تبیان، دستیار زندگی
در موتورهای اشتعال - جرقه ای (موتورهای بنزینی) لازم است که قبل از ورود جریان هوا به داخل سیلندرهای موتور، هوا با سوخت ترکیب گردیده و به صورت یک مخلوط در آیند. این عمل در واحدی به نام کاربراتور انجام می پذیرد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاربراتور

کاربراتور

در موتورهای اشتعال - جرقه ای (موتورهای بنزینی) لازم است که قبل از ورود جریان هوا به داخل سیلندرهای موتور، هوا با سوخت ترکیب گردیده و به صورت یک مخلوط در آیند. این عمل در واحدی به نام کاربراتور انجام می پذیرد.


در کاربراتور با استفاده از یک ونتوری، سوخت به صورت ذرات معلق ریزی در می آید که در هوا پخش گردیده است. به این عمل اتمیزه کردن سوخت گفته می شود. با این کار می توان مخلوطی از هوا و سوخت را با نسبت مشخص به وجود آورد. این مخلوط پس از خروج از کاربراتور، توسط مانیفولد هوا هدایت گردیده و از طریق سوپاپ هوا، وارد فضای داخل سیلندرها می شود تا در آن جا محترق گردد.


کاربراتور دارای یک دریچه ورودی هوا می باشد که هوا پس از عبور از فیلتر هوا، بدین طریق وارد کاربراتور می شود. به یاد داشته باشید که اصلی ترین عامل در مکش هوا به داخل کاربراتور، همان پایین آمدن پیستون ها در داخل سیلندرها می باشد. زیرا هنگامی که یک پیستون در داخل سیلندر خود به سمت پایین حرکت می نماید، به دلیل افزایش ناگهانی حجم داخل سیلندر، خلاء ایجاد شده و حالت مکش به وجود می آید. به طوری که اگر سوپاپ هوا در این لحظه باز باشد، مخلوط هوا و سوخت از این طریق وارد سیلندر می گردد. تمامی سوپاپ های هوا نیز از طریق مانیفولد هوا به کاربراتور متصل گردیده اند. بنابراین ایجاد حالت مکش در داخل سیلندرها، باعث مکش هوا به داخل کاربراتور می شود.


داخل کاربراتور و در مسیر جریان هوای ورودی نیز یک ونتوری قرار گرفته است. طبق قانون برنولی، هنگامی که هوا در حال عبور از ونتوری کاربراتور می باشد، سرعت آن افزایش یافته و برعکس فشار آن کاهش می یابد.همین کاهش فشار باعث به وجود آمدن یک خلاء نسبی در ونتوری کاربراتور می شود. حال اگر در محل ونتوری کاربراتور یک لوله پاشش سوخت وجود داشته باشد، به علت وجود خلاء نسبی، سوخت به داخل هوا مکش گردیده و چون هوا با سرعت زیادی در حال عبور است، اتمیزه نیز می گردد. یعنی سوخت به صورت ذرات ریز معلق در هوا در می آید. به یاد داشته باشید که هر چقدر فشار در ونتوری کاربراتور کمتر باشد، سوخت راحت تر تبخیر شده و بهتر اتمیزه می گردد.

کاربراتور

گاهی اوقات نیز در کاربراتور از یک پمپ شتاب دهنده استفاده می شود. این پمپ در عبور جریان از درون ونتوری کاربراتور و اختلاط بهتر هوا با سوخت، نقش ویژه ای را بر عهده دارد. هنگامی که خودرو می خواهد شتاب ناگهانی بگیرد، دریچه گاز به صورت ناگهانی باز شده و پیستون پمپ هم به طور ناگهانی به طرف پایین حرکت می کند و سوخت از سوپاپ خروجی مدار شتاب دهنده نیز وارد کاربراتور می شود. البته در صورت خراب شدن سوپاپ خروجی پمپ شتاب دهنده، امکان تنظیم دور آرام کاربراتور وجود ندارد.


یکی از پدیده هایی که ممکن است در کاربراتور به وجود آید، ایجاد حالت قفل گازی می باشد. این مشکل هنگامی به وجود می آید که بنزین تبخیر شده در داخل لوله کاربراتور تجمع پیدا کند. در این حالت حتی با فشردن بیشتر پدال گاز، بهبودی در راندمان کاربراتور رخ نمی دهد. البته در نظر داشته باشید که این مشکل به صورت لحظه ای به وجود می آید. برعکس در هنگامی که میزان سوخت درون کاربراتور خیلی کم باشد، کاربراتور دچار عطسه کردن می شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان