تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه شانزدهم اسفند 1393 هجری خورشیدی، شانزدهم جمادی الاولی 1436 هجری قمری و هفتم مارس 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شانزدهم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز شنبه شانزدهم اسفند 1393 هجری خورشیدی، شانزدهم جمادی الاولی 1436 هجری قمری و هفتم مارس 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

16 اسفند 1357

بازتاب پیروزی انقلاب اسلامی در مجله ی نیویورک تایمز: از دست دادن ایران به عنوان یک منبع اطلاعاتی و جاسوسی برای آمریکا بالاترین تاثیر تخریبی را در زمینه جمع آوری اطلاعات درباره ی سلاح های تهاجمی مدرن شوروی به جای خواهد گذاشت.

16 اسفند 1353

محمدرضا پهلوی و صدام حسین در دومین دیدار خود در حاشیه اجلاس سران اوپک پیمان مهمی به امضا رساندند که به قرارداد 1975 الجزیره معروف شد. آنان در این پیمان بر سر مرزهای آبی و خاکی به توافق رسیدند.

16 اسفند 1352

موضوع درگیری نظامی ایران و عراق بر سر مرزهای 2 کشور به جلسه ی شورای امنیت سازمان ملل کشیده شد.

16 اسفند 1339

جعفر شریف امامی از نخست وزیری استعفا کرد اما محمدرضا پهلوی دوباره او را مامور تشکیل کابینه کرد.

16 اسفند 1337

هیات وزیران با پیشنهاد وزارت کشور برای مجزا شدن بخش خمین از شهرستان محلات موافقت و شهرستان شدن آن را تصویب کرد.

16 اسفند 1329

سپهبد حاجعلی رزم آرا نخست وزیر که برای شرکت در یک مجلس ختم در مسجد شاه حضور یافته بود، در حیاط مسجد به وسیله ی خلیل طهماسبی از اعضای جمعیت فداییان اسلام به ضرب گلوله کشته شد.

16 اسفند 1324

لایحه ای به مجلس شورای ملی برای رفع بحران کم آبی در تهران از طرف اداره امور شهرداری های وزارت کشور تقدیم شد، در این نامه وزارت کشور اعلام کرد که با توجه به کم آبی در تهران و کافی نبودن آب رودخانه کرج و نیز واگذاری قنوات شهر به غیر شهرداری، تنها راه حل ممکن برای حل مشکل بی آبی اجاره کردن قنات ها است.

16 اسفند 1324

احمد قوام (قوام السلطنه) نخست وزیر و هیات همراه خاک شوروی را ترک کردند. او که در صدر یک هیات 12 تنی به مسکو رفته بود در جریان دیدار با استالین و مولوتف وزیر امور خارجه شوروی توانست موافقت آنان را برای تعیین سفیر جدیدشان در ایران جلب کند و درباره ی استخراج مشترک نفت دریای خزر به وسیله ی 2 کشور از راه تشکیل یک شرکت مختلط نفتی توافق به عمل آمد.

16 اسفند 1322

اعتبارنامه سیدضیاءالدین طباطبایی رییس الوزرا مورد مخالفت گروهی از نمایندگان مجلس از جمله محمد مصدق قرار گرفت. محمد مصدق در بیان دلیل مخالفت خود با اعتبارنامه سید ضیاءالدین طباطبایی در مجلس شورای ملی به کودتای وی و رضاخان اشاره کرد و آن را یک کودتای انگلیسی خواند.

16 اسفند 1320

علی سهیلی وزیر امورخارجه مامور تشکیل کابینه شد. دولت وی تا هشتم مرداد 1321 خورشیدی دوام یافت.

16 اسفند 1312

ویلیام هورنی بروک وزیر مختار جدید آمریکا در ایران، وارد تهران شد. وی در نوزدهم اسفند با وزیر امور خارجه ایران و بیست و هشتم اسفند با رضاخان دیدار کرد و استوار نامه خود را تحویل داد.

16 اسفند 1302

سرپرسی لورن وزیر مختار انگلیس در ایران امروز عازم کشورش شد.

16 اسفند 1300

در شهر لاهیجان چاه نفت کشف شد.

16 اسفند 1300

رضاخان نسبت به معرفی لطفعلی آقا فرمانده نظامیان فارس با عنوان سرتیپ به محمود آیرم امیرلشکر جنوب اعتراض کرد و گفت: تاکنون در هیچ یک از احکام صادر شده درجه سرتیپی به لطفعلی آقا داده نشده است که خود را با این سمت معرفی می نماید.

16 اسفند 1299

قانون استخدام رایزنان آمریکایی و اروپایی در امور نظامی، مالی، قضایی و فلاحتی به تصویب کابینه سیدضیاءالدین طباطبایی رییس الوزرا رسید.

16 اسفند 1299

روزنامه ایران از ارایه طرحی از طرف وزارت معارف درباره ی آموزش اجباری و تشکیل دارالمعلم و توسعه ی تعلیمات ابتدایی برای زنان و ایجاد یک کتابخانه بزرگ خبر داد.

16 اسفند 1299

در پی تهدیدات سیدضیاءالدین طباطبایی رییس الوزرا، محمد مصدق والی فارس، در تلگرامی به احمدشاه قاجار اعلام کرد که قادر به انجام کار نیست و استعفای خود را به احمد شاه تسلیم کرد.

16 اسفند 1296

به دلیل وقوع جنگ جهانی اول و هجوم ارتش‏های بیگانه به ایران و از طرف دیگر در نتیجه بی‏تدبیری و کفایت نداشتن سران حکومت، قحطی هولناکی کشور را فرا گرفت.

16 اسفند 1286

قوام الملک شیرازی والی فارس که به دلیل مخالفت با مشروطه در اردیبهشت گذشته برکنار شده بود، به وسیله ی جوانی به نام نعمت الله بروجردی به قتل رسید.

16 اسفند 1285

مردم اصفهان برای برکناری پسر ناصرالدین شاه، مسعود میرزا ظل السلطان حاکم اصفهان، به دعوت علما و مراجع در یک راهپیمایی بزرگ حضور یافتند و سپس در تلگرافخانه دولتی اجتماع کردند.

16 اسفند 1272

آخوند ملاحسینقلی همدانی عارف بزرگوار و صاحب اثرهای ارزشمند نامه‏ها و مُنشآت، تذکرةُ المتّقین، تقریرات در اخلاق و مناجات‏ها در 70 سالگی درگذشت.

تنظیم: هومن بهلولی