تبیان، دستیار زندگی
ایمان به آخرت و یقین داشتن به روز حساب، صفتى است كه انسان را از هر گناه و آلودگى دور نگاه مى دارد. صاحب روز جزا مى فرماید: كسانى كه به آخرت ایمان ندارند، صفت بد دارند و عالى ترین صفت مخصوص خداست و او عزیزِ حكیم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

١١) جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ٦٠ الى ٧٢ سوره‌ی نحل

 ایمان به آخرت

ایمان به آخرت و یقین داشتن به روز حساب، صفتى است كه انسان را از هر گناه و آلودگى دور نگاه مى‏دارد. صاحب روز جزا مى‏فرماید:


 كسانى كه به آخرت ایمان ندارند، صفت بد دارند و عالى‏ترین صفت مخصوص خداست و او عزیزِ حكیم است.


    آیه‌ی60


 مهلت مى‏دهد

خداوند به قدرى بخشنده و مهربان است كه به بندگان گناهكارش مهلت مى‏دهد تا از گناه دست بردارند و توبه كنند و به كارهاى شایسته روى آورند، اما اگر گروهى آن‏قدر به گناه و فساد ادامه دهند كه مهلت‏شان تمام شود، دچار عذاب الهى خواهند شد. و اگر خداوند مى‏خواست تمام گناهكاران را مجازات و عذاب كند، هیچ كس روى زمین باقى نمى‏ماند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و اگر خداوند مردم را به ستمشان مى‏گرفت، جنبنده‏اى بر آن باقى نمى‏ماند ولیكن به آنان تا وقتى معین مهلت مى‏دهد؛ پس هنگامى كه مدتشان فرا برسد، ساعتى دیر یا زود نمى‏شود.

آیه‌ی 61


 سرانجام مشركین

مشركین با وجود این كه آیین و روش زندگى بسیار بدى داشتند، معتقد بودند سرانجام نیكى دارند. خداوند یگانه، سرانجامِ آنان را چنین وصف مى‏كند:

 و چیزى را كه دوست ندارند، براى خدا قرار مى‏دهند و زبانشان به دروغ وصف مى‏كند كه عاقبتِ نیكى دارند. حتماً آتش خواهند داشت و به سوى آن پیش فرستاده خواهند شد.

آیه‌ی 62


 شیطان سرپرستشان است

مردمى كه در گذشته دعوت پیامبران را نپذیرفتند و با آنان به مخالفت برخاستند، شیطان كارهاى زشتشان را در نظرشان زیبا جلوه داد. قرآن سرنوشت آنان را چنین بیان مى‏فرماید:

 سوگند به خدا كه به سوى امت‏هاى پیش از تو فرستادیم. پس شیطان اعمال آنان را در نظرشان آراست، پس امروز او سرپرست ایشان است، و عذابى دردناك دارند.

آیه‌ی 63


 كتاب هدایت و رحمت

قرآن، كتاب هدایت و رحمت است و خداوند مهربان فرموده است:

 و ما این كتاب را بر تو نازل نكردیم، مگر براى این كه آن‏چه را در آن اختلاف كرده‏اند، برایشان توضیح دهى و براى مردمى كه ایمان مى‏آورند، هدایت و رحمتى است.

آیه‌ی 64


 
 نشانه

نعمت‏هاى پروردگار، بى‏شمار است. آب نعمتى است كه زندگى تمام موجودات به آن بستگى دارد. زمینِ مرده، با آب، زنده و سرسبز مى‏شود. قرآن مردمى را كه گوشِ شنوا دارند، به این نشانه توجه مى‏دهد:

 و خداوند از آسمان آبى فرو فرستاد. و با آن، زمین را بعد از مردنش زنده گردانید. به راستى در آن براى مردمى كه مى‏شنوند نشانه‏اى است.

آیه‌ی 65


 شیر

بخش مهمى از غذاى انسان از دام‏ها به دست مى‏آید و یكى از مهم‏ترین غذاهاى انسان شیر است. این شیر سفید و گوارا، كه خواص غذایى فراوانى دارد و براى انسان در هر سنى مفید و لازم است از میان غذاهاى هضم شده و خون، به دست مى‏آید. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و به راستى در چهارپایان براى شما عبرتى است؛ از آن‏چه در شكم‏هایشان است، از میان غذاى هضم شده و خون، شیر خالص به شما مى‏نوشانیم كه براى نوشندگان گواراست.

آیه‌ی 66


 درختان خرما و انگور

نعمت‏هاى خدا مصارف گوناگونى دارند. مى‏توان از آن‏ها استفاده‌