تبیان، دستیار زندگی
ترس ها و نگرانی ها، زندگی را سخت می کنند و تعجبی ندارد اگر در خوابیدن، غذا خوردن، فکر کردن، تمرکز کردن و خوش بودن در زندگی با مشکلاتی روبه رو شوید و یا اینکه در طول روز ،نگرانی ها و ترس ها ،سر راهتان قرار گیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه باید بکنم وقتی نگران و وحشت‌زده هستم

ترس‌ها و نگرانی‌ها، زندگی را سخت می‌کنند و اغلب منجر به احساس تنهایی می شود و باعث می شود شخص از اجتماع فاصله بگیرد.

فرآوری:مریم تجریشی - مرکز مشاوره
چه باید بکنم وقتی نگران و وحشت زده هستم

ترس‌ها و نگرانی‌ها، ،‌زندگی را سخت می‌کنند و  به جرأت می توان گفتن که هر کس قسمتی از زندگی خود با آنها دست و پنجه نرم کرده است . تعجبی ندارد اگر در خوابیدن، غذا خوردن، فکر کردن، تمرکز کردن و خوش بودن در زندگی با مشکلاتی روبه‌رو شوید و یا اینکه در طول روز ،نگرانی ها و ترس ها ،سر راهتان قرار گیرند .

ترس و نگرانی اغلب منجر به احساس تنهایی می شود و باعث می شود شخص از اجتماع فاصله بگیرد. پس بهتر است قبل از اینکه آثار مخرب آن بیشتر در زندگی تاثیر  بگذارد ، به فکر چاره ای برای آن باشیم  و بر روی شخصیت خودکار کرده و بر ترس و نگرانی خود چیره شویم.

کتاب «چه باید بکنم وقتی نگران و وحشت‌زده هستم» کتاب روانشناسی به زبان ساده برای نوجوانان می باشد و به نوجوانان کمک می‌کند وقتی نگران و وحشت‌زده هستند چه کنند و چگونه خود را از شر این حس برهانند. این کتاب ابتدا با پرسش از نوجوان‌ها آغاز می‌‍ شود. سوالاتی مانند: «شما از چه می‌ترسید؟ رعد و برق؟ تاریکی؟ دعوا؟ امتحان؟ اشتباه کردن؟ هماهنگ نشدن با مدرسه؟ تنها ماندن در خانه؟ ،دور شدن از والدین؟ و...»

این کتاب به نویسندگی جیمز، جی. کریست و ترجمه حسین مسنن فارسی در دو بخش اصلی و 11 فصل توسط انتشارات پیدایش منتشر شده است .بخش اول کتاب بر ترس‌ها و نگرانی‌هایی تاکید دارد که بیشتر بچه‌ها گرفتار آن هستند. فصل اول این بخش با عنوان «بچه‌هایی که ترس و نگرانی دارند»،  درباره مسایلی صحبت می‌کند که بچه‌ها از آن می‌ترسند. «ترس‌ها و نگرانی‌ها از کجا می‌آیند؟» عنوان فصل دوم است. در فصل سوم به 10 مورد از «ترس پاک‌کن‌ها» یا مهارت‌هایی اشاره شده که می‌توان آنها را در خانه، مدرسه یا هرجای دیگری مورد استفاده قرار داد. در فصل چهارم تمرین‌هایی آمده که کمک می کند نوجوانان ترس هایشان را کنترل کنند.

کتاب «چه باید بکنم وقتی نگران و وحشت‌زده هستم» کتاب روانشناسی به زبان ساده برای نوجوانان می باشد و به نوجوانان کمک می‌کند وقتی نگران و وحشت‌زده هستند چه کنند و چگونه خود را از شر این حس برهانند.

بخش دوم بر نگرانی‌ها و ترس‌های بزرگ‌تر تمرکز دارد. این بخش فصل 5 تا 11 را شامل می‌شود. در فصل پنجم، ترس های خاص را بررسی می کند . ترس‌هایی بررسی شده که آن‌قدر قوی هستند که کنترلشان دشوار است. (به این نوع ترس ها «فوبی» گفته می شود.)، فصل شش درباره ترس جدا شدن از والدین ، یادیگربزرگ ترهای خانواده بحث می کند. در فصل هفتم به «اختلال اضطراب فراگیر» یا نگرانی دائمی، پرداخته شده است. فصل هشتم به اطلاعاتی درباره « حملات وحشت زدگی» می پردازد و فصل نهم نیز اختلال وسواس را بررسی می کند.«استرس پس از سانحه» عنوان فصل دهم است و بالاخره درآخرین و یازدهمین فصل از کتاب ویژگی های مشاوره را توضیح می دهد و بیان می کند که چگونه یک مشاور و یا درمانگر می تواند به شما در مشکلاتتان یاری رساند.


منابع: کتاب چه باید بکنم وقتی نگران و وحشت‌زده هستم