تبیان، دستیار زندگی
در خیلی از کشورهای دنیا شهرهای زیرزمینی جالبی وجود دارند؛ شهرهایی که هر کدام از جاذبه های خاص خود برخوردار هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی در راهروهای زیر زمین
شهر زیرزمینی


در خیلی از کشورهای دنیا شهرهای زیرزمینی جالبی وجود دارند؛ شهرهایی که هر کدام از جاذبه های خاص خود برخوردار هستند.

یکی از معروف ترین و البته جالب ترین شهرهای زیرزمینی دنیا در منطقه ای به نام «کاپادوسیا» در ترکیه واقع شده است؛ شهری که قدمتش به دوران روم باستان می رسد به شکل طبقاتی ساخته شده و به عبارت بهتر شامل هفت طبقه می شود. کاپادوسیا علاوه بر اینکه برخلاف ظاهرش به تمدن غارنشینی ارتباطی ندارد از تمامی امکانات لازم برای زندگی برخوردار است. این شهر زیرزمینی در حال حاضر دارای امکاناتی مانند مدرسه و سوپرمارکت های لوکس است و حدود 200 هزار سکنه را در خود جای داده است.

شهر زیرزمینی

زیرزمینی دارای دریاچه
سال 1950 در انگلیس شهری به نیات نظامی و کمک به برتری جبهه غرب در جنگ سرد ساخته شد. شاید آن زمان این شهر زیرزمینی بیشتر حکم پناهگاه را داشت، اما به مرور زمان توسعه یافت و حالا دارای تمام امکانات رفاهی و حتی یک دریاچه مصنوعی است. دیواره های شهر از چندین جداره سنگ پوشیده شده است و در صورت حمله دشمن آسیبی به افراد داخل شهر وارد نمی شود. این دژ محکم، حالا جایی برای یادآوری خاطرات گذشته تلقی می شود.

شهر زیرزمینی

شهر هنوز زنده
یکی دیگر از شهرهای زیرزمینی که هنوز رونق خاصی دارد، شهر زیرزمینی در استرالیاست. این شهر دارای هزار و 600 سکنه، عمیق ترین شهر زیرزمینی دنیاست و از زمان بازگشایی در سال 1915 تا به حال کاملا به شیوه شهری اداره می شود. این شهر زیرزمینی حتی قبرستان هم دارد و برخلاف شهر زیرزمینی چین، بازدید از آن برای عموم آزاد است. در منطقه خاص کشور کانگوروها، حتی آثار باستانی کشور نه چندان دیرینه هم قابل مشاهده است.

شهر زیرزمینی

معدن نمک
در جنوب لهستان یک معدن نمک زیرزمینی از سال 1913 تا 2007، شگفتی بزرگ کشور شرق اروپا بود، اما حالا بیشتر شبیه یک مخروبه است. معدن 300 کیلومتر، غیر از استخراج نمک، جایی برای زندگی کارگران معدن هم محسوب می شود. معدن لهستانی، چند شهر این کشور را دربر می گیرد و طبق گزارش ها، سالانه یک میلیون توریست از جاذبه های فعلا منفعل مانده آن دیدن می کنند. لهستان هم درست مانند سایر کشورهای برپاکننده شهرهای زیرزمینی با اهداف اقتصادی و غیرتوریستی، این منطقه واقع در جنوب لهستان را ساخته، اما به مرور زمان از اهمیت استراتژیک شهر کاسته شد و حالا بیشتر شبیه یک مکان برای ابراز شگفتی توریست ها بابت عجایب آن است! با گردش در شهر زیرزمینی به خوبی هژمونی از بین رفته تسلیحات نظامی شرق اروپا قابل رویت است.

شهر زیرزمینی

زیارتگاه زیرزمینی
سامن شهری زیر زمینی پنهان در جنوب غربی شهرستان ملایر و در بخش سامن است که باستان شناسان هسته اولیه آن را متعلق به قبل از دوره اشکانیان می دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده است. وسعت این شهر بیش از ۳ هکتار برآورده شده است که در حال حاضر حدود ۲۵ اتاق این شهر کشف شده است. به علت رطوبت زیاد بخش عظیمی از این مکان هنوز در دل سنگ ها پنهان باقی مانده است. به نظر می رسد آنچه در حال حاضر از این مکان کشف شده تنها بخش کوچکی از این شهر باشد. به احتمال زیاد این فضا نخستین بار به منظور انجام مراسم مذهبی خاصی، احتمالاً میترائیسم،بر پایه پرستش «میترا» ایزد ایران باستان و خدای خورشید، مورد استفاده بوده شواهد و مدارک موجود حاکی از آن است که مراسم مذهبی به صورت پنهانی در زیر زمین انجام می‌گرفته است و برخی از کانال های این فضا احتمالا برای تدفین قربانیان مذهبی و یا بزرگان ادیان مورد استفاده قرار می گرفته.

شهر زیرزمینی

فرار به زیر زمین
شهر زیرزمینی مونترال سیستمی از مجموعه‌های به هم پیوسته در بالا و زیرزمین در و اطراف مرکز مونترال، کبک، کانادا است. این بزرگترین مجموعه زیرزمینی در دنیا است که دارای ۳۲ کیلومتر تونل در مساحت ۱۲ کیلومتر مربع ‌است. ۶۰مرکز تجاری با مساحتی بیش از ۳٫۶ کیلومتر مربع به همراه هتل‌، بانک، اداره، موزه، سالن‌های کنسرت، دانشگاه‌، هفت ایستگاه مترو و در آن جای دارد. بیش از ۱۲۰ نقطه دسترسی خارجی به این شهر وجود دارد. بیش از 500 هزار نفر مخصوصاً در شرایط ترافیک و یا سرمای شدید زمستان و گرمای تابستان مونترال از این شهر بطور روزانه استفاده می‌کنند. شهر زیرزمینی بعنوان یکی از جاذبه‌های مهم توریستی در اکثر راهنماهای سفر مونترال آورده شده‌است.

شهر زیرزمینی

شهری سه طبقه در عمق
عجیب ترین و دیدنی ترین شهر زیر زمینی ایران، نوش آباد است که به اویی شهرت دارد. این شهر از ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالان های باریک تودرتو و اتاقهایی با ابعاد کوچک درسته شده و می گویند غیر از ورودی اصلی آن ارتفاع تمام قسمتهای اویی به قد طبیعی یک انسان و بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر است. این شهر در شمال شهر کاشان و در غرب شهر آران و بیدگل و در ۱۰ کیلومتری کاشان قرار دارد. عمر این مجموعه به ۱۵۰۰ سال می‌رسد و به دوره ساسانیان مربوط می‌شود. این مجموعه که به‌صورت دست‌کن زیر بافت شهرنوش آباد به‌صورت مجموعه‌ای از اتاق‌ها، راهروها، چاه‌هاو کانال‌های متعددی در ۳ طبقه ایجاد شده است.

شهر زیرزمینی

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: همشهری جوان، تیشینه، جام جم

مطالب مرتبط:
 زیر زمین جزیره