تبیان، دستیار زندگی
وقتی نوبت به خرید طلا و جواهر می رسد، ارتکاب اشتباهات غیر قابل جبران بر سر قیمت محتمل است، مخصوصاً اگر اطلاعات تخصصی در این زمینه نداشته باشید و ندانید که دقیقاً می خواهید چه بکنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی برای دامادها موقع خرید طلا


وقتی نوبت به خرید طلا و جواهر می رسد، ارتکاب اشتباهات غیر قابل جبران بر سر قیمت محتمل است، مخصوصاً اگر اطلاعات تخصصی در این زمینه نداشته باشید و ندانید که دقیقاً می خواهید چه بکنید.

خرید طلای عروسی

برای اینکه بتوانید حلقه نامزدی با بهترین قیمت نسبت به بودجه خود بخرید، 10 نکته کلیدی را از زبان متخصصین خبره در زمینه طلا و جواهر بیان خواهیم کرد.

۱. طلای ۱۴ عیار را بر ۱۸ عیار ترجیح دهید
وقتی قصد خرید طلای زرد را دارید، باید به نکته مهمی توجه کنید. طلای ۱۸ عیار با توجه به نام آن بیشترین فروش را دارد اما این تنها یک برند است و به دلیل اینکه طلای ۱۸ از ۱۴ عیار خالص تر است قیمت بیشتری دارد؛ در حالی که تفاوت چندانی در ظاهر این دو نوع وجود ندارد. اگر طلای ۱۴ عیار بخرید می توانید مقدار خوبی را صرفه جویی کنید و فقط کافیست به صورت سالانه با صرف مبلغی ناچیز، حلقه را خش گیری و آبکاری کنید تا همواره مثل یک طلای نوی ۱۸ عیار به نظر برسد.

۲. طلای زرد بخرید
طلای زرد مدتی است از مد افتاده و نسبت به سایر انواع فلزات زینتی و جواهرآلات افت قیمت پیدا کرده است. در واقع مزد ساخت طلاهای زرد اندکی از طلاهای سفید پایین تر است. پس اگر نامزدی دارید که هنوز به طلای زرد علاقه دارد، این فرصت طلایی را از دست ندهید و برای صرفه جویی او را تشویق به خرید بر مبنای این علاقه اش کنید.

۳. در فصل تابستان خرید کنید
به صورت نانوشته، اکثر عروسی ها در فصل تابستان برگزار می شوند؛ در نتیجه ممکن است فکر کنید که این فصل بدترین زمان برای خرید حلقه نامزدی است. اما با توجه به اینکه با برگزاری عروسی ها در تابستان، اکثر نامزدی ها در مواقع دیگر سال انجام می شود، بهتر است در تابستان اقدام به خرید حلقه کنید. چون فروش در تابستان کمتر است، اکثر جواهرفروشان با مشتریان خود بهتر راه می آیند و انعطاف پذیر تر عمل می کنند. برعکس، در حوالی عید سال نو تقاضا برای حلقه های نامزدی زیاد می شود و قیمت آن ها بالا می رود.

۴. مدل های غیر معمول را پسند کنید
برای صرفه جویی، به جواهرات غیر معمول و غیر سنتی نیز نگاهی بیاندازید و با همسرتان به توافق برسید که یکی از آن ها را پسند کند. بر اساس بدیهیات اقتصادی، حلقه هایی با اشکال فانتزی مزد ساخت کمتری دارند چون تقاضا برای آن ها کمتر است. همچنین، یک تراشکار برای ساختن سنگ گرد باید نسبت به اشکال دیگر، مقدار بیشتر از سنگ را بتراشد، در نتیجه قیمت سنگ های گرد زیادتر است.

۵. به دنبال دیگر سنگ های زینتی بگردید
شاید بدترین دشمن یک مرد در هنگام خریدهای نامزدی را بتوان سنگ های گران قیمت مثل برلیان های درشت دانست. سعی کنید بانوی تان را متقاعد کنید به سنگ های دیگری مانند یاقوت و زمرد و ... فکر کند. عروس های خاص می توانند سنگ های غیر متعارف پسند کنند یا حلقه ای بر پایه نگین برلیان بخرند اما از فروشنده بخواهند در نگین حلقه از سنگ دیگری استفاده کند. برای مثال فرهنگ های شرقی برای سنگ یشم سبز ارزش فوق العاده ای قائل اند و خریداران می توانند این سنگ را که کمیاب تر از الماس است اما قیمت کمتری دارد، خریداری کنند.

