تبیان، دستیار زندگی
- اولین كار، تلاش برای غلبه بر استرس است كه این مسئله به عنوان راه حل مسئله شناخته شده است به این معنی كه استرس به وجود آمده را به عنوان یك مسئله در نظر بگیرید و به حل آن بپردازید و سعی كنید به طور فعالی این مسئله را حل كنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواظب باشید : استرس همیشه در کمین شماست


- اولین كار، تلاش برای غلبه بر استرس  است كه این مسئله به عنوان راه حل مسئله شناخته شده است به این معنی كه استرس به وجود آمده را به عنوان یك مسئله در نظر بگیرید و به حل آن بپردازید و سعی كنید به طور فعالی این مسئله را حل كنید.

ـ دومین راه خودداری از غلبه بر استرس است. راه های زیادی برای غلبه به استرس  وجود دارد. زمانی كه شما تحت استرس و فشار زیاد هستید سعی کنید علائم استرس را در خودتان شناسایی كنید (چگونه استرس بر شما اثر می گذارد و در آن حال چگونه فكر می كنید، آن را روی كاغذ بنویسید). درد سر  و نارا حتی های پشت سر هم، مشكلات بزرگی هستند. استرس هایی كه به مدت طولانی وجود دارند شما را از پا در می آورند. همچنین موضوعات مختلفی در افراد استرس ایجاد می كند.


تغییرات:

سازگاری یا تغییرات، چه خوب و چه بد ممكن است استرس زا باشد. این تغییرات ممكن است به صورت استرس ناشی از یك بیماری یا از دست دادن دوست نزدیك یا شكست در امتحان باشد. تغییر دادن خانه و مدرسه ممكن است استرس زا  باشد. پس در مورد این تغییرات فكر كنید. كدام بیشتر در شما استرس ایجاد می كند؟


وقتی كه متوجه شـُدید كنترل استرس برایتان مشكل است، سعی كنید موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:


1 - درباره آن و اثرات استرس فكر كنید و آن را بنویسید.

استرس باعث می شود شما به سختی مسائل را به یاد آورید و تمركز حواس پیدا نكنید. برای غلبه بر این معضل سعی كنید از برنامه منظم استفاده كنید.


2- زمانی برای برنامه ریزی قرار دهید.

استرس باعث می شود برنامه ریزی و تصمیم گیری مشكل شود. مثلاً وقتی كه زمان امتحان فرا می رسد باید براساس زمان بندی مطالعه كنید.


3 - استراحت كنید، استرس شما را خسته می كند.

برای صرف غذا تجدید نیرو و تمرینات ورزشی وقت بگذارید.


4 - از خودتان مراقبت كنید.

استرس باعث می شود شما نتوانید در مقابل بیماری ها مقاومت كنید در مقابل بیماری آسیب پذیر می شوید. یاد بگیرید بر این مسئله غلبه كنید قبل از این كه استرس كاملاً شما را خسته و فرسوده كند.


5 - در خود آرامش ایجاد كنید.

استرس باعث می شود شما فشار روحی یا فكری سنگینی را احساس كنید. به این مسئله توجه كنید و فوراً آن را از زندگی تان حذف كنید.


6 - مقاومت كنید.

استرس باعث می شود از درگیر شدن با مشكلات خودداری كنید سعی كنید با آنها روبرو شوید. بهترین كار آن است كه كارهای مورد علاقه تان را انجام دهید و یا سخت ترین كار را اول انجام دهید.


نقش خنده در برطرف شدن فشار استرس

خنده  بهترین درمان است. همه ما تجربه های فردی از مزایای این مسئله داریم. از لحاظ علمی مزایای خندیدن عمیق ثابت شده است از جمله آزاد شدن سرتونین (SEROTONIN) كه یك آرامش بخش طبیعی در بدن است. همچنین ترشح اندروفین ها (LENDROPHINS) كه باعث می شود شما احساس خوبی داشته باشید. خندیدن عمیق (یا به اصطلاح عامیانه خندیدن از ته دل) به این معنی است كه شما بیشتر نفس عمیق می كشید كه به آرامش شما كمك می كند. استفاده بیشتر از اكسپژن باعث روحیه و نیرو بخشیدن می شود حالت صورت شما در آن حال به مغزتان بازتاب می شود و به شما می گوید كه شما خوشحال هستید، و آن دید فرد را نسبت به موضوعات تغییر می دهد و باعث می شود جهان برای او كمتر جای تهدید كننده و خطرناكی به نظر آید.

منبع: - بهداشت روانی : تالیف دكتر شاملو


لینک ها

گلچینی از تست های روانشناسی

میزان استرس شما در محیط كار چقدر است؟

اضطراب چه نقشی در زندگی ما دارد؟

آیا اضطراب فایده‌ای هم دارد؟

علت استرس شما چیست؟

پیامد استرس چیست؟

استرس تان را خودتان کنترل کنید!

عوامل ایجاد كننده فشار روانی (استرس ) و راههای مقابله با آن

کتاب های« روان شناسی »، « خانواده » و« متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.