تبیان، دستیار زندگی
شد فریدون جیرانی، سه فیلم "ستاره‌ها" را حاصل دیدگاهش نسبت به سینما دانست. به گزارش خبرنگار هنری ایسنا، این كارگردان سینما كه در جمع دانشجویان دانشگاه "علامه" بعد از نمایش فیلم "ستاره می‌شود" سخن می‌گفت، در ادامه تصریح كرد: ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"ستاره می‌شود" در جمع دانشجویان نقد و بررسی شد

فریدون جیرانی، سه فیلم "ستاره‌ها" را حاصل دیدگاهش نسبت به سینما دانست.

به گزارش خبرنگار هنری ایسنا، این كارگردان سینما كه در جمع دانشجویان دانشگاه "علامه" بعد از نمایش فیلم "ستاره می‌شود" سخن می‌گفت، در ادامه تصریح كرد: ای‌كاش سه فیلم را با هم می‌دیدید تا این موضوع را درمی‌یافتید.

وی گفت: "ستاره می‌شود" داستان بازیگری است كه علی‌رغم تمریناتی كه انجام می‌دهد اما به علت حضور دخترش در صحنه و دیدن ارتباطاتش با اطرافیان نمی‌تواند بازی كند.

حمید اعتباریان تهیه‌كننده این فیلم نیز درباره نحوه همكاری‌اش با جیرانی اظهار داشت:‌ابتدا قرار بود كار دیگری را با ایشان داشته باشم اما به سرانجام نرسید، در نهایت پیشنهاد این كار مطرح شد و با هم به توافق رسیدیم. یكی از علتهای اصلی آن كار ویژه‌ای بود كه قرار بود در این فیلم انجام شود و آقای انتظامی استاد برجسته سینما حضور داشته باشند.

وی همچنین تاكید می‌كند: اولویت برای ساخت فیلم را بیشتر بر این موضوع متمركز می‌كنم كه مخاطب را جذب كند چون معتقدم فیلم را باید ساخت تا مردم لذت ببرند.

ستاره می‌شود" داستان بازیگری است كه علی‌رغم تمریناتی كه انجام می‌دهد اما به علت حضور دخترش در صحنه و دیدن ارتباطاتش با اطرافیان نمی‌تواند بازی كند.

امین حیایی بازیگر فیلم نیز، "ستاره می‌شود" را كلاس درسی برای علاقمندان به سینما دانست و گفت: كسانی كه می‌خواهند وارد سینما شوند با دیدن این فیلم، پشت‌صحنه و سختی‌های كار را خواهند دید و متوجه می‌شوند فیلمسازی با چه شرایط و سختی‌هایی همراه است.

وی افزود: این كار واقعا مشكل است و نیاز به اعتماد به نفس بالایی دارد. در واقع بستری است كه انسان به یك تزكیه روحی و روانی می‌رسد بنابراین تا این روند نباشد موفقیت بدست نخواهد آمد. دیدن این سه قسمت ستاره‌ها به علاقمندان سینما كمك زیادی خواهد كرد.

به گزارش ایسنا، حیایی در پاسخ به سوالی درباره اینكه چقدر در بازیهایش از بداهه استفاده می‌كند اظهار داشت: این بستگی به كارگردان دارد كه چقدر این فضا را ایجاد كند. اما در فیلم "ستاره‌ها" كاملا كارگردان دست من را بازگذاشت و درعین حال كه این شخصیت تیپ‌سازی خاصی نداشت و قرار بود به خودم نزدیك باشد اما سعی كردم نظراتم را در بازی مطرح كنم.

رضا رویگری دیگر بازیگر "ستاره می‌شود" نیز بازی‌اش را در این فیلم لب تیغی دانست و گفت: ‌درآوردن این نقش برایم مشكل بود كه راهنمایی‌های آقای جیرانی بسیار به من كمك كرد تا ایفاگر نقش كارگردان باشم.

رویگری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت هنروران در سینمای ایران اظهارداشت: ‌افراد بسیاری در سینما هنرور بودند و راه را برای ما باز كردند تا ما بیاییم و در واقع زحمت‌كار به دوش آنها است اما آنها دیده نمی‌شوند، بنابراین امیدواریم سینمای ایران بهاء بیشتری به آنها بدهد.

فریدون جیرانی نیز درباره وضعیت سینمای ایران گفت: ما تنها كشور در منطقه‌ی خاورمیانه هستیم كه در سال حدود 60 تا 70 فیلم تولید می‌كنیم و افراد زیادی هستند كه از این سینما ارتزاق می‌كنند، بنابراین این سینما را نباید دست كم گرفت و سینما را بی‌رونق قلمداد كرد.

جیرانی همچنین درباره‌ی شخصیت مشرقی در فیلمهایش اظهار داشت: انتخاب عنوان "مشرقی" در فیلمهایم به روزگار كودكی و خاطرات خوبی كه از ناظم‌ام در مدرسه داشتم برمی‌گردد، نام او مشرقی بود و ارتباط بسیار خوبی با بچه‌ها برقرار می‌كرد، بنابراین می‌خواستم به نوعی ادای دین كنم و برای اولین بار در "قرمز" نام "هستی مشرقی" را انتخاب كردم و تصمیم گرفتم نام این شخصیت را در دیگر فیلمهایم ادامه دهم.

طهماسب صلح‌جو منتقد حاضر در این جلسه در توضیحاتی درباره‌ فریدون جیرانی گفت: جیرانی بیشتر عمر خودش را با سینما همراه بوده و تاریخ سینمای ایران را خیلی خوب می‌شناسد و سالهای دوران جوانی خود را با عشق به سینما شروع كرد تا به اینجا رسیده است.

وی افزود: "‌ستاره می‌شود" قصه شیفتگان سینما در یك دوره خاص نیست. ممكن است اتفاقی كه در این فیلم می‌افتد در طول 70 سال سینمای ایران بارها افتاده باشد.

در پایان این برنامه هدایایی از سوی جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه به عوامل فیلم "ستاره می‌شود" اهدا شد.

منبع:ایسنا


لینک :

 ستاره می شود،فیلم برگزیده تماشاگران

"ستاره‌ می‌شود" درباره سراب ستاره شدن است

"ستاره‌ها" دو فیلم می‌شود

آقای بازیگر "واقعا كه ماندگار شدید"

امین حیایی بزودی با ستاره میشود