تبیان، دستیار زندگی
در میان میوه های روغنی، فندق قابل هضم ترین و مغذی ترین آن ‎ها به شمار می رود. فندق خشک حدود 70 درصد وزن خود مواد چربی و 15 تا 20 درصد مواد پروتئینی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فندق را دست کم نگیرید


در میان میوه‌های روغنی، فندق قابل هضم‌ترین و مغذی‌ترین آن‌‎ها به شمار می‌رود. فندق خشک حدود 70 درصد وزن خود مواد چربی و 15 تا 20 درصد مواد پروتئینی دارد.

فندق

افراد دارای فعالیت فکری زیاد، فندق مصرف کنند
فندق دارای ارزش تغذیه‌ای بسیار بالا و خواص متعدد است؛ به همین دلیل افرادی که فعالیت فکری زیاد دارند، فندق مصرف کنند.
فندق حاوی چربی، کربوهیدرات، پروتئین و آب است. از سوی دیگر این آجیل خوشمزه مقادیری قابل توجهی ویتامین و املاح را در خود جای داده است.
اسید اولئیک موجود در روغن فندق از افزایش کلسترول خون پیشگیری می‌کند و اسید لینولئیک موجود در آن نقش خیلی مهمی در رشد و سلامت اندام‌ها دارد.
روغن فندق حاوی مقادیر متنابهی از ویتامین E است که برای سلامت ماهیچه‌های قلب و دیگر ماهیچه‌های بدن ضروری است و در پیشگیری و ممانعت از ابتلا به سرطان نقش دارد.
فندق یک منبع خوب از ویتامین‌های B1، B2 و B6 است که برای حفظ سلامت مغز و خون‌سازی ضروری هستند.
فندق همچنین دارای مواد معدنی کلسیم، آهن، روی و پتاسیم است.
مغز فندق دارای مقادیر زیادی فسفر است و بر این اساس برای افرادی که فعالیت فکری زیاد دارند توصیه می‌شود زیرا فسفر در فعالیت‌های مغزی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

روزی 10 دانه فندق بخورید
با مصرف 10 دانه فندق هر ‌فرد می‌تواند بخش عمده‌ای از ویتامین E بدن خود را تامین کند البته فندق علاوه بر مزایای مذکور دارای کالری بالایی است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند چاق کننده باشد.
در میان میوه‌های روغنی، فندق قابل هضم‌ترین و مغذی‌ترین آن‌‎ها به شمار می‌رود. فندق خشک حدود 70 درصد وزن خود مواد چربی و 15 تا 20 درصد مواد پروتئینی دارد و به سبب فقدان مواد هیدروکربنی، مصرف آن به مبتلایان دیابت توصیه می‌شود.
در 100 گرم مغز فندق 600 کالری، در 100 گرم فندق با پوست 300 کالری و در یک عدد آن 10 کالری انرژی نهفته است.
این میوه تقویت کننده معده و روده‌ها بوده و می‌تواند سموم بدن را خارج سازد، از این رو اگر بخواهید به این مزیت فندق دست یابید، آن را هنگام گرسنگی مصرف کنید تا روده‌های شما را تقویت کند.
از آنجا که فندق دارای مقدار کمی مواد نشاسته‌ای و غنی از مواد معدنی است، برای مبتلایان به بیماری قند مفید است و برای کسانی که دچار کم خونی هستند، چنانچه پس از هر وعده غذایی، 5 تا 6 عدد خام آن را میل کنند، مشکلشان برطرف می‌شود.
خانم‌هایی که در بین دو پریود ماهانه خونریزی دارند، برای درمان آن می‌توانند جوشانده پوست فندق میل کنند.

ویتامین‌های B موجود در فندق برای درمان ضعف اعصاب، سستی، هیجان و اضطراب و فسفر زیاد آن برای تقویت مغز و حافظه نافع است لذا مصرف آن را به کسانی که کارهای فکری می‌کنند، توصیه می‌کنیم

ویتامین E مفید برای بیماران کبدی
همچنین بر اساس یک تحقیق مشخص شد که استفاده از مکمل‌های ویتامین E و مواد غذایی حاوی این ماده می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های کبدی مفید باشد.
براساس یک تحقیق که توسط دانشکده علوم پزشکی دانشگاه لس‌آنجلس آمریکا صورت گرفت، این موضوع مشخص شد که افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی می‌توانند با مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های حاوی ویتامین E به درمان خود بپردازند، البته مصرف این ویتامین باید زیر نظر پزشک باشد.
در گزارش محققان این پروژه آمده است که افراد مبتلا به کبد چرب هم می‌توانند از این ویتامین برای بهبود یافتن استفاده کنند، اما مصرف این ماده برای بیماران کبدی که به دلیل مصرف الکل دچار این بیماری شده‌اند، اصلا توصیه نمی‌شود. تجویز ویتامین E و قرص‌های مکمل برای افراد مستعد این بیماری نیز توصیه می‌شود البته کاهش مصرف مواد غذایی پرچرب و رعایت رژیم غذایی اصولی و مناسب نیز در کنار این مکمل‌های ویتامینه، کمک موثر به درمان بیماران می‌کند.

خواص غذایی و دارویی
به طور کلی طبیعت فندق، گرم و خشک بوده و مغزخام یا بو داده آن برای اطفال و اشخاص لاغر مفید است. البته فندق بو داده روغن بیشتر و طعم مطلوب‌تری دارد. خوردن آن به دلیل داشتن ویتامین‌های A و C برای تقویت پوست، ناخن، مو و شفاف شدن آن‌ها و همچنین تقویت بینایی، موثر است.
ویتامین‌های B موجود در فندق برای درمان ضعف اعصاب، سستی، هیجان و اضطراب و فسفر زیاد آن برای تقویت مغز و حافظه نافع است لذا مصرف آن را به کسانی که کارهای فکری می‌کنند، توصیه می‌کنیم.
فندق به دلیل مقدار زیاد کلسیم، گوگرد، ید و مس، مقوی بدن و مصرف آن در دوران نقاهت مفید است.
فندق بسیار قابض است و غشای نازکی که روی مغز آن را پوشانده، در رفع اسهال بسیار موثر است.

روغن فندق

روغن فندق
از مغز فندق روغنی به رنگ زرد روشن با طعم ملایم و اثر درمانی شبیه به روغن بادام تهیه می‌شود که می‌توان از آن در آشپزی استفاده کرد. این روغن برای سرفه، درد سینه و کبد که از سردی باشد، مفید است و بهترین داروی ریزش مو است.

در قدیم از سوزاندن فندق، زغال چربی تهیه می‌شد و از آن به عنوان سرمه و برای تقویت ابروها استفاده می‌کردند؛ در ضمن اگر این روغن را به محل گزیدگی عقرب بمالید، زهر آن را از بین می‌برد.

برای جلوگیری از ریزش مو، پوست فندق را می‌سوزانند و خاکستر آن را با روغن نارگیل مخلوط می‌کنند و ریشه مو را با آن ماساژ می‌دهند.

فراوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:
ایسنا - دکتر کیومرث دانشور
ایسنا - دکتر بهاره ضیغمی، متخصص تغذیه
جام جم - فاخره بهبهانی


مطالب مرتبط:
فندق: یار مغفول آجیل

فندق و خواص آن 
بفرمایید آجیل، بدون اضافه وزن
بخور نخورهای آجیلی
آجیل بوداده یا خام، کدام بهتر است؟
چرا و چه‌قدر آجیل بخوریم؟
5 دلیل خوب برای خوردن آجیل
آجیل عید را چگونه انتخاب کنیم؟
آجیل چه خاصیتی دارد ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.