طلاهای بازار ایران ساخت داخل هستند و در بهترین حالت، ممکن است از ترکیه یا تایلند آمده باشند. بنابراین مزد ساخت بیشتر از حد برای یک طلای آسیایی یا ایرانی نپردازید

۶. آنلاین خرید کنید
با خرید در برخی فروشگاه های آنلاین می توانید از تخفیف های ویژه استفاده کنید. به علت اینکه این فروشگاه ها مخارجی همچون اجاره مغازه را ندارند، برخی مواقع محصولات خود را با قیمت های پایین تر از بازار ارائه می دهند. حتی اگر علاقه به بازارگردی دارید، این کار را انجام دهید اما در نهایت خریدتان را آنلاین انجام دهید؛ چون در این صورت امکان دیدن مدل های بیشتر و بهره مندی از قیمت های پایین تر را خواهید داشت. برخی مواقع بین مغازه ها و فروشندگان آنلاین، تفاوت ۲۰ درصدی قیمت وجود دارد.

۷. اگر می خواهید جواهر بخرید، روی قیراط سنگ حساس باشید
اندازه نگین نشان یک حلقه تعیین کننده قیمت آن است. این را طلافروش ها می دانند و همین موضوع است که اصل قیمت طلا و جواهر را تعیین می کند. بجای خرج کردن پول تان برای خرید برلیان های درشت تلاش کنید که یک نمونه کوچکتر انتخاب کنید. فروشندگان تمام تلاش شان را می کنند که وزن قیراط بالاتری به شما پیشنهاد دهند تا پول و سود بیشتری بدست آورند. اگر قیراط یک جواهر کم شود، قیمت آن بطور قابل ملاحظه ای افت خواهد کرد.
برای هر چند صدم برلیان بیشتر، قیمت سنگ به صورت نجومی رشد می کند؛ اگر حلقه ای با سنگ یک قیراطی به شما پیشنهاد شد، فراموش نکنید که قیراط های پایین تر مثلا ۹۵ یا ۹۷ صدمی را نیز امتحان و مقایسه کنید. ظاهر این موارد فرق زیادی با هم ندارد، اما تفاوت قیمت زیادی را ایجاد می کند.

8. به جای سنگ، برای طلا هزینه کنید
سعی كنید بیشتر وزن حلقه یا سرویسی كه می خرید طلا باشد نه نگین. به این ترتیب موقع فروش کمتر ضرر می کنید. حتی می توانید به جای طلای نگین دار، طلای تراش خورده بردارید. این طلاها ظریف و براق و زیبا هستند و از دور شبیه جواهرات پرنگین به نظر می رسند. همین جا یک نکته مهم را هم بگوییم. فریب عباراتی مثل «کار ایتالیا است»، «طرح ایتالیاست»، یا طلای خارجی است را نخورید. طلاهای بازار ایران ساخت داخل هستند و در بهترین حالت، ممکن است از ترکیه یا تایلند آمده باشند. بنابراین مزد ساخت بیشتر از حد برای یک طلای آسیایی یا ایرانی نپردازید.

9. به هوش باشید

از فروشنده وزن طلا را بپرسید و حتما قبل از رفتن به طلافروشی قیمت هر گرم طلا را رد آن روز پرس و جو کنید. سایت هایی که قیمت لحظه ای طلا را اعلام می کنند گزینه های خوبی هستند. در بازار هم از چند مغازه قیمت طلای خام را بپرسید و با اطمینان و اطلاعات کافی برای خرید اقدام کنید. همزمان با فروشنده که قیمت طلا را برای شما روی ماشین حساب می زند، شما هم وزن طلا و قیمت آن را روی ماشین حساب خودتان محاسبه کنید و جزئیات درصدهایی که اضافه می کند، بپرسید. یادتان نرود که حتما هم فاکتور بگیرید. برای تخفیف گرفتن می توانید از قیمت مزد ساخت و سود فروشنده اندکی کم کنید.

10. بافروشنده مثل یه حرفه ای برخورد كنید
رفتارتان نباید مثل یک عروس داماد تنها و بی تجربه باشد که با هم رودربایستی دارند. فروشنده اگر احساس کند شما با هم رودربایستی دارید، از این فرصت استفاده کرده و جنس مورد نظر خود را با قیمت مورد نظر خودش به شما می فروشد.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: مهر، نوعروس


مطالب مرتبط:

چطور عروسی را کم خرج کنیم؟

اندر مصائب مقدمات عروسی!
عروسی به صرف چشم و هم چشمی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.