دانه ی کاج احتمال بروز اختلال در حس چشایی وجود دارد. البته به عقیده ی این محققان مشکل بوجود آمده در حس چشایی بعد از دو هفته خود به خود از بین می‌رود؛ اما اکثر افراد بعد از مصرف این دانه ها مجبور می‌شوند که برای مدتی طعم فلز در دهان خود تحمل کنند چون تاکنون درمانی برای این مشکل یافته نشده است.

محققان فرانسوی اعلام کردند که بعد از مصرف دانه ی کاج احتمال بروز اختلال در حس چشایی وجود دارد. البته به عقیده ی این محققان مشکل بوجود آمده در حس چشایی بعد از دو هفته خود به خود از بین می‌رود

نتایج اولین پژوهش‌های انجام شده در خصوص این پدیده نشان می‌دهد که دانه های آمده از چین و پاکستان باعث بروز این مشکل می‌شوند. با وجود اینکه این دانه ها به دلیل ترکیبات مغذی شان برای سلامتی مفید است اما بهتر است بدانید امکان دارد بعد از خوردن آن ها به مدت حدود دو هفته حس چشایی تان با مشکل مواجه شود.

سیر

سیر و بوی بد دهان
از خواص سیر هر چه گفته شود کم است. سیر ضدسرماخوردگی، بهبود دهنده ی عملکرد قلب، کبد و کیسه ی صفرا است. این ماده ی غذایی مفید برای مقابله با بیماری هایی مانند بی اشتهایی، اسهال و مشکلات عصبی مفید است. علاوه بر این سیر شما را در برابر بیماری های دیگری مانند نقرس، سینه پهلو، آسم، بواسیر، یبوست، عفونت گوش و غیره دور می‌کند. محققان معتقدند که سیر خواص ضدسرطانی نیز دارد.

این ماده ی غذایی با وجود تمام خواصی که دارد یک عیب بزرگ نیز دارد که میل اکثر مردم را برای مصرف این ماده ی غذایی از بین می برد. سیر باعث بد بو شدن دهان می‌شود. این بو ناشی از گازهای گوگردی است که در حین هضم آن در لوله ی گوارش آزاد می‌شود. البته اگر کمی شکیبا باشید این گازها حدود 3 ساعت بعد از بین می روند.

چغندر

چغندر باعث رنگی شدن مدفوع می‌شود
چغندر نیز یکی دیگر از سبزیجات پرخاصیت است. چغندر حاوی میزان زیادی آهن، بتاکاروتن و ویتامین های B1،B2 ،B3 و B6 می باشد. این سبزی پرخاصیت برای رفع یبوست، تقویت بینایی، افزایش قدرت مغز و بهبود عملکرد قلب مفید بوده و خواص ضدسرطانی دارد.

اما این ماده ی غذایی باعث قرمز شدن مدفوع می‌شود. این تاثیر چغندر به دلیل دارا بودن رنگدانه ای به نام «بتالائین» است که در حین گوارش به طور کامل تجزیه نمی‌شود. البته گفتنی است که بعد از حدود 24 ساعت رنگ مدفوع به حالت نرمال بر می‌گردد.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
چرا غذا بالای ابرها مزه دیگری می دهد؟
تناقض های شگفت انگیز تغذیه
آثار خوب و بد مصرف خوراکی های ترش بر بدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.