تبیان، دستیار زندگی
دلیل بروز مشکل ناشی از گرمای زیاد قطعات ابتدا امر شاید کمی تعجب آور باشد اما قطعات کامپیوتر آنچنان گرما تولید می کنند که برخی از کارشناسان مدعی هستند بخشی از گرمای جو زمین از همین کامپیوترها میلیونی جهان متنتشر می شود!!! از ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب دمای کامپیوتر خود باشید!

دلیل بروز مشکل ناشی از گرمای زیاد قطعات

ابتدا امر شاید کمی تعجب آور باشد اما قطعات کامپیوتر آنچنان گرما تولید می کنند که برخی از کارشناسان مدعی هستند بخشی از گرمای جو زمین از همین کامپیوترها میلیونی جهان متنتشر می شود!!! از این مقوله که بگذریم ، اگر یک کامپیوتر شخصی را ساعت ها در یک اتاق سربسته نگه دارید ؛ افزایش گرما را به طور محسوس احساس می کنید.

در اکثر مارکهای تجاری در خصوص مادربود و CPU و در اجناس جدید کارت گرافیک در صورت افزایش دما زیاد ؛ کامپیوتر به طور خودکار و سریع خاموش می شود و این موضوع تا رفع کامل گرما تکرار می شود.

اما مشکل در دو مقوله حاد می شود ابتدا ممکن است که دماسنج یا به اصطلاح فنی ترموکوپل این قطعات کارایی خوبی نداشته یا خراب باشد در نتیجه شما صدای خفیف یک انفجار یعنی ذوب شدن سی پی خود را خواهید شنید یا در عین ناباوری به مشکلی برمی خورید که نشانگر خرابی کارت گرافیک یا صدا شماست یعنی خروجی تصویر به مانتیور یا صدا به بلندگوها را ندارید. به همین سادگی کارت گرافیک یا کارت صدا و احتمالا مادربورد شما می سوزد ؛ مشکل حاد بعدی در خصوص منبع تغذیه و برخی دیگر از قطعات است این قطعات دماسنج مستقل ندارند در نتیجه در صورت ایجاد گرما شدید ؛ بازهم به کار خود ادامه می دهند و در نتیجه به راحتی می سوزند البته اگر خوش شانس باشید و خرابی منبع تغذیه باعث سوختگی بردها ؛ هارد دیسک سی دی رام و قطعات دیگر نشود. پس همیشه مراقب دما باشید.

اگر گرمای ایجاد شده در قطعات داخلی کیس ازجمله CPU ؛ منبع تغذیه ؛ کارت گرافیک به خصوص کارت های گرافیک جدید و دیگر قطعات الکترونیکی حتی مادربورد را تهویه نکنید این در کارایی قطعات مذکور مشکلات فراوانی به وجود می آید که در نهایت شاهد سوختن این قطعات خواهید بود.


قدم اول کیس مناسب خریداری کنید

فراموش نکنید گرچه زیبایی ظاهری کیس مهم است به خصوص اگر آن را دریک دفتر کار یا شرکت استفاده کنید اما توصیه ما انتخاب یک کیس مناسب است که در آن دماسنج یا ترموکوپلهای مناسب با کیفیت و استاندارد تعبیه شده باشد .


قدم دوم تعبیه فن های مناسب در دفع گرما موثر است

تعبیه فن های مناسب یکی دیگر از مواردی است که می توانید در کنترل دمای کامپیوتر خود به کار ببرید البته در حال حاضر قطعاتی مانند سی پی یو ، کارت گرافیک و برخی از کارت های پرسرعت دیگر دارای فن مستقل همراه با دماسنج مستقل هستند این امر به کارایی سیستم شما کمک می کند . برخی از کیس ها نیز برای مادربورد یک فن جداگانه دارند ترموکوپلهایی هم برای تعیین لحظه ای دما داخل کیس تعیبه می شود تا با اطمینان خاطر ساعت ها به کار خود ادامه دهید.


