تبیان، دستیار زندگی
بعضى از قبایل عرب، از ترس فقر و تنگدستى براى حفظ آبرو و احترامِ خود، فرزندان خود را مى كشتند. خداوند مهربان هشدار مى دهد كه روزى دهنده ی تمام موجودات اوست و مى فرماید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٣) جزء پانزدهم قرآن کریم، آیات ٣١ الى ٣٩ سوره‌ی اسراء

 فرزندانتان را نكشید

بعضى از قبایل عرب، از ترس فقر و تنگدستى براى حفظ آبرو و احترامِ خود، فرزندان خود را مى‏كشتند. خداوند مهربان هشدار مى‏دهد كه روزى دهنده‌ی تمام موجودات اوست و مى‏فرماید:

 و از ترس فقر، فرزندانتان را نكشید. ما به آنان و شما روزى مى‏دهیم. به راستى كشتن آنان خطایى بزرگ است.

آیه‌ی 31


 راهى بد

جامعه اسلامى باید پاك و سالم باشد. ازدواج و تشكیل خانواده بسیار سفارش شده است، و مسلمانان اجازه ندارند به فساد نزدیك شوند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 و به زنا نزدیك نشوید. به راستى كه آن كارى زشت و راهى بد است.

آیه 32


 زیاده‏روى ممنوع

مجازات كسى كه فرد بیگناهى را بكشد، قتل است. سرپرست مقتول مى‏تواند براى قاتل درخواست مجازات كند؛ اما این مجازات طبق قانون انجام مى‏گیرد و نباید جامعه دچار بى‏نظمى و هرج و مرج شود. در زمان جاهلیت عرب، هرگاه كسى از یك قبیله به دست یك نفر از قبیله‌ی دیگر به قتل مى‏رسید، سرپرست و قبیله‌ی او آن‏قدر از قبیله‌ی قاتل مى‏كشتند تا راضى شوند و معمولاً بین دو قبیله جنگ درمى‏گرفت. هنگامى كه حضرت على(ع) در بستر شهادت بودند و آخرین لحظه‏هاى عمرشان را مى‏گذراندند، چنین وصیت كردند: «اى فرزندان عبدالمطلب! مبادا بعد از من در خون مسلمانان غوطه‏ور شوید و بگویید امیر مومنان كشته شد! آگاه باشید كه كسى جز قاتل من كشته نشود. اگر از این ضربه‏اى كه به من زده شد، مُردم، فقط یك ضربه به او بزنید.» در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و نفسى را كه خداوند حرام كرده جز به حق نكشید و هر كس مظلوم كشته شود به سرپرست او قدرتى داده‏ایم، پس نباید در قتل زیاده‏روى كند؛ به راستى كه او یارى شده است.

آیه‌ی 33


 نزدیك نشوید

كسى كه سرپرست خود را از دست داده نباید تنها و بى‏یاور رها شود و اموالش از بین برود. مسلمانان باید از یتیمان پشتیبانى و نگهدارى كنند و به اموال آنان نزدیك نشوند، مگر بخواهند كارى انجام دهند كه به سودشان باشد و باعث زیاد شدن مالشان شود. این تا زمانى است كه آنان به سن رشد برسند و از نظر عقلى بتوانند از خودشان و اموالشان نگهدارى كنند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 و به مال یتیم جز به شیوه‏اى كه نیكوست نزدیك نشوید تا به حد رشد برسد و به پیمان خود وفا كنید. به راستى كه از پیمان پرسیده خواهد شد.

آیه‌ی 34


 درست وزن كنید

مسلمانان باید در كسب و كار، مانند بقیه‌ی بخش‏هاى زندگى‏شان، راستگو و درستكار باشند. كم‏فروشى و تقلب، شایسته‌ی كسى كه به خدا ایمان دارد نیست و سرانجامِ بدى دارد. قوم حضرت شعیب(ع) براى چنین كارى دچار عذاب الهى شد و این باید براى تمام مردم درس خوبى باشد. خداوند عادل، مردم را به صداقت در معاملات دعوت مى‏فرماید:

 و چون پیمانه مى‏كنید، پیمانه را تمام دهید و با ترازوى درست وزن كنید. این بهتر است و عاقبت بهترى دارد.

آیه‌ی 35


 پرسش خواهد شد

خداوند بخشنده، به انسان نعمت‏هاى فراوانى بخشیده است؛ چشم‏ها را براى آن كه خوب ببینند و گوش‏ها را براى آن كه درست بشنوند و قلب را براى آن كه كانون علم و معرفت باشد. انسان وظیفه دارد از نعمت‏هاى الهى در راه درست و به شكل صحیح استفاده كند، در مورد دیده‏ها و شنیده‏ها، تفكر و جستجو كند و بهترین روش را براى زندگى انتخاب كند؛ زیرا خداوند در روز قیامت در مورد نعمت‏هایى كه به انسان بخشیده سوال خواهد كرد كه از آن‏ها در چه راهى استفاده كرده است:

 و از چیزى كه به آن علم ندارى پیروى نكن. به راستى گوش و چشم و قلب، از همه‌ی آن‏ها پرسش خواهد شد.

آیه‌ی 36


 به كوه‏ها نمى‏رسى

حضرت محمد(ص) با آن كه پیامبر خدا بود و بالاترین مقام انسانى را داشت، اما هرگز دچار غرور و خودپسندى نشد. او با مردم عادى رفت و آمد مى‏كرد، با آنان روى زمین مى‏نشست، با بچه‏ها بازى مى‏كرد،با غرور راه نمى‏رفت و همیشه به مردم لبخند مى‏زد؛ لباس ساده مى‏پوشید و خوراكش مانند مردم فقیر بود. خداوند مهربان، مومنان را از غرور و خود بزرگ‏بینى نهى مى‏فرماید:

 و در زمین با تكبر قدم برندار؛ به راستى كه هرگز نمى‏توانى زمین را بشكافى و هرگز در بلندى، به كوه‏ها نمى‏رسى.

آیه‌ی 37


 ناپسند است

شرك، بى‏احترامى به پدر و مادر، اسراف، كشتن فرزند از ترس فقر، روابط نادرست و فساد، كشتن افراد بیگناه، نزدیك شدن به مال یتیم، پیمان‏شكنى، كم‏فروشى و تقلب در معاملات، ونادانى و تكبر، گناهان بزرگى هستند كه زندگى انسان را به فساد و تباهى مى‏كشانند و مومنان باید از آن‏ها دورى كنند. خداوند یگانه فرموده است:

 همه‌ی این‏ها گناهش نزد پروردگارت ناپسند است. آن از حكمت‏هایى كه پروردگارت به تو وحى كرده است و با الله، خداى دیگرى قرار نده وگرنه سرزنش شده و رانده شده، در جهنم افكنده مى‏شوى.

آیات 38 و 39

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء پانزدهم قرآن کریم، آیات ١ الى ١١١ سوره‌ی اسراء

سوره ی اسراء آیات ١٦ الی ٣٠

سوره ی اسراء آیات ١ الی ١٥

سوره ی نحل آیات ١٠٦ الی ١٢٨


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.