تبیان، دستیار زندگی
برخی از خانم های باردار در تمام دوران بارداری، دچار دردها و انقباضات کاذب رحمی هستند. آیا شما هم جزو این دسته افراد هستید؟ در این صورت، با انجام این چند توصیه می توانید درد خود را کاهش داده و از لحظات خوب زندگی لذت ببرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با درد در دوران بارداری چه کنیم؟


برخی از خانم‌های باردار در تمام دوران بارداری، دچار دردها و انقباضات کاذب رحمی هستند. آیا شما هم جزو این دسته افراد هستید؟ در این صورت، با انجام این چند توصیه می‌توانید درد خود را کاهش داده و از لحظات خوب زندگی لذت ببرید.


1. از فعالیت‌های شدید بپرهیزد
به یاد داشته باشید که شما در حال به ثمر رساند رسالتی عظیم هستید: یعنی تولد یک نوزاد. پس بدون کمترین احساس گناهی، از شتاب کارهایتان کم کنید. بین کارها و فعالیت‌هایتان، کمی وقفه ایجاد کرده و ساعات خوب و استراحت خود را بیشتر کنید. به‌طور خلاصه: به ندای درونی بدنتان که شما را دعوت به استراحت می‌کند، گوش کنید.
2. آب کافی بنوشید
آیا می‌دانستید که کم‌آبی منجر به تحریک و انقباضات رحمی می‌شود؟ پس نوشیدن مایعات فراوان در طول روز را فراموش نکنید.
3. دوش آب گرم بگیرید
اگر بیشتر اوقات دچار درد و انقباضات براکستون هیکس می‌شوید، آب‌درمانی به‌خصوص برای عضلات مفید بوده و دارای اثرات آرام‌بخش بسیاری است. پس دوش آب گرم بگیرید.
در صورت عدم اطمینان از ماهیت انقباضاتی که احساس می‌کنید: اگر این انقباضات با دوش آب گرم کاهش یافته و به‌تدریج برطرف شدند، در واقع همان انقباضات کاذب‌اند. ولی در صورتی که در طول استحمام، مدت و شدت انقباضات بیشتر شد، می‌توانند نشانه‌های شروع زایمان باشند.
4. از ایستادن‌های طولانی‌مدت پرهیز کنید
هرچند که پیاده‌روی برای دوران بارداری بسیار مفید است، ولی سعی کنید از ایستادن‌های طولانی‌مدت پرهیز کنید.
5. بار سنگین بلند کنید
سعی کنید تا می‌توانید بار سنگین بلند نکنید. این مسئله حتی در مورد کودکانتان نیز صدق می‌کند. پس برای در آغوش گرفتن فرزندانتان، بهتر است ابتدا بنشینید و بعد آن‌ها را روی زانوی خود نشانده و نوازش کنید.
6. از سفرهای طولانی با ماشین یا هواپیما خودداری کنید
سعی کنید سفرهای طولانی با ماشین یا هواپیما را به زمان دیگری موکول کنید. چون تکان‌های وارد شده در طول سفر، باعث ایجاد اسپاسم‌های رحمی می‌شوند. اگر مجبور به سفر هستید، هر دو ساعت یک‌بار توقف کنید تا بتوانید کمی قدم زده، مقداری آب بنوشید و قدری استراحت کنید.

سعی کنید تا می‌توانید بار سنگین بلند نکنید. این مسئله حتی در مورد کودکانتان نیز صدق می‌کند. پس برای در آغوش گرفتن فرزندانتان، بهتر است ابتدا بنشینید و بعد آن‌ها را روی زانوی خود نشانده و نوازش کنید.

7. حرکات یوگا انجام دهید
انجام حرکات یوگا باعث هماهنگی ذهن و بدن می‌شود. به‌این‌ترتیب، علاوه بر آرامش و استراحت، با انجام این حرکات، احساس هماهنگی و ارتباط بیشتری با بدن و نوزاد خود خواهید کرد.
8. با یک متخصص طب سوزنی مشورت کنید
انجام طب سوزنی در دوران مختلف بارداری، اغلب بسیار مفید بوده و در کاهش درد این انقباضات، اثرات معجزه‌آسایی دارد.
9. معاینات واژنی را محدودتر کنید
از پزشک مامای خود بخواهید که معاینات واژنی را به حداقل برساند، زیرا این معاینات، منجر به القای زایمان می‌شوند.
10. غذاهایی سرشار از منابع پیریدوکسین استفاده کنید
انقباضات مکرر یا بسیار شدید می‌توانند در اثر کمبود ویتامین B6 ایجاد شوند. پس سعی کنید مواد غذایی سرشار از پیریدوکسین نظیر سیب‌زمینی، موز، هویج، لوبیا سبز، عدس، نخود، گردو، آواکادو، ماهی، جوانه گندم، روغن ماهی، غلات سبوس‌دار، قارچ و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

سعی کنید سفرهای طولانی با ماشین یا هواپیما را به زمان دیگری موکول کنید. چون تکان‌های وارد شده در طول سفر، باعث ایجاد اسپاسم‌های رحمی می‌شوند. اگر مجبور به سفر هستید، هر دو ساعت یک‌بار توقف کنید تا بتوانید کمی قدم زده، مقداری آب بنوشید و قدری استراحت کنید.

11. چای تمشک بنوشید
چای تمشک (نه خود تشمک!) بیشتر در دوران بارداری مصرف می‌شود. این چای، خواص بی‌شماری داشته و برای درمان بیماری‌های مربوط به زنان بسیار مفید است. مصرف آن باعث پیشگیری از سقط جنین، از بین رفتن انقباضات کاذب و علاوه بر آن، موجب تقویت رحم می‌شود. می‌توان مصرف آن را با شروع بارداری آغاز کرد، ولی در افرادی که به دلیل وجود سابقه خانوادگی، خطر سقط جنین در آن‌ها بالاست، توصیه می‌شود تا پایان سه‌ماهه اول بارداری از مصرف آن پرهیز کنند.
برای تهیه این چای، کافی است یک قاشق چای‌خوری برگ تمشک را در یک فنجان آب جوش حل کرده و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. می‌توانید بین 2 تا 4 فنجان از این چای را در طول روز بنوشید. اضافه کردن چند قطره آب‌لیمو یا یک برش لیموی تازه علاوه بر طعم‌دار کردن آن، در رفع تشنگی بسیار موثر است. می‌توانید به‌اندازه چهار فنجان از این چای تهیه کنید و مابقی آن را در یخچال نگهداری کرده و در طی روز بنوشید.
12. از گیاهان دارویی استفاده کنید
کسانی که آشنایی کمی با گیاهان دارویی دارند می‌دانند که "بوداغ" "یا "بداغ" موثرترین گیاه برای کاهش درد ناشی از اسپاسم رحم است. مصرف این گیاه که درد ناشی از انقباض و گرفتگی رحم را تسکین می‌دهد، به مادران باردار توصیه می‌شود.

ماهنامه نی‌نی

باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443
برگرفته از گروه: اطلاعات دارویی و پزشکی