تبیان، دستیار زندگی
خداوند یگانه، شبى پیامبر اكرم(ص) را از مسجدالحرام به مسجدالاقصى و از آن جا به آسمان ها بالا برد تا ملكوت آسمان ها و عظمت خداى بى همتا را ببیند و جان و دلش براى هدایت بشر آماده تر گردد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

١) جزء پانزدهم قرآن کریم، آیات ١ الى ١٥ سوره‌ی اسراء

 معراج

خداوند یگانه، شبى پیامبر اكرم(ص) را از مسجدالحرام به مسجدالاقصى و از آن‏جا به آسمان‏ها بالا برد تا ملكوت آسمان‏ها و عظمت خداى بى‏همتا را ببیند و جان و دلش براى هدایت بشر آماده‏تر گردد. این سفر كه به معراج مشهور است، از معجزات پیامبر(ص) است. حضرت محمد(ص) همراه جبرئیل به هفت آسمان سفر كرد و آن‏جا پیامبران، فرشتگان، بهشت و جهنم را مشاهده كرد و صبح به مسجدالحرام بازگشت و نماز صبح را همان‏جا خواند و سپس ماجراى این سفر شگفت‏انگیز را براى مردم بازگو كرد. خداوند مهربان مى‏فرماید:

به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان
 منزه است آن كه شبى بنده‏اش را از مسجدالحرام به مسجدالاقصى، كه اطراف آن را مبارك ساخته‏ایم، بُرد تا بعضى از نشانه‏هاى خود را به او نشان دهیم. به راستى او شنواى بیناست.

آیه‌ی 1


 نوح(ع) سپاسگزار بود

حضرت نوح(ع) بسیار شكرگزار بود. هر گاه لباس مى‏پوشید، آب مى‏نوشید، غذایى مى‏خورد و به هر نعمتى از نعمت‏هاى خدا مى‏رسید، شكر مى‏كرد. خداوند مهربان، به بنى‏اسرائیل یادآورى مى‏كند كه شما فرزندان همان كسانى هستید كه با نوح(ع) سوار كشتى شدند، شاید با این یادآورى، از ناسپاسى و بهانه‏جویى دست بردارند و شكرگزار شوند:

 و به موسى كتاب دادیم و آن را هدایتى براى بنى‏اسرائیل قرار دادیم كه غیر از من وكیلى نگیرید. فرزندان كسانى كه با نوح سوار كردیم، به راستى او بنده‏اى سپاسگزار بود.

آیات 2 و 3


 جهنم، زندان كافران

ناسپاسى و بهانه‏جویى‏هاى قوم بنى‏اسرائیل همچنان ادامه دارد و جهان از تكبر و خودخواهى‏هاى آنان، كه هر روز به شكل بزرگ‏تر و پیشرفته‏ترى نمایان مى‏شود، در امان نیست. خداوند یگانه، به دو بار سركشى و ستم بزرگ آنان اشاره مى‏فرماید كه هر دو بار به شكستى سخت منجر مى‏شود. معلوم نیست كه این دو حادثه‌ی بزرگ مربوط به گذشته است یا آینده؛ هر چه باشد از سنت الهى خبر مى‏دهد كه ستمكاران همیشه دچار عذابى الهى خواهند شد و سرانجام نابود مى‏شوند. وعده‌ی یارى الهى در قرآن چنین آمده است:

 و در كتاب، به بنى‏اسرائیل حكم كردیم كه حتماً دوبار در زمین فساد مى‏كنید و قطعاً سركشىِ بزرگى مى‏كنید. پس هنگامى كه وعده‌ی اول فرا رسد، بندگانى از خود را كه بسیار نیرومندند بر شما برمى‏انگیزیم تا درون خانه‏ها را جستجو كنند و این وعده‏اى است انجام شدنى. سپس دوباره شما را بر آنان پیروز می‌گردانیم و شما را با اموال و فرزندان یارى می‌دهیم و نفرات شما را بیش‏تر مى‏كنیم. اگر نیكى كنید به خودتان نیكى كرده‏اید و اگر بدى كنید پس به زیان خودتان است. پس، هنگامى كه وعده‌ی بعدى برسد تا شما را اندوهگین كند و براى این كه وارد مسجد شوند، همان‏طور كه دفعه‌ی اول وارد شدند، و براى این كه به هر چه دست یابند كاملاً نابود كنند. امید است پروردگارتان بر شما رحم كند و اگر بازگردید، باز مى‏گردیم، و جهنم را براى كافران، زندان قرار دادیم.

آیات 4 الى 8


 قرآن كتاب هدایت

قرآن كتاب هدایت تمام بشر است و به مومنان مژده‌ی پاداش و به كافران وعده‌ی عذاب مى‏دهد. خداوند یگانه مى‏فرماید:

 به راستى این قرآن، به آن چه پایدارترین است هدایت مى‏كند و به مومنان كه كارهاى شایسته مى‏كنند مژده مى‏دهد كه حتماً پاداشى بزرگ دارند؛ و این كه كسانى كه به آخرت ایمان نمى‏آورند، برایشان عذابى دردناك آماده كرده‏ایم.

آیات 9 و 10


 انسان عجول است

انسان خواسته‏هاى فراوانى دارد و با شتاب در جستجوى آرزوهایش است و پیوسته به درگاه خداوند دعا مى‏كند. امام صادق(ع) مى‏فرماید: راه نجات و هلاك خود را بشناس. مبادا از خدا چیزى بخواهى كه نابودى تو در آن است در حالى كه گمان مى‏برى نجات تو در آن است.
    خداوند متعال مى‏فرماید:

 و انسان همانند خوبى خواستنش، بدى را مى‏طلبد و انسان عجول است.

آیه‌ی 11


 نشانه‏هاى شب و روز

خداوند مهربان، شب و روز را آفرید تا زندگى انسان داراى نظم و حساب شود. او فاصله‌ی بین روزها را شبِ تاریك قرار داد تا شمارش آن‏ها آسان باشد و فرمود:

 و شب و روز را دو نشانه قرار دادیم. سپس نشانه‌ی شب را محو كردیم و نشانه‌ی روز را روشنى‏بخش قرار دادیم، براى این كه فضلى از پروردگارتان بجویید و براى این كه شماره‌ی سال‏ها و حساب را بدانید، و هر چیز را به روشنى شرح دادیم.

آیه‌ی 12


 نامه‏ات را بخوان

چیزى كه همیشه با انسان همراه است، گردن اوست. زندگى بدون دست و پا امكان دارد، اما بدون گردن هرگز. براى همین است كه وقتى كسى مسئول چیزى است مى‏گویند آن چیز به گردن اوست. خداوند یگانه مى‏فرماید:

 و كارنامه‌ی هر انسانى را به گردن او بسته‏ایم و روز قیامت برایش نامه‏اى كه آن را گشاده مى‏بیند بیرون مى‏آوریم. نامه‏ات را بخوان؛ امروز كافى است كه خودت حسابرس خودت باشى. كسى كه هدایت شد، پس جز این نیست كه به سود خودش هدایت شده، و كسى كه گمراه شد، به ضرر خودش گمراه شده است؛ و كسى بار گناه دیگرى را برنمى‏دارد. و ما تا پیامبرى را مبعوث نكنیم، هرگز عذاب كننده نیستیم.

آیات 13 الى 15

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء پانزدهم قرآن کریم، آیات ١ الى ١١١سوره‌ی اسراء

سوره ی نحل آیات ١٠٦ الی ١٢٨

سوره ی نحل آیات ٨٨ الی ١٠٥

سوره ی نحل آیات ٧٣ الی ٨٧


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.