تبیان، دستیار زندگی
کسی را نمی توان به عالم مکاشفه برد و تنها کسانی می توانند چنین کاری را انجام دهند که مثل ائمه (علیهم السلام) آنقدر قدرت داشته باشند که بتوانند دیگران را با وجود حضور در این دنیا به عالم ملکوت هم ببرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم جعفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احضار ارواح واقعی

پرواز روح

برخی افراد که البته تعداد آنها کم است ادعا می کنند که اهل مکاشفه هستند و سیر در عالم غیر ماده دارند و حتی مدعی هستند که افراد دیگر را هم به عالم مکاشفه می برند. در این مقاله می خواهیم حقیقت این موضوع را بیابیم و ویژگی مدعیان واقعی را از مدعیان دروغین بشناسیم.


مکاشفه چیست؟

ابتدا باید منظور از مکاشفه را بدانیم. اگر منظور از مکاشفه حالتی است که انسان با تهذیب نفس به آن می رسد و برای رسیدن به آن لازم است سال ها روی خود کارهای تربیتی و اخلاقی را پیاده کند پاسخ منفی است. از طرفی کسی را نمی توان به عالم مکاشفه برد و تنها کسانی می توانند چنین کاری را انجام دهند که مثل ائمه (علیهم السلام) آنقدر قدرت داشته باشند که بتوانند دیگران را با وجود حضور در این دنیا به عالم ملکوت هم ببرند.
ولی اگر منظور آنها این است که مثلاً هیپنوتیزم یا کارهایی از این قبیل می کنند پاسخ مثبت است و ممکن است توان این کار را داشته باشند. اما آنچه که قابل توجه و دقت است اینکه اگر نگوییم صد درصد، بیش از نود درصد از این ادعاها، ادعاهای کاذب است و صحت ندارد و نهایتاً نوعی چشم بندی است. بسیاری  از این حرف ها قابل قبول نیست. از سوی دیگر اصل این فعالیت ها هم، از نظر اسلام پسندیده نیست.
لازم است بررسی شود آیا جایز است که انسان، وقت خود را صرف کارهایی مانند احضار روح و ورود به عالم کشف و شهود کند؟
همان طور که گفتیم عالم مکاشفه را باید با تهذیب نفس وارد شد و با این شرایط انسان می تواند به صورت ارادی وارد و خارج شود و هر زمان که بخواهد می تواند چشم برزخی خود را به کار بیندازد و هر زمان هم اراده کند فعالیت و توانمندی آن را متوقف کرده و از کار بیاندازد.
همان طور که گفتیم اسلام اصل این تلاش ها را پسندیده نمی بینید و تنها تهذیب نفس است که مورد توجه و تایید اسلام است. انسان با تقوا علاوه بر واجبات، با عبادت و انجام مستحبات می تواند به مقام هایی برسد اما نباید به خاطر رسیدن به آن مقام ها این کارها را انجام بدهد یعنی قصد و نیتش نباید صرفا برای دست یابی به این توانایی باشد.

از نظر علمی نیز ثابت شده که در مراحل هیپنوتیزم می توان بر شخص مطالبی را القاء کرد به طوری که شخص تصور می کند واقعا دارد می بیند در حالی که خیالاتی است که فکر می کند

متأسفانه جلساتی برگزار می شود و در این محافل افرادی که مدعی این کارها هستند اتاق را تاریک می کنند و چنین ادعا می کنند که می خواهند از آن مکان افراد را به عوالم دیگر ببرند در حالی که این کار به نوعی همان هیپنوتیزم است و از نظر علمی نیز ثابت شده که در مراحل هیپنوتیزم می توان بر شخص مطالبی را القاء کرد به طوری  که شخص تصور می کند واقعا دارد می بیند در حالی که خیالاتی است که فکر می کند و در آن سیر می کند و وقتی که از تاریکی بیرون می آید دقیقاً تصور می کند چیزی را دیده و با کسی حرف زده در حالی که واقعیت ندارد.


حاصل سخن

حاصل سخن این شد که اولاً اسلام تلاش هایی مثل احضار ارواح و ... را پسندیده نمی بینید. ثانیاً درصد بسیار بالایی از کسانی که چنین ادعاهایی می کنند دروغ می گویند و با هدف کلاهبرداری و کلاه گذاشتن بر سر مردم انجام می شود. ثالثاً در این مورد که آیا کسی را می توان به عالم مکاشفه برد؟ باید گفت افرادی مثل ائمه (علیهم السلام) توان این کار را دارند ولی افراد عادی نمی توانند. اما کارهایی مثل هیپنوتیزم کردن و از این قبیل کارها   امکانش برای دیگران هم وجود دارد.

بازآوری: دکتر جعفری
بخش اعتقادات شیعه تبیان


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی، موجود در سایت رادیو معارف


مطالب مرتبط:

احضار ارواح

جلسه ارتباط  با ارواح!

روایت تازه ای از احوال برزخ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.