تبیان، دستیار زندگی
مشركان زمان جاهلیت مى گفتند: «ما شایسته نیستیم كه خداوند را پرستش كنیم. و به همین خاطر بت ها را مى پرستیم و از آنان درخواست مى كنیم تا ما را به خدا نزدیك كنند.»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

 ١٢) جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ٧٣ الى ٨٧ سوره‌ی نحل

خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید

مشركان زمان جاهلیت مى‏گفتند: «ما شایسته نیستیم كه خداوند را پرستش كنیم. و به همین خاطر بت‏ها را مى‏پرستیم و از آنان درخواست مى‏كنیم تا ما را به خدا نزدیك كنند.» آنان گمان مى‏كردند خداوند، مانند پادشاهى بزرگ است كه افرادى خاص مى‏توانند با او ارتباط داشته باشند. خداوند یگانه در پاسخ بهانه‏ها و سخنان بیهوده‌ی مشركان مى‏فرماید:

 و غیر از خدا چیزى را مى‏پرستند كه مالك چیزى از روزىِ آنان از آسمان‏ها و زمین نیستند و توانایى ندارند. پس براى خدا مثال‏ها نزنید. به راستى كه خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید.

آیات 73 و 74


 دو مثال قرآنى

خداوند یگانه براى این كه همگان متوجه شوند كه بین بت‏پرستى و خداپرستى چه فاصله و فرقى وجود دارد دو مثال مى‏زند:

 خدا مَثَلى مى‏زند: برده‏اى كه به هیچ چیز توانا نیست و كسى كه به او از جانب خود روزى نیكو داده‏ایم و او پنهان و آشكار از آن انفاق مى‏كند، آیا مساویند؟ ستایش مخصوص خداوند است، بلكه بیش‏ترشان نمى‏دانند.

 و خدا دو مرد را مَثَل مى‏زند. یكى از آن‏دو لال است و به هیچ چیزى توانا نیست و او سربار سرپرست خویش است. هر جا كه او را مى‏فرستد خیرى نمى‏آورد، آیا او مساوى با كسى است كه به عدالت فرمان مى‏دهد و بر راه راست است؟

آیات 75 و 76


 یك چشم بر هم زدن

آسمان‏ها و زمین دو رو دارند: یكى پنهان و دیگرى آشكار. براى خداوند، پنهان و پیدا یكى است، اما انسان فقط آن‏چه از آسمان‏ها و زمین را كه آشكار است مى‏بیند و در مورد آن مى‏تواند آگاهى به دست آورد. انسان با دانش كمى كه دارد گمان مى‏كند برپایى قیامت سخت و نشدنى است، در صورتى كه این كار براى خداوند بسیار آسان مانند یك چشم بر هم زدن یا ساده‏تر از آن است. در قرآن آمده است:

 و غیب آسمان‏ها و زمین از آن خداست و كار قیامت جز چشم بر هم زدنى نیست یا نزدیك‏تر. به راستى خدا بر هر چیز تواناست.


    آیه‌ی 77


 چیزى نمى‏دانستید

انسان وقتى به دنیا مى‏آید ناتوان است و هیچ چیز نمى‏داند. خداوند مهربان به انسان اعضایى بخشیده تا بتواند آگاهى به دست آورد و به وجود خداى یگانه پى ببرد. آیات و نشانه‏هاى الهى را ببیند و بشنود و دلش را خانه‌ی عشق به خدا سازد و از نعمت‏هایش سپاسگزارى كند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و خدا شما را از شكم‏هاى مادرانتان بیرون آورد، در حالى كه چیزى نمى‏دانستید و براى شما گوش و چشم‏ها و دل‏ها قرار داد. شاید سپاسگزارى كنید.

آیه‌ی 78


 پرندگان

جاذبه‌ی زمین همه چیز را به سوى خود مى‏كشد؛ اما پرندگان در آسمان به راحتى پرواز مى‏كنند و به سوى زمین سقوط نمى‏كنند. خداوند مهربان به پرندگان بال و پر بخشیده و ساختمان بدنشان را به شكلى آفریده كه مى‏توانند در فضا حركت كنند. انسان با دقت در پرواز پرندگان، موفق شد هواپیما بسازد. در قرآن مى‏خوانیم:

 آیا به پرندگان كه در فضاى آسمان رام شده‏اند نگاه نكرده‏اند، كه غیر خدا كسى آنان را نگاه نمى‏دارد. به راستى در آن براى مردمى كه ایمان مى‏آورند نشانه‏هایى است.

