تبیان، دستیار زندگی
محققان بر اساس بررسی های خود نشان دادند هنگام صحبت کردن با صدای بلند و فریاد زدن، فعالیت مرکز تکلم در مغز متوقف می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر فریاد بزنید، مغزتان از کار می افتد


محققان بر اساس بررسی های خود نشان دادند هنگام صحبت کردن با صدای بلند و فریاد زدن، فعالیت مرکز تکلم در مغز متوقف می‌شود.

فریاد

بررسی های جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و محققان دانشگاه جان‌هاپکینز در مریلند نشان می‌دهد هنگام فریاد زدن، فعالیت ناحیه بروکا (Broca) در مغز متوقف می‌شود.


ناحیه بروکا یا مرکز تکلم در مغز، هنگام صحبت کردن با صدای بلند فعالیتی از کار می افتد، اما در طی صحبت کردن معمولی فعال است و برای کلمات و جملات بعدی برنامه‌ریزی می‌کند.


این بررسی نشان داد این ناحیه از مغز در ایجاد کلمات و جملات نقش ندارد، بلکه منطقه حیاتی برای یکپارچه‌سازی و هماهنگی اطلاعات در سایر مناطق مغز است.


نتایج این کشف نقش مهمی در تشخیص و درمان سکته مغزی، صرع و آسیب‌های مغزی مرتبط با اختلالات زبانی دارد.

زنان باردار از صدای بلند دوری کنند
پژوهش ها نشان داده است نوزادان از موقعی که رحم مادر هستند، قابلیت شنوایی را پیدا می کنند.


لذا مادران باردار از پانزده روز پس از لقاح (حدودا هفته چهارم بارداری) بایستی از قرارگیری در جاهای پر سر و صدا و شلوغ پرهیز کنند.


همچنین گوش نوزادان بعد از تولد به شدت به صداهای بلند حساس است و گفته می شود صداهای بیشتر از 85 دسی بل برای آنها مضر می باشد.

به نحوه سخن گفتن خود دقت کنید،به عنوان مثال باید آرام و شمرده شمرده صحبت کنید تا هوای کافی به درون ریه‌ها جریان پیدا کند

راهکارهایی برای حفظ سلامت صدا
1- به میزان کافی آب بنوشید تا بدنتان به خوبی هیدراته (پر آب) شود. در مصرف کافئین نیز جانب اعتدال را رعایت کنید. تارهای صوتی شما خیلی سریع به ارتعاش در می‌آیند و مصرف کافی آب می‌تواند به روغن کاری آنها کمک کند.

2- در روز چند بار به تارهای صوتی‌تان استراحت دهید و به قول معروف «چرت صوتی» بزنید، به ویژه مواقعی که بیش از حد از صدایتان کار کشیده‌اید؛ به عنوان مثال معلم ها باید در زنگ تفریح بین کلاس ها حتی الامکان از حرف زدن اجتناب کرده و سعی کنند به جای صحبت کردن با همکاران در دفتر مدرسه، کمی به تارهای صوتی شان استراحت دهند.

3- سیگار نکشید. سیگار خطر بروز سرطان حنجره را خیلی افزایش می‌دهد. حتی استنشاق دود سیگار دیگران نیز می‌تواند به تارهای صوتی مان آسیب بزند.

4- از فریاد زدن و بلند صحبت کردن مداوم بپرهیزید. اگر به طور مکرر احساس خشکی و خستگی در گلویتان دارید و یا صدایتان دورگه، گرفته و یا زمخت شده است، نشانه‌های هشداردهنده ای محسوب می‌شود، مبنی بر آنکه باید در استفاده از صدایتان بیش از پیش اصول ایمنی را رعایت کنید.
در واقع گرفتگی دائمی صدا، نوعی علامت هشداردهنده مبنی بر آسیب تارهای صوتی است.

5- به نحوه سخن گفتن خود دقت کنید. به عنوان مثال باید آرام و شمرده شمرده صحبت کنید تا هوای کافی به درون ریه‌ها جریان پیدا کند.

6- از صاف کردن مداوم صدای خود اجتناب کنید. این عمل به معنای کوبیدن تارهای صوتی به یکدیگر است و انجام بیش از حد آن می‌تواند تارهای صوتی را دچار آزردگی و گرفتگی کند.
هر زمان که احساس کردید نیاز به صاف کردن صدا دارید، کمی آب بنوشید.


اگر به طور مکرر نیاز به صاف کردن صدا پیدا می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از نظر احتمال ابتلای به آلرژی، اختلالات سینوسی و بیماری ریفلاکس اسید معده شما را معاینه کند.

7- زمانی که بیمار هستید، به عنوان مثال موقع ابتلا به سرماخوردگی و یا گلودرد چرکی کمتر صحبت کنید.

8- هنگام صحبت در جمع به جای فشار آوردن به صدایتان، از میکروفن استفاده کنید.

9- هوای منزل و محل کارتان را همیشه مرطوب نگه دارید. برای این کار می توانید از دستگاه بخور استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که رطوبت هوا، برای حفظ سلامت صدایتان لازم است.

فرآوری: نیره ولدخانی
بخش سلامت تبیان

منابع:
روزنامه ایران
نی نی سرچ
نسل فردا – میترا موحدی


مطالب مرتبط:
پرده گوشتان را کنار نزنید
دلایل گرفتگی یا خشونت صدا
سروصدای زیاد با ما چه می کند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.