تبیان، دستیار زندگی
ملی است جواد آتش افروز، چالش با افراد مبتكر در برنامه‌های تركیبی را موجب دور شدن بیننده از گفت‌وگو و دنبال نكردن برنامه می‌داند. این مجری تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: بعضی از مجریان فكر می‌كنند كه با ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محدود‌ی اطلاعات مشكل برخی از مجریان رسانه‌ی ملی است

جواد آتش افروز، چالش با افراد مبتكر در برنامه‌های تركیبی را موجب دور شدن بیننده از گفت‌وگو و دنبال نكردن برنامه می‌داند.

این مجری تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: بعضی از مجریان فكر می‌كنند كه با این نوع صحبت كردن، با مهمان برنامه می‌توانند توجه مخاطب را به برنامه جلب كنند در صورتی كه استفاده از این شیوه، نتیجه‌ی عكس دارد.

وی درباره‌ی نحوه‌ی اجرا در برنامه‌های تركیبی افزود: گفت‌وگوی چالشی در برنامه‌های تركیبی كه با حضور افراد مبتكر و خلاق پخش می‌شود، بی معناست؛ چرا كه لازمه‌ی استفاده از این شیوه مصاحبه، «چالشی بودن موضوع مورد بحث» است.

مجری برنامه‌ی «مردم ایران اسلام» در ادامه گفت: با افراد نوع‌آور و شاخص باید به گونه‌ای صحبت كرد كه افراد علاقه‌مند به رشته‌ی كاری مهمان برنامه به انجام تلاش بیشتر تشویق شوند و گروه دیگر از مخاطبان را به این زمینه فعالیت مشتاق كند.

وی درباره‌ی تند تند حرف زدن عمومی برخی از مجریان برنامه‌های تركیبی اظهار كرد: بعضی از این افراد، این شیوه را یك نوع فرم می‌دانند و معمولا از آن برای اجرای برنامه‌های ویژه‌ی جوانان كه قشری نو جو هستند، ‌استفاده می‌كنند.

آتش‌افروز در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آیا تلاش برخی از مجریان تلویزیونی، برای مطرح كردن خود، هنگام اجرای برنامه كار درستی است؟ اظهار كرد: ‌چرا این فرد باید خود را برجسته كند؟ زمانی كه مجری به موضوع مورد بحث، احاطه داشته باشد، پرسش‌های درست مطرح كند. در مواقعی كه لازم است،‌با احترام، حرف مهمان برنامه را قطع كند، در نظر مخاطبان، مجری توانایی جلوه می‌كند، بنابراین این فرد با رعایت چنین استانداردهایی در كار خود به عنوان مجری شاخص مطرح می‌شود.

وی درباره‌ی معیارهای دیگر اجرای صحیح برنامه‌ی تركیبی گفت: مجری با به كار بردن واژگان و جملات درست، به موقع سكوت كردن،‌تاكید به جا بر موضوع مورد بحث و باور به صحبت‌های خود، می‌تواند با مخاطب ارتباط خوبی برقرار كند.

مجری سری اول برنامه‌ی «به خانه بر می‌گردیم» اضافه كرد: مجری باید بداند كه چه نوع برنامه‌ای را قرار است، اجرا كند، درباره‌ی موضوع مورد بحث، اطلاعات كافی داشته باشد، تا بتواند با طرح دیدگاه‌های مختلف درباره‌ی موضوع به برنامه جذابیت بخشد كه در این راه می‌تواند از اطلاعات محقق و نویسنده‌ی اثر تلویزیونی كمك بگیرد، علاوه بر این معیارها،‌مجری باید مصاحبه شونده را به درستی بشناسد.

آتش‌افروز با بیان این كه دایره‌ی محدود اطلاعات برخی مجریان كنونی رسانه‌ی ملی، یكی از مشكلات این حرفه، در حال حاضر است، تاكید كرد: مجری باید به واژگان زیادی احاطه داشته باشد و مطالعه‌اشان، در حدی باشد كه بتواند با استفاده از دانسته‌های خود در لابه‌لای برنامه، بینندگان را جذب كنند. چرا كه مخاطب رادیویی و تلویزیونی را نمی‌توان دایم فریب داد. چون مجری در یك یا دو قسمت می‌تواند،‌بیننده یا شنونده را گول بزند؛ ولی مخاطب پس از این مدت متوجه می‌شود كه حرفه‌ی خود را به خوبی نمی‌شناسد و به بیان دیگر «فرد رسانه‌یی نیست».

وی در پایان خاطرنشان كرد: گوینده، زمان اجرا باید اطلاعات جدیدی را به مخاطب دهد و به عبارت دیگر حرفی برای گفتن داشته باشد، تا مخاطب پس از تماشای برنامه در پاسخ به این پرسش كه «خب، این برنامه چه بود؟»، نگوید« نمی‌دانم، چیزی نبود، همین طوری نگاه كردم.»

منبع : ایسنا