آیه‌ی 79


 مایه‌ی آرامش

یكى دیگر از نعمت‏هاى الهى مسكن است كه خداوند آن را مایه‌ی آرامش قرار داده و فرموده است خانه‏هایى كه سبك است، ماندن و رفتن، هر دو را آسان مى‏كند. اما انسان كه براى رفتن آفریده شده، خود را چنان گرفتار خانه‏هاى تجملى و سنگین كرده است كه نه ماندن در آن آسایش دارد و نه رفتن از آن ساده است. خداوند مهربان فرموده است:

 و خدا بعضى از خانه‏هایتان را برایتان مایه‌ی آرامش قرار داد و از پوست چهارپایان برایتان خانه‏هایى كه روزى كه كوچ مى‏كنید و روزى كه مى‏مانید آن را سبك مى‏یابید. و از پشم و كرك و موهایشان براى مدتى محدود وسایل و كالاهایى قرار داد.

آیه‌ی 80


 سایه، نعمت الهى

اگر اجسام سایه نداشتند، یعنى نمى‏توانستند جلوى نور خورشید را بگیرند آیا كسى مى‏توانست روزها به فعالیت و كار بپردازد. نور آفتاب بر همه جا مى‏تابید و زندگى را مختل مى‏كرد. اما خداوند مهربان براى اجسام سایه قرار داد، در كوه‏ها پناهگاه ایجاد كرد، براى محافظت از بدن در برابر سرما و گرما و جنگ، موادى كه بتوان از آن‏ها لباس‏هاى مناسب تهیه كرد، آفرید و فرمود:

 و خداوند براى شما از آن‏چه آفریده، سایه‏هایى قرار داد؛ و براى شما از كوه‏ها پناهگاه‏هایى قرار داد؛ و برایتان لباس‏هایى كه شما را از گرما نگاه مى‏دارد و لباس‏هایى كه شما را در جنگ حفظ مى‏كند قرار داد. این چنین نعمتش را بر شما تمام مى‏كند. شاید اسلام آورید.

آیه‌ی 81


 فقط پیام‏رسانى

خداوند مهربان نعمت‏هایش را براى مردم بیان فرمود و به پیامبر(ص) وحى كرد كه اگر بعد از معرفى این همه نعمت باز هم ایمان نیاوردند، چیزى جز پیام‏رساندن بر عهده‌ی تو نیست و روز قیامت به آنان مهلتى داده نخواهد شد. وحى الهى چنین است:

 پس اگر رویگردان شدند، فقط پیام‏رسانى آشكار بر عهده‌ی توست. نعمت خدا را مى‏شناسند و باز هم آن را انكار مى‏كنند و بیش‏ترشان كافرند. و روزى كه از هر امتى شاهدى برمى‏انگیزیم، سپس به كسانى كه كافر شدند اجازه داده نمى‏شود و به آنان امكان عذرخواهى داده نمى‏شود. و وقتى كسانى كه ستم كرده‏اند عذاب را ببینند، پس نه به آنان تخفیف داده مى‏شود و نه مهلت مى‏یابند.

آیات 82 الى 85


 شما دروغگویانید

روز قیامت، مشركان تلاش مى‏كنند گناهانشان را به گردن دیگران بیندازند و آنان را در عذاب خود شریك كنند. هنگامى كه چشمشان به شریكانى كه براى خدا قرار داده بودند مى‏افتد، مى‏گویند: «خدایا! ما اینان را به جاى تو مى‏خواندیم.» اما شریكان، سخنِ آنان را رد مى‏كنند و مى‏گویند: «شما دروغگویید. شما فقط پیرو هوس‏هاى خودتان بودید.» گفت‏وگوى آنان را در روز قیامت قرآن چنین آورده است:

 و وقتى كسانى كه شرك آورده‏اند شریكان خود را ببینند، مى‏گویند: پروردگارا! اینان شریكانى هستند كه ما به جاى تو آنان را مى‏خواندیم. و شریكان سخن آنان را رد مى‏كنند: به راستى شما دروغگویانید. در آن روز تسلیم فرمان خدا مى‏شوند و آن دروغ‏ها كه ساخته بودند ناپدید مى‏شود.

آیات 86 و 87

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ١ الى ١٢٨ سوره‌ی نحل

سوره ی نحل آیات ٦٠ الی ٧٢

سوره ی نحل آیات ٤٨ الی ٥٩

سوره ی نحل آیات ٣٥ الی ٤٧


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.