تبیان، دستیار زندگی
بری یك گوینده‌ی خبر رادیو معتقد است: گویندگی خبر، ویترین كار بخش خبری است. محمدرضا اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس رادیو ایسنا گفت: همه‌ی تلاش مجموعه‌ی دست‌اندركار یك بخش خبری رادیو اعم از تحریریه، صدابردار و غیره...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گویندگی خبر، ویترین كار بخش خبری

یك گوینده‌ی خبر رادیو معتقد است: گویندگی خبر، ویترین كار بخش خبری است.

محمدرضا اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس رادیو ایسنا گفت: همه‌ی تلاش مجموعه‌ی دست‌اندركار یك بخش خبری رادیو اعم از تحریریه، صدابردار و غیره به یك تمام كننده كه همان گوینده‌ی خبر است، احتیاج دارد.

وی اظهار كرد: گویندگی خبر در رادیو دو جنبه دارد، یكی اطلاع‌رسانی و دیگری جنبه‌ی هنری آن و یكگوینده‌ی خبر باید با رعایت این دو اصل، سعی در جلب نظر مخاطبان خود داشته باشد.

وی با مهم خواندن رعایت بی‌طرفی در گویندگی خبر، تصریح كرد: در همه‌جای دنیا به گویندگان خبر توصیه می‌شود كه در هنگام خواندن خبر جانبداری نكنند، چرا كه هر چه قدر بی‌طرف باشند، رسالت خود را بهتر انجام داده‌اند.

این گوینده‌ی خبر در خصوص نكات حایز اهمیت در هنگام خواندن خبر ابراز كرد: گوینده‌ی خبر رادیو باید در صورت امكان یك بار پیش از شروع برنامه‌ی خبری، متن خبر را بخواند تا رابطه‌ی بهتری با آن برقرار كند و در نتیجه بتواند آن را بهتر انتقال دهد.

اقبالی تاكید كرد: از نكات مهم در هنگام خواندن خبر در رادیو خویشتن‌داری گوینده است، افزون این كه وی باید در جهت انتقال درست مفهوم خبر به معنی آن توجه و اشراف داشته باشد.

وی در خصوص ویژگی‌های یك گوینده‌ی خبر رادیو توضیح داد:‌ گوینده‌ی خبر رادیو باید از لحن، صدا و آوای خوبی برای عبارت‌خوانی برخوردار باشد، ضمن این كه باید دست كم اشراف نسبی به مسایل عمده‌ی جامعه و به ویژه حوزه‌ی فعالیت خود داشته باشد.

این گوینده ادامه داد: فن با میكروفون یكی از ویژگی‌های لازم گوینده‌ی خبر رادیو است، چرا كه هر كاری فضای خاص خود را دارد كه باید رعایت شود.

وی اضافه كرد: به واسطه‌ این كه خدا به همه قوه‌ی ناطقه داده، نمی‌توان پنداشت كه هر كسی می‌تواند گوینده باشد. بلكه گویندگی خبر رادیو ظاهری ساده و باطنی پیچیده دارد، ظاهرش این كه متنی در اختیار گوینده است اما باطن پیچیده‌ی آن محدودیتی است كه در آن متن وجود دارد، كه خود می‌تواند نقطه‌ی پیچیده‌ی كار باشد.

گوینده‌ی خبر رادیو با بیان این نكته كه فن گویندگی به مرور به دست می‌آید، گفت: گویندگی مانند هر شغل دیگری احتیاج به تمرین و مراودت دارد و یك گوینده باید با اتكا به ظرافت‌های هنری خود و ویژگی‌های صدایی و فكری كه دارد، خبر را ارائه دهد.

محمدرضا اقبالی افزود: این هنر گوینده‌ی خبر است كه همه چیز را می‌بیند، ولی نادیده می‌گیرد و بدون هیچ گونه جانبداری كار خود را انجام می‌دهد.

وی درباره‌ی چگونگی گزینش و ورود گویندگان خبر رادیو، بیان كرد: آموزش و كار حرفه‌یی با یكدیگر رابطه‌ی تنگاتنگ و مستقیم دارند و این امری اجتناب‌ناپذیر است. اما متاسفانه در كشور ما بعضی امور در برخی از مقاطع روبنایی انجام می‌شود.

اقبالی ادامه داد: به طرف این كه یك نفر در آزمون گویندگی موفق می‌شود زودتر از موعد وارد عرصه‌ی حرفه‌ای می‌شود كه این پیامدهایی چون پایین آمدن كیفیت كار را به دنبال دارد.

وی در پایان خاطرنشان كرد: فرهنگ درست گزینش و ورود گویندگان خبر رادیو این است كه افراد پس از گذراندن دوره‌ی تحصیلات تكمیلی پا به این عرصه بگذارند.

منبع: ایسنا