تبیان، دستیار زندگی
با وجود حواشی شبکه های اجتماعی و توهین هایی که از طرف کاربران در مورد بازیگران هر چند وقت یک بار مطرح می شود تعدادی از بازیگران ترجیح می دهند فضای مجازی را ترک کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قریشی و ضیغمی هم رفتند

دلایل خداحافظی بازیگران ازشبکه های اجتماعی


با وجود حواشی شبکه های اجتماعی و توهین هایی که از طرف کاربران در مورد بازیگران هر چند وقت یک بار مطرح می شود تعدادی از بازیگران ترجیح می دهند فضای مجازی را ترک کنند.

سحر قریشی

از زمان راه اندازی شبکه های اجتماعی فرصتی فراهم شد تا مردم ارتباط نزدیک تری با بازیگران داشته و بدون واسطه از طریق این شبکه ها با آنها در ارتباط باشند. به ویژه اینستاگرام که تعداد زیادی از بازیگران را جذب خود کرده و در کنارش هم کاربران زیادی روزانه تصاویر و مطالب آن ها را دنبال می کنند. اما به مرور این تعامل نزدیک و بدون واسطه بین بازیگران و کاربران حاشیه هایی را به وجود آورد که در هرکدام مطالبی در مورد بازیگران شناخته شده مطرح شد و نهایتا واکنش آنها را به همراه داشت. تقریبا موضوع اصلی در اغلب این حاشیه ها با توهین به بازیگران همراه بود و در کامنت های کاربران دیده می شد. تعدادی از بازیگران در برابر توهین ها سکوت کردند و کار خود را ادامه دادند، عده ای در همان صفحه خود پاسخ کاربران را دادند و چند نفری هم با گلایه از فضایی که در شبکه های اجتماعی وجود دارد و افراد خیلی راحت به هم توهین می کنند با فضای مجازی خداحافظی کردند. معمولا هم این حواشی در یک زمان در مورد چند نفر اتفاق افتاده که خود این موضوع به دامن زدن بحث ها و حاشیه ها کمک کرده.
در مطالب قبلی نمونه هایی از این حواشی را عنوان کردیم و بهانه پرداختن مجدد به این حواشی اتفاق مشابهی است که در روزهای گذشته در مورد چند بازیگر رخ داده: 
حاشیه هایی در اینستاگرام بازیگران
اتفاق اول مربوط به سحر قریشی بود که در واکنش به اهانت برخی کاربران شبکه های اجتماعی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام نوشت: «هر چى فكر می كنم چى بنویسم كه هم حرف دلم باشه هم با ادب هیچ كلمه اى به زبونم نمیاد. فقط می تونم به اون آدمهایى كه فقط هستن تو این دنیا كه باشن و زحمت انسانیت رو هم به خودشون نمیدن بگم بى شعوریشون براى من اهمیتى نداره. اگه گاهى بعضى از پستهامو پاك می كنم به حرمت دوستهاى واقعیمه آخه بعضیاشون كوچیكن و هنوز معنىِ خیلى حرفهارو نمیدونن از خداى بخشنده و مهربون می خوام كه به دل این بندهاشم نگاه كنه و قلب سیاهشون رو با نور الهى روشن كنه.»
در فاصله ای کوتاه بعد از سحر قریشی نوبت به نیوشا ضیغمی رسید که او هم با اعتراض نسبت به فضای موجود در شبکه های اجتماعی در صفحه شخصی اش نوشت: « سلام/ برای دوستان عزیزی می نویسم که دلگرمی همیشگی من بودند و هستند. نزدیک به یک سال وچندی در این صفحه در خدمتتون بودم. لطف و محبت بسیاری از شما بزرگواران انگیزه ای بود برای بودن. بسیار حرف ها بی ربط هم گفته شد که سعی کردم از کنار اونها بگذرم و به حرمت شما اونها رو ندیده بگیرم. متاسفانه برخورد بعضی ها واقعا آزاردهنده و شرم آوره و شاید دیگه از حد تحمل خارج شده. به همین بابت ترجیح میدم حداقل تا مدتی از این فضا دور باشم. از همه عزیزانی که با مهربانی وعشق و صمیمیت، انگیزه تلاشم بودند سپاسگزارم.»