قدم سوم: داخل کیس و دیگر قطعات کامپیوتر را تمیزکاری کنید

داخل کیس و دیگر قطعات کامپیوتر را تمیزکاری کنید .برای اینکار می توانید از ابزار تمیزکاری حرفه ای بهره ببرید، سشوار تمیزکننده کامپیوتر، «اسپری » برد، فن و اسپری براق کننده، دستمال خشک و لوازم مشابه دیگر می تواند ابزار کار باشد. هر از گاهی با سشوار تمیزکننده یا اگر در اختیار ندارید یک دستگاه دمنده هوا بهره ببرید حتی برخی از قوطی اسپری ارزان قیمت حاوی هوا فشرده وجود دارد که می توانید به آرامی و با وسواس گردوخاک نشسته بر داخل منبع تغذیه، کیس و حتی برروی فن پردازنده را پاک کنید

ابزار بعدی هم می تواند قوطی اسپری کف، اسپری بورد( مخصوص تمیزکاری بوردها مانند مادربورد و ....) اسپری براق کننده برای سطوح خارجی کامپیوتر بهره ببرید، یك قوطی اسپری ارزان قیمت خریداری نموده و مطابق با کاتالوگ آن بهره ببرید .

یك دستمال نرم و یك برس نرم كوچك هم می تواند به کمک شما بیاید اما در مورد قطعات داخلی یا همان قطعات داخل کیس هرگز از برای تمیزکردن از ارتباط مستقیم با بردها و یا دیگر قطعات جدی اجتناب کنید که علاوه بر احتمال قوی در برق گرفتگی شدید و کشنده احتمال سوختگی قطعه یا کل قطعات داخلی امکان پذیر است .

اگر هم کمی وسواس دارید حدود شش ماه یکبار از متخصصین امر بخواهید تا کامپیوتر شما را به طور کامل بازدید و گرد و خاک مزاحم را پاک کنند ؛ گرد و خاک علاوه بر اینکه مانع شدید انتقال گرما در کامپیوتر شما است باعث ایجاد اتصالی در برد کامپیوتر و یا ایجاد کندی در سرعت فن ها کامپیوتر و در نتیجه سروصدا و حتی جام و سوختگی فن شما می شود.


قدم چهارم: حتمی درب کیس را هرگز به طور دایم باز نکنید

البته این امر در بین افرادی که متخصص کامپیوتر هستند شایع هست به خیال خنکی سیستم خود یا برحسب عادت درب کیس را باز می کنند ، این امر ممکن است باعث برخورد جسم خارجی به بوردها و سوختگی شود .

کیس ها به گونه ای طراحی شده اند که به صورت منظم و باکارایی بالا هوا را در داخل تهویه و گرما را از قطعات جمع آوری و دفع کنند در نتیجه بازنمودن دایم کیس باعث اختلال در این گردش هوا و در نتیجه تهویه مطبوع هوا می شود پس درب کیس را هرگز به طور دایم باز نگذارید .


ایجاد یک جریان هوا در داخل کیس

شاید کیس هایی را با چند فن مشاهده کرده باشید. اکثر کیس ها یک فن اضافه در قسمت جلو یا بالا نزدیک منبع تغذیه دارند. دلیل این امر ایجاد یک جریان هوا در درون کیس است که گرمای تولیدی درونی را به بیرون هدایت کند.به طور طبیعی گرما به سمت بالا جریان می یابد. بنا بر این گرما در بالای کیس یعنی در همانجایی که منبع تغذیه قرار دارد? جمع میشود. متاسفانه فن اکثر منابع تغذیه? هوا را به سمت داخل میدهند? در حالی که ما می خواهیم هوای گرم جمع شده در بالای کیس را به بیرون هدایت کنیم.


خنک کردن تک تک قطعات به وسیله HEATSINK یا رادیاتور فلزی

تک تک قطعاتی که خود تولید گرما میکنند باید به نحوی گرمای خودرا به بیرون هدایت کنند.در مورد CPU این کار توسط یک HEATSINK ویک فن صورت میگیرد. جنس HEATSINK یا همان شبکه فلزی معروف روی اجزای الکتریکی و الکترونیکی که در بازار به رادیاتور !!! معروف است از نقره? مس?الومینیوم و... است. در برخی اجزای الکتریکی گرما به قدری کم است که با مجاورت هوا از بین میرود. گاهی وجود یک HEATSINK به تنهایی میتواند گرما را از قطعه گرفته و به بیرون هدایت کند . گاهی نیز عمل خنک کنندگی به همکاری نزدیک HEATSINK و فن نیاز دارد. کاری که برای تمامی CPUها و برخی کارت های گرافیک جدید انجام میشود. انواع کارت های گرافیکی بسته به نوع و سرعت آنها به 3 روش یاد شده گرما را از خود دور میکنند. منابع تغذیه نیز در داخل خود HEATSINK دارند که به کمک فن گرما را به بیرون میدهند .


اما دیسک های سخت

این قطعات تنها گرمازای عمده درون کیس است که برای آن به طور پیش فرض کارخانه? خنک کننده ای در نظر نگرفته است. اما با اندکی گشت وگذار درون بازار با انواع متفاوتی از فنهای دیسک سخت برخورد میکنید که شما نیز میتوانید با تهیه یکی از آنها و نصب آن برروی دیسک سخت خود? گرمای تولید شده را از این قطعه دور کنید. با این کار? هم کارایی و هم عمر دیسک سخت خود را افزایش میدهید. در دیسک سخت و سی دی رام ها فن مستقل تعبیه نمی شود گرما حاصله از دیسک سخت می تواند بر برد سخت افزاری هارد دیسک و حتی قطعات داخلی حساس آن تخریب کننده باشد. سعی کنید یعنی توصیه کنید هارددیسک در محل مناسب تعبیه شود.


توصیه هایی برای مقابله با گرمای سخت افزار جانبی کامپیوتر


توصیه اول اول:

در صورتی که با کامپیوتر خود کاری ندارید آن را به طور کامل خاموش کنید و از برق شهری جدا کنید. ممکن است در برخی موارد برخی از مانیتورها، موس، صفحه کلید، اسپیکر و حتی پرینتر و اسکنر بعد از خاموش نمودن کامپیوتر باز هم به کار خود ادامه دهند مانند موش واره ها و صفحه کلید که به طور مستقل کلید پاور یا خاموش و روشن ندارند، این مقوله اهمیت بیشتری دارد و علاوه بر افزایش مصرف برق باعث به کارگیری منبع تغذیه در نتیجه کاهش طول عمر خود قطعه و منبع تغذیه و کیس می شود.


در قدم دوم :

کامپیوتر را در زمان طولانی و حالت های که با آن کار ندارید در حالت آماده باش یا STAND BY قرار ندهید. این امر دو مشکل دارد ابتدا اینکه باعث مصرف برق و در نتیجه هزینه کرد اضافی می شود همانگونه که می دانیم به جز هارددیسک و برخی از قطعات خاص تمام قطعات از جمله پردازنده مرکزی در حالت STAND BY به کار گرفته می شود. پس برق مصرفی کمتر می شود اما به صفر نمی رسد درمورد بعدی هم این نکته در حالت STAND BY مورد نظر است که باعث به کارگیری قطعات و در نتیجه کاهش طول عمر آن می شود البته نکته مهم مورد نظر من ایجاد گرما در قطعات است پس سعی کنید از حالت STAND BY کمتر استفاده کنید در هنگام STAND BY کامپیوتر به حالت آماده باش می باشد و به طور کامل خاموش نمی شود. در این حالت برخی از قطعات غیرضروری خاموش می شود. این حالت بیشتر برای مواردی است که کاربر بخواهد به مدت کوتاهی استراحت نموده و از کامپیوتر استفاده نکند ویا اینکه کامپیوترهای سرور و اصلی مورد استفاده قرار می گیرد که در طول شبانه روز و به طور منفصل مورد استفاده خودکار قرار می گیرد .


توصیه سوم :

سعی کنید گرما اتاق کامپیوتر را خنک نگه دارید به خصوص اگر به طور شبانه روزی از آن بهره می برید هر چقدر هوای اتاق خنک تر باشد بهتر است . البته اگر از کولر برای خنکی اتاق بهره می برید توصیه داریم از کولر آبی استفاده نکنید وجود آب معلق در هوا باعث پوسیدگی و تخریب فیزیکی قطعات خواهد شد


سخن آخر

تمام موارد یاد شده در هنگام خرید کامپیوتر را به کار بندید کافی است ابتدا یک کیس مناسب و کامل خریداری کنید ، قطعات دیگر گرما زا نیز با حساسیت انتخاب کنید. سعی کنید هر شش ماه یکبارهم با پاک کننده های داخل کیس قطعات داخلی و لوازم جانبی خود را تمیزکاری کنید و امیدوار باشید با مشکل جدی روبرو نمی شوید .

منبع :وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد


مطالب مرتبط :

1. 3 روش خاموش كردن رایانه!

2. گفتار در روش به كار بستن كامپیوتر