تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول تحت عنوان «اولین عاشق زیبایی» تعریف زیبایی پرداختیم و زیبایی خداوند را در دعاهایی که به ما رسیده بازگو کردیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای زشت؟


در قسمت اول تحت عنوان «اولین عاشق زیبایی» به تعریف زیبایی پرداختیم و زیبایی خداوند را در دعاهایی که به ما رسیده بازگو کردیم در این قسمت به بیان زیبایی های عالم وجود همچون آسمان و خلقت انسان می پردازیم.

زیبایی

تفکر در مورد قدرت خدا و این که او، قیوم و نگه دارنده آسمان و زمین است و حتی یک کرم کوچک را هم بدون روزی و توجه نمی گذارد، همانی است که می گویند از هزار سال عبادت بالاتر و برتر است، اصلا به انسان یک آرامش خاصی دست می دهد،مثل زمان کودکی ها که وقتی پدر در کنارمان بود، احساس قدرت بیشتری می کردیم و از بچه های بزرگتر نمی ترسیدیم.
 هنگامی که در آفرینش آسمان و زمین تفکر می کنیم و می فهمیم که فاصله زمین از خورشید در اندازه ی دقیقی است که اگر حتی ذره ای دورتر و یا نزدیک تر بودیم اصلا حیاتی شکل نمی گرفت که بخواهیم از صبح علی الطلوع تا پاسی از شب، دنبال یک لقمه نان بدویم و خدای ناکرده هزار حلال را حرام کرده و یا بر خود و دیگران چنان سخت بگیریم که نفهمیم کی شب شد!
اعتماد به قدرت خدا همانی است که می توانیم در یک بعد از ظهر زیبا، پایمان را دراز کنیم و با آرامش به بزرگ شدن فرزندانمان نگاه کنیم و خدا را به خاطر این همه لطف شکر گوییم.


زیبایی عالم وجود
زیبایی دنیای اطراف ما، طبیعت پیرامون ما، همان که هر از چند گاه، با برگشت به آن از دنیای مجازی که برای خود ساخته ایم دور می شویم و به آن پناه می بریم، نشانی دیگر بر قدرت خالقِ زیبا دوست ماست.
بی شک هر انسانی، آن گاه که به تماشای صحنه های مختلف عالم هستی می پردازد از دیدن پاره ای از آن ها چنان لذت می برد که در صدد تکرار تحقق آن لذت و سرور بر می آید. قرآن کریم، بارها، زیبایی های وجودی عالم هستی را یادآور می شود و به ترسیم تصویری گویا و زنده از آن مبادرت می ورزد و پیامد آن، هدف نظاره کردن آن ها را گوشزد می نماید.

اصل خلقت آسمان بدون شکاف و آراسته به ستارگان تنها برای حفاظت و نفع رسانی نیست بلکه بدین منظور است که هر بیننده ای هنگام تماشای آن سرور لذت بخش حاصل از زیبایی اش را در خویش بیابد و از آن احساس لذت نماید

زیبایی آسمان و ستارگان
در چندین مورد از آیات قرآن، به زیبایی آسمان و آراستن آن به ستارگان تصریح شده است و خداوند عمل زیباسازی آن را به طور مستقیم به خود نسبت می دهد و با برقراری رابطه زیبایی میان آسمان و ستارگان و تشبیه های گوناگون، به نگریستن و توجه به این زیبایی تأکید می ورزد:
«إنّا زینا السّماء الدّنیا بزینة الکواکب»  یعنی: به راستی، آسمان دنیا را به زیور ستارگان آراستیم.
«و زینا السّماء الدنیا بمصابیح و حفظاً ذلک تقدیر العزیز العلیم»  یعنی: و ما آسمان دنیا را به چراغ ها (ستارگان) آراستیم و آن را به خوبی حفظ کردیم، این است اندازه آفرینی آن پیروزمند دانا.
«و لقد جعلنا فی السّماء بروجاً و زینا ها للنّاظرین»  یعنی: و به یقین، در آسمان برج هایی قرار دادیم و آن را برای بینندگان آراستیم.
«افلم ینظروا إلی السّماء فوقهم کیف بنیناها و زیناها و ما لها من فروج»  یعنی: آیا به آسمان بالای سرشان نظاره نکردند که چگونه آن را ساخته و زیبا گرداندیم و هیچ شکافی در آن وجود ندارد.
خداوند متعال در این آیات، انسان را به تفکر در زیبایی آسمان به ویژه آن زمان که ستارگان همچون چراغ های زیبا در آن می درخشند؛ فرا می خواند. اصل خلقت آسمان بدون شکاف و آراسته به ستارگان تنها برای حفاظت و نفع رسانی نیست بلکه بدین منظور است که هر بیننده ای هنگام تماشای آن سرور لذت بخش حاصل از زیبایی اش را در خویش بیابد و از آن احساس لذت نماید، تا اصل تکوّن آن و آراستن آن به برج ها و چراغ ها او را به تفکّر و شناخت آفریدگار آن ها واصل نماید.
زیبایی آسمان شب ، این طبیعت فراموش شده به حدی است که امروزه گروه های مختلف نجومی مردم را به تشویق به خروج از شهر کرده تا یک شب را در یک بیابان تاریک و به دور از آلودگی نوری گذرانده تا از زیبایی و آرامش آسمان و ستارگان بهره مند گردند.


زیبایی خلقت انسان
خداوند در سوره «تین» می فرماید:«لقد خلقنا الانسان فی احسن تقّویم»  یعنی: هر آینه ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریده ایم.
بهترین و زیباترین تقویم، با گستردگی مفهومی خود، این مطلب را بیان می کند که خداوند انسان را موزون و شایسته آفرید. بنابراین، دو جهت اصیل انسانی یعنی جسمی و روحی، در زیباترین شکل موزونی آفریده شده است.  عظمت تقارن زیبایی خلقت فیزیکی و روحی انسان تا آنجاست که تاکنون هیچ تحقیق بشری ادعا نکرده است که همه عظمت فعالیت های مغزی و روانی انسان را احاطه کرده است.
در دو سوره دیگر نیز می فرماید:«و صوّر کم فاحسن صورکم»  یعنی: و صورت شما را کشید و این صورتگری را زیبا و نیکو انجام داد.
چه در مقایسه با صورت دیگر جانوران و چه از جهت نیکویی خلقت انسان و تناسب و هماهنگی میان اندامش، زیباترین تصویر را برایش ایجاد کرده است  که اگر نگاه طبیعی و بدون غبار به آن بنگری نوعی نیکویی و زیبایی کلی را در آن می یابی.
در قسمت سوم با عنوان لباس نازک گلبرگ ها  به دیگر زیبایی های عالم وجود همچون خلقت حیوانات و زمین و دریا خواهیم پرداخت.

فرآوری: زینب عشقی

بخش زیبایی تبیان


با نگاهی به مجله رواق اندیشه، مقاله اسلام و زیبایی نوشته محمدعلی قاسمی

مطالب مرتبط:
جراحی زیبایی روی ذهن 
رمز داشتن یک زندگی زیبا 
برای دختر شما خواستگار اومده 
چرا بعضی ها همه چی دارند 
خوشتیپی به نیت خدا 
دستان زیبای تو یک دنیا حرف دارد 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.