در حال حاضر که زمانی از آمدن این شبکه ها گذشته کاربران باید به حدی از بلوغ رسیده باشند که خوب و بد و این فضا را تشخیض دهند و به مرور حواشی را کمرنگ تر کنند


مدتی قبل هم سحر جعفری جوزانی بازیگر سینما و تلویزیون به جمع شاکیان شبکه های اجتماعی پیوست و در صفحه شخصی اش نوشته بود: «سلام دوستان من این صفحه رو باز کردم و تا به امروز با عشق وعلاقه جواب تک تک دوستان رو دادم؛ ولی متاسفانه این فرهنگ هنوز اینجا جا نیفتاده. با وجود اینکه خیلی از شما به من لطف دارین؛ اما خیلی ها هم توهین می‌کنن و عده ای هم به اسم مردمی بودن به خودشون اجازه می‌دن هر سوالی و بپرسن و وظیفه ی من میدونن که جواب بدم. توقع خیلی از دوستان هم بالا رفته اگه یک بار پیامشون رو نبینم و پاسخ ندم ناراحت می‌شن، اگه فالوشون نکنم ناراحت می‌شن، خیلی ها می‌گن آدم داری که به ما جواب میده وووو. من متوجه شدم دوستان هنرمندی که جواب نمی‌دن دلیلش احتمالا پیش بینی همین اتفاقات هست. من همه شما رو دوست خطاب کردم اما همین دوستان یک روز به آدم میگن فرشته ی مهربون و روز بعد تبدیلت می‌کنن به دیو پلید.
من بدون علاقه و از روی تظاهر دوست ندارم کاری رو انجام بدم و دیگه این احساس رو ندارم و انگار وظیفه هست برای همین دیگه جواب تک تک دوستان رو نمی‌دم و هر کی دوست داره می‌تونه دیگه فالو نکنه. هر جا هستین موفق و سلامت باشین.»
اما در جایی دیگر اتفاقی متفاوت افتاد که دیگر خیلی به کاربران مربوط نمی شد و یک بازیگر و خواننده زیر زمینی در اینستاگرام با جملاتی با هم درگیر شدند.

نیوشا ضیغمی

با توجه به این که مدتی از استفاده از شبکه های اجتماعی گذشته اما همچنان حواشی این شبکه ها وجود دارد و در موضوعات مختلف بحث های زیادی را به دنبال می آورد که در موارد زیادی مربوط به سلبریتی هاست. گاهی اوقات هم خود سلبریتی ها در شکل گیری این حواشی نقش دارند.
هر تکنولوژی و ابزاری از ابتدای آمدنش تا زمانی که استفاده از آن به شکل نرمال و طبیعی اتفاق بیفتد حاشیه دارد که در مورد شبکه های اجتماعی هم این موضوع صدق می کند. در حال حاضر که زمانی از آمدن این شبکه ها گذشته کاربران باید به حدی از بلوغ رسیده باشند که خوب و بد و این فضا را تشخیص دهند و به مرور حواشی را کمرنگ تر کنند. اما توهین و درگیری در بین کاربران موضوعی نیست که برای رفع شدنش نیاز به زمان زیادی باشد و اگر هر فردی در فضای مجازی به این مسأله توجه کند که احترام و رعایت حقوق دیگران در هر فضایی چه مجازی باشد چه دنیای واقعی باید لحاظ شود قطعا از این حواشی هم کاسته خواهد شد.



فرآوری: زهرا فرآورده
بخش ارتباطات تبیان

منابع: پارسینه/ برترین ها/ کافه سینما/ جام جم

مطالب مرتبط:
واکنش توسلی، رهنما و رادان به توهین ها
واکنش صادقی به یک شایعه خصوصی