تبیان، دستیار زندگی
یكى از بهانه هاى كافران و مشركان براى این كه ایمان نیاورند این بود كه مى گفتند چرا خداوند فرشته اى را براى پیامبرى انتخاب نكرده است. خداوند یگانه به آنان چنین پاسخ مى فرماید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٨) جزء پانزدهم قرآن کریم، آیات ٩٤ الى ١١١ سوره‌ی اسراء

 پیامبرىِ فرشتگان

یكى از بهانه‏هاى كافران و مشركان براى این كه ایمان نیاورند این بود كه مى‏گفتند چرا خداوند فرشته‏اى را براى پیامبرى انتخاب نكرده است. خداوند یگانه به آنان چنین پاسخ مى‏فرماید:

 و هنگامى كه هدایت برایشان آمد، هیچ چیز مردم را از این كه ایمان بیاورند بازنداشت، به جز این كه گفتند: آیا خدا بشرى را به پیامبرى مبعوث كرده؟ بگو: اگر در روى زمین فرشتگانى بودند كه با آرامش راه مى‏رفتند، حتماً بر آنان فرشته‏اى را به پیامبرى از آسمان نازل مى‏كردیم. بگو: میان من و شما گواه بودن خدا كافى است؛ به راستى كه او به بندگانش، آگاهِ بیناست.

آیات 94 الى 96


 كور و كر و لال

افرادى شایسته‌ی هدایت مى‏شوند كه در راه هدایت تلاش كنند و جان خود را آماده‌ی پذیرش ایمان نمایند. كسانى كه با لجاجت و سرسختى با راه‏هاى هدایت مبارزه مى‏كنند و چشم و گوش خود را بر روى حقایق و آیات الهى مى‏بندند، در تاریكى كفر باقى مى‏مانند و خداوند آنان را هدایت نمى‏كند. آنان در روز قیامت، كور و كر و لال در حالى كه روى صورت‏هایشان راه مى‏روند محشور مى‏شوند و این كیفر بى‏ایمانى و كفرشان است. خالق روز جزا مى‏فرماید:

 و هر كس را خدا هدایت كند، او هدایت شده است و كسانى را كه گمراه كند، جز او برایشان یاورى نمى‏یابى و روز قیامت، آنان را روى صورت‏هایشان در حالى كه كور و لال و كرند، محشور مى‏كنیم. جایگاهشان جهنم است. هر بار كه خاموش شود، شعله‏اى برایشان مى‏افزاییم. آن كیفرشان است براى این كه آنان به آیات ما كافر شدند و گفتند: آیا هنگامى كه استخوان و خاك شدیم در آفرینشى جدید برانگیخته مى‏شویم؟ آیا ندیده‏اند خدایى كه آسمان‏ها و زمین را آفرید بر این كه مانند آن‏ها را بیافریند تواناست؟ و براى آنان مهلتى كه هیچ شكى در آن نیست قرار داد، و ستمگران جز ناسپاسى نخواستند.

آیات 97 الى 99


 انسان بخیل است

خداوند، بخشنده است و كسانى كه به او ایمان دارند باید بخشنده باشند. بخل و خساست از صفات افراد بى‏ایمان است كه گمان مى‏كنند اگر چیزى در راه خدا خرج كنند، دچار فقر و تنگدستى مى‏شوند. بخشنده‌ی مهربان مى‏فرماید:

 بگو: اگر شما صاحب گنجینه‏هاى رحمت پروردگارم بودید باز هم از بیم بخشش، خوددارى مى‏كردید و انسان، بسیار بخیل است.

آیه‌ی 100


 نُه نشانه‌ی روشن

حضرت موسى(ع) فرعونیان و مردم را به یگانه‏پرستى دعوت كرد و براى اثبات پیامبریش، معجزات الهى را به آنان نشان داد. آنان، هرگاه دچار بلا و گرفتارى مى‏شدند، از موسى(ع) مى‏خواستند كه برایشان دعا كند، معجزه‏اى دیگر بیاورد و آنان را نجات دهد. حضرت موسى(ع) به درگاه خدا دعا مى‏كرد و معجزات پروردگار را یكى پس از دیگرى به آنان نشان مى‏داد. با این همه، فرعونیان ایمان نیاوردند و حتى فرعون تصمیم گرفت بار دیگر، پسران قوم موسى(ع) را بكشد و دخترانشان را براى كنیزى، زنده نگهدارد، تا به این ترتیب، نسل آنان را از بین ببرد. اما خداوند یگانه به حضرت موسى(ع) وحى فرمود كه پیروانش را از آن سرزمین بیرون ببرد و از ظلم فرعون نجات دهد. قوم حضرت موسى(ع) شبانه حركت كردند و فرعون كه از هجرت آنان باخبر شده بود، به تعقیب آنان پرداخت و با معجزه‌ی بزرگ دیگرى از حضرت موسى(ع) روبرو شد. با این كه با چشمان خود مى‏دید حضرت موسى(ع) در میان آب‏ها، راهى خشك براى عبور پیروانش باز كرده، باز هم ایمان نیاورد و به تعقیب آنان ادامه داد و به سزاى بى‏ایمانى و كفرش، با یارانش غرق شد. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و ما به موسى نُه نشانه‌ی روشن دادیم. پس از بنى‏اسرایئل بپرس! هنگامى كه نزد آنان آمد و فرعون به او گفت: اى موسى من جداً تو را جادو شده مى‏پندارم. گفت: حتماً دانسته‏اى كه این دلایل روشن را به جز پروردگار آسمان‏ها و زمین نازل نكرده است! و اى فرعون، من جداً تو را تباه شده مى‏پندارم! او خواست آنان را از آن سرزمین ریشه‏كن كند. پس او و كسانى كه با او بودند همه را غرق كردیم و بعد از او به بنى‏اسرائیل گفتیم: در این سرزمین ساكن شوید. پس هنگامى كه وعده‌ی آخرت فرا رسد، همه‌ی شما را با هم مى‏آوریم.

آیات 101 الى 104


 به تدریج نازل شد

خداوند مهربان، آیات قرآن را بخش بخش نازل فرمود تا مردم كم‏كم و به تدریج با دستورات دین آشنا شوند و این براى مومنان درس بزرگى است كه بدانند براى رسیدن به هدف‏هاى بزرگ، باید قدم به قدم پیش رفت، نه شتابزده و ناگهانى. خداوند یگانه مى‏فرماید:

 و آن را به حق نازل كردیم و به حق نازل شد و تو را جز بشارت دهنده و بیم‏دهنده نفرستادیم، و قرآنى بخش بخش نازل كردیم تا آن را به آرامى بر مردم بخوانى، و آن را كاملاً به تدریج نازل كردیم.

آیات 105 و 106


 سجده مى‏كنند

ایمان هر كس به سود خود اوست و نفع و ضررى براى خداوند بى‏نیاز ندارد. كسانى كه به قرآن ایمان مى‏آورند و به درگاه خداوند سجده و شكرگزارى مى‏كنند، درهاى رحمت الهى را به روى خود مى‏گشایند . یگانه‌ی بى‏همتا مى‏فرماید:

 بگو: به آن ایمان بیاورید یا ایمان نیاورید، هنگامى كه بر كسانى خوانده مى‏شود كه پیش از آن به آنان دانش داده شده است، سجده‏كنان بر چانه‏هایشان به خاك مى‏افتند و مى‏گویند: پروردگارمان منزه است؛ كه وعده‌ی پروردگارمان حتماً انجام شدنى است. گریه‏كنان بر روى چانه‏ها به خاك مى‏افتند و بر فروتنى آنان مى‏افزاید.

آیات 107 الى 109


 نام‏هاى نیكو

روزى رسول خدا(ص) در مكه نماز مى‏خواند. در نمازش دعا كرد و گفت: «یا الله یا رحمن...» مشركین گفتند: «او را نگاه كنید كه ما را از پرستش خدایان نهى مى‏كند در حالى كه خودش دو معبود را مى‏خواند.» خداوند مهربان فرمود:

 بگو: الله را بخوانید یا رحمن را بخوانید، هر كدام را بخوانید، نام‏هاى نیكو از آنِ اوست.

بخشى از آیه‌ی 110


 بلند یا آهسته

نماز را باید با صداى بلند خواند یا با صداى آهسته؟ خداوند مهربان مى‏فرماید:

 و در نماز، صدایت را بلند نكن و آن را آهسته نگردان و میان آن راهى را جستجو كن.

بخشى از آیه‌ی 110


 یگانه است

خداوند یكتا به تمام مشركانى كه خداوند را داراى شریك، فرزند یا دوست مى‏دانند، چنین مى‏فرماید:

 بگو: ستایش مخصوص خدایى است كه فرزندى نگرفته و در فرمانروایى شریكى ندارد و دوست و سرپرستى براى رفع خوارى ندارد و او را بسیار بزرگ بخوان!

آیه‌ی 111

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء پانزدهم قرآن کریم، آیات ١ الى ١١١ سوره‌ی اسراء

سوره ی اسراء آیات ٨٣ الی ٩٣

سوره ی اسراء آیات ٧٢ الی ٨٢

سوره ی اسراء آیات ٥٦ الی ٧١


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.