تبیان، دستیار زندگی
امروزه شخصیت خوانی به علمی تبدیل شده است که این علم، موجبات بهبود روابط بین فردی را فراهم آورده است. شما از طریق یادگیری شخصیت خوانی می توانید به این نتیجه برسید که فرد مقابل شما، چگونه شخصیتی دارد و از چه منش و رفتاری برخوردار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه می توانیم شخصیت دیگران را بشناسیم


امروزه شخصیت خوانی به علمی تبدیل شده است که این علم، موجبات بهبود روابط بین فردی را فراهم آورده است. شما از طریق یادگیری شخصیت خوانی می توانید به این نتیجه برسید که فرد مقابل شما، چگونه شخصیتی دارد و از چه منش و رفتاری برخوردار است.

شخصیت شناسی ر ازدواج

شخصیت شناسی در ازدواج اهمیت دو چندانی پیدا می کند چرا که هم در انتخاب همسر و هم در روابط همسرانه بعد از ازدواج شما باید توانایی شناخت و درک ویژگی های روحی طرف مقابلتان را داشته باشید.
تناسب شخصیتی یکی از مهم ترین تناسب ها است که با شخصیت شناسی می توانید آن را کشف کنید. همچنین شخصیت شناسی به شما کمک می کند پرده های ظاهری را کنار بزنید و عمق شخصیت یک فرد را درک کنید.


در مورد اینکه بتوانیم شخصیت طرف مقابل را تا حدودی بشناسیم و ارزیابی کنیم، تکنیک هایی وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم.


1- همیشه با موردی که از آن اطمینان بیشتری دارید شروع کنید
فرض کنید مطمئن هستید که شخص مورد نظر برون گراست. در این صورت می توانید خود به خود هر هشت مورد تیپ های درون گرا را حذف کنید.

2- در داوری کردن عجله نکنید
درها را باز بگذارید. فرض را بر این بگذارید ممکن است فرضیه های شما تغییر کنند. با جمع آوری اطلاعات بیشتر ممکن است این اتفاق بیفتد. این امر برای داوری کننده ها چالش مهمی است زیرا آنها ممکن است نتوانند اطلاعات کافی برای داوری کردن جمع آوری کنند.

3- به برداشت های اشتباه احتمالی خود توجه داشته باشید
در ارتباط با شناسایی و تحلیل گونه ها و تیپ های شخصیتی ممکن است با توجه به برداشت های خود ادراک کنیم. مثلا ممکن است به اشتباه گمان کنید تمام کسانی که رفتار دوستانه دارند، احساسی هستند.

در مواقع استثنایی، شناسایی تیپ اشخاص از طریق تلفن ساده تر است. از جمله این موارد زمانی است که شخص در صحبت تلفنی آزادی عمل بیشتری احساس می کند و راحت تر می تواند حرف بزند

شخصیت شناسی تلفنی!
همیشه وقتی سوالات پایان باز بپرسید، اطلاعات بیشتری به دست می آورید. مثلا وقتی با کیس ازدواجی حرف می زنید که قبلا یک شکست را تجربه کرده، می توانید بپرسید: با نامزد قبلی ات رابطه ات چطور بود؟ او می تواند خیلی ساده به شما جواب بدهد: «خوب نبود.» اما به جای این سوال می توانستید از او سوالات پایان باز بکنید، مثلا بگویید: «درباره نامزد قبلی ات حرف بزن. چطور آدمی بود؟»، «بهترین خصوصیتی که در او سراغ داشتی کدام بود؟»، «در چه زمینه هایی با هم اختلاف نظر داشتید؟»، «درباره رابطه ات با او چه می توانی بگویی؟»، «فکر می کنی درباره تو چه نظری دارد؟» این گونه، اطلاعات بیشتری درباره او به دست می آورید.
در مواقعی حتی وقتی از شخصی سوالات پایان باز می کنید ممکن است با یکی، دو کلمه، جواب تان را بدهد. در این زمان می توانید او را تشویق کنید که بیشتر توضیح بدهد. به او بگویید: «ممکن است در این باره بیشتر توضیح بدهی؟» یا «دلم می خواهد بدانم چرا درباره او چنین نظری داری؟»
اما در مواقع استثنایی، شناسایی تیپ اشخاص از طریق تلفن ساده تر است. از جمله این موارد زمانی است که شخص در صحبت تلفنی آزادی عمل بیشتری احساس می کند و راحت تر می تواند حرف بزند. در ضمن هنگام صحبت تلفنی حواس هم کمتر پرت می شود.

همسر هم کفو شما
می‌گویند اگر دنبال همسر ایده‌آل‌تان می‌گردید، راهش این است که اول، شخصیت خودتان را بشناسید و بعد براساس شخصیت خودتان، دنبال شخصیتی بگردید که با شما سازگار باشد.
*  اگر آدم خلاقی باشید، احتمالا خصلت باوفایی دارید و وظیفه‌شناسی و آبروداری از خصوصیات عالی شخصیت شماست. آرامش، اجتماعی بودن و مدیریت عالی منابع انسانی از خصوصیات عالی شخصیت شماست. شما دوست دارید از قوانین پیروی کنید و می‌توانید به راحتی برای زندگی خودتان برنامه‌ریزی داشته باشید و طبق آن برنامه قدم به قدم به هدف‌تان برسید. دیگران از شما بسیار راضی و خشنود هستند و شما را به عنوان آدمی قابل اعتماد می‌شناسند.
افراد خلاق و سازنده درست مانند خودتان، زوج مناسبی برای شما هستند. طرف مقابل‌تان ممکن است قدرت حمایت‌گری شما را بپرستد ولی مواظب باشید این حمایت همه‌جانبه، این احساس را در همسرتان ایجاد نکند که دارید مرتب او را کنترل می‌کنید. شما و همسرتان احتمالا سال‌ها با هم زندگی خواهید کرد چون افرادی مثل شما برای حفظ و تداوم زندگی‌شان هر کاری می‌کنند و وفاداری به طرف مقابل رکن نخست زندگی‌شان است.


*  اگر مدیریت بخش غالب از شخصیت‌ شما است، حتما می‌دانید که بسیار رک و راست هستید و بدون پرده نظرتان را می‌دهید. از سوی دیگر با مسایل بسیار منطقی و واقع‌بینانه برخورد می‌کنید. قاطعیت و استواری از شما جدانشدنی است. شما به آسانی می‌توانید در روابط و کار خودتان تمرکز کنید و در ریاضیات، مکانیک و موزیک می‌توانید زبردست باشید. رقابت‌جویی و جاه‌طلبی عشق همیشگی زندگی شماست.
افرادی می‌توانند برای شما بهترین زوج باشند که خصوصیت اصلی شخصیت‌شان کنار آمدن و سازش با طرف مقابل باشد و طبیعت انعطاف‌پذیری داشته باشند و گرنه کار شما با یک مدیر به دعوا و جنگ قدرت می‌کشد. اگر شما در روابط خانوادگی و عاشقانه خود دست از کنترل و امر و نهی بردارید، عشق آرام آرام وارد زندگی شما خواهد شد و از درگیر شدن در رابطه عاشقانه که نمی‌توانید آن را کاملا کنترل کنید، نمی‌هراسید. شما شخصیت محکمی دارید که مشکلات خود را نشان نمی‌دهید ولی این خصوصیت شما ممکن است باعث شود همسرتان فکر کند شما پنهان‌کار، مرموز، سرد و بی‌روح هستید. اجازه دهید دست‌کم در روابط خانوادگی احساسات شما بر قدرت مدیریت مطلق و محکم و دست‌نیافتنی شما غلبه کند.

* اگر شما شخصیت انعطاف‌پذیری داشته باشید، دیگران از با شما بودن لذت خواهند برد چون شما توانایی زیادی در روابط اجتماعی دارید و در صحبت کردن عالی هستید. احساسات قوی و روشن و واضح از خصوصیات برجسته شماست.
شما بیش از همه با افرادی که مبادی آداب و مودب هستند کنار خواهید آمد. این افرد که سیاست بالایی در روابط خود دارند، رفتار شما را می‌پذیرند. فقط مراقب باشید با زبان بازی و صحبت‌های بی‌توقف خودتان آنها را دل‌زده نکنید. در روابط با طرف مقابل‌تان رقابت نکنید. توصیه ما به همسر شما این است که در صحبت کردن کم نیاورید. گرچه طرف مقابل شما بسیار خوش‌صحبت است ولی شما هم با اعتماد به نفس از خصوصیات خودتان بگویید. افرادی مثل همسر شما دوست دارند که شما نظرتان را درباره شخصیت و رفتارشان بی‌پرده بگویید.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


منابع: همشهری تندرستی، سلامت

مطالب مرتبط:
کدام شخصیت‌ها به درد هم می‌خورند؟!
شناخت شخصیت پسران از رفتار با مادر
ازدواج با این افراد محکوم به شکست است



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.