تبیان، دستیار زندگی
به تازگی مادرم صاحب مستاجر جدیدی شده بود . بااینکه از آمدنشان خیلی نمی گذشت تعریف های زیادی از او شنیده بودم . مادرم می گفت :خانم خانه زن بسیار خوبی است . دبیر دبیرستان است و کلی مومن .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در خانه تکانی، قضاوت ممنوع!


به تازگی مادرم صاحب مستاجر جدیدی شده بود . بااینکه از آمدنشان خیلی نمی گذشت تعریف های زیادی از او شنیده بودم . مادرم می گفت :"خانم خانه زن بسیار خوبی است . دبیر دبیرستان است و کلی مومن ." از همسایه جدیدشان راضی بود واین باعث خوشحالیم می شد ؛ چراکه همسایه خوب تقویت کننده آرامش محیط زندگی است و یکی از بهترین نعمت هایی است که نصیب انسان می شود .

خانه تکانی

برای کمک به خانه تکانی  به منزل مادرم رفته بودم ؛که دیدم خانم همسایه هم خانه تکانیش را شروع کرده و مشغول تمیز کردن درِ ورودی است . سلام و احوالپرسی کردم و نمی دانم چه شد که این جمله از دهانم بیرون آمد ؛شاید فقط به خاطر این بود که حرفی زده باشم :"شماهم خانه تکانی می کنید ؟ ! آخه شنیده بودم افراد خیلی مومن اعتقادی به خانه تکانی و عید نوروز ندارند ." لبخندی زد و گفت : "تازه چای دم کرده ام اگه وقت دارید خوشحال می شوم باهم چای بخوریم ." قبول کردم و رفتم داخل . همه چیز تمیز و مرتب بود .

تابه حال طبقه پایین خانه مادرم را این قدر آراسته ندیده بودم . انگار همه چیز همان جایی بود که باید باشد . نمی دانم چرا  احساس غرور مبهمی بهم دست داده بود . نظم و سلیقه دست در دست هم محیطی ساخته بود که انسان دلش می خواست تا ابد آن جا بماند . چای خوردیم و مشغول صحبت شدیم . بعد از گپ و گفت اولیه ، خانم همسایه گفت :"باعث تعجبم شدی وقتی فکر کردی اگر کسی اعتقادات مذهبی داشت نباید خانه تکانی کند ." یه جورایی از حرفم خجالت کشیدم ؛دست و پام رو جمع کردم و گفتم :"آخه این روزا زیاد این طرف و اون طرف می شنوم که اسلام با سنت های باستانی ایرانی خیلی موافق نیست . " لبخندی زد و جواب داد :" راستش من محقق نیستم تا الان بخواهم خیلی دقیق موضوع را برایت باز کنم . ولی تا آن جا که من اطلاع دارم دین اسلام همیشه و همه جا برای محیط زندگی مسلمانان ارزش زیادی قائل بوده است . نکنه یکی از معروف ترین حدیث ها را که النظافت من الایمان است را فراموش کرده ای . من چند حدیث دیگه هم به خاطر دارم که اگر دوست داشته باشی آن ها را برای شما بازگو می کنم ". حسابی شرمنده شده بودم ولی نتوانستم اشتیاقم را برای شنیدن آن ها مخفی کنم پس سراپا گوش شدم .

نه تنها اسلام در مورد کامل و بی نقض بودن محیط داخلی خانه سفارش های اکیدی دارد بلکه شرایط محیط اطراف خانه را هم مهم می داند و همواره سفارش اکید دارد که در محیط های سالم زندگی کنید و نسبت به محیط زندگی اطراف خود حساس باشید و در ساختن و آباد کردن آن بکوشید

حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند: شب در حالی كه زباله و خاكروبه در منزل شما است نخوابید و خاكروبه و زباله ‌را هر روز از منزل خارج نمایید، زیرا جایگاه شیطان است‌». (1)
حضرت علی‌ علیه السلام می‌فرمایند: «خانه‌های خود را از تار عنكبوت پاك نمایید، زیرا باقی ماندن تارعنكبوت در خانه موجب فقر خواهد شد». (2)

پیامبر اسلام‌ صلّى الله علیه وآله وسلّم می‌فرمایند: «منزل و اطراف آن را جارو نمایید و مانند یهود نباشید». (3)
حضرت امام صادق‌ علیه السلام می‌فرمایند:«خداوند نظافت و زیبایی را دوست دارد و كثافت و پستی را دوست ندارد، زیرا وقتی خداوند به بنده‌ای نعمتی عطا فرمود دوست دارد اثر آن نعمت را در او مشاهده نماید. از حضرت پرسیده شد: چگونه اثر نعمت دیده می‌شود؟ حضرت فرمودند: باپوشیدن لباسی پاكیزه‌، استفاده از بوی خوش و جارو كردن منزل و بدانید كه روشن ‌نمودن چراغ منزل پیش از غروب آفتاب فقر را از بین می‌برد و روزی را زیاد می‌كند». (4)
توجه داشته باش که اسلام کامل ترین دین است وبه تمام جنبه های زندگی توجه دارد . اگر بعضی از مسلمانان فقط یک بعد از اسلام را می فهمند و از ابعاد دیگر غفلت می ورزند ؛آن را به پای اسلام ننویس . احتمالا شما با مسلمانانی برخورد کرده ای که به خاطر نادانی و یا تنبلی در محیطی ناسالم،کثیف و نا مرتب ،به دور از آرامش جسم و روح زندگی می کنند و به اسم اسلام کار اشتباه خود را توجیه می نمایند . اسلام هیچگاه با سنت های مثبت ،تمیزی و آراستگی مخالف نبوده و نیست .

خانه تکانی

نه تنها اسلام در مورد  کامل و بی نقض بودن محیط داخلی خانه سفارش های اکیدی دارد بلکه شرایط محیط اطراف خانه را هم مهم می داند و همواره سفارش اکید دارد که در محیط های سالم زندگی کنید و نسبت به محیط زندگی اطراف خود حساس باشید و در ساختن و آباد کردن آن بکوشید . تا جایی این حساسیت را بالا می برد که به پیروان خود در صورت عدم وجود محیط اجتماعی سالم دستور هجرت می دهد . همان گونه که خداوند در قرآن کریم فرموده است ما زمین را وسیع آفریدیم ."


از صحبت های همسایه جدید غرق در لذت و شعف بودم . دوست داشتم ساعت ها در کنارش بنشینم و از سخنانش لذت ببرم ؛ ولی وقت گذشته بود و چاره ای جز خداحافظی نداشتم .

پی نوشت:
1- قال رسول اللّه‌ صلّى الله علیه وآله وسلّم: «لا تبیّتوا القمامة فی بیوتكم‌، و أخرجوها نهاراً، فانّها مقعد الشیطان‌» وسائل الشیعه‌:جلد 5، صفحه 318، حدیث 6663 ـ من لا یحضره الفقیه‌: جلد 4، صفحه 3، حدیث 4968 ـ امالی‌صدوق‌: صفحه 422، حدیث 
2- قال امیرُالمومنین‌َ علیه السلام: «نَظِّفوا بُیُوتَكُم‌ْ مِن حوك‌ِ الْعَنْكَبوت‌ِ فَان‌ّ تركه فی‌ الْبَیْت‌ِ یورِث‌ُ الْفَقْرَ»، وسائل الشیعه‌:

جلد 5، صفحه 322، حدیث 6674 ـ بحارالانوار: جلد 73، صفحه 175، حدیث 3

3 ـ قرب الاسناد:صفحه 4   
4- وسائل الشیعه‌: جلد 5، صفحه 7، حدیث 5746 ـ بحارالانوار: جلد 76، صفحه 300، حدیث 8 ـ مكارم‌الاخلاق‌: صفحه 41.

سرور حاجی سعید
بخش محیط خانه تبیان

مطالب مرتبط:

قصه محیط زندگی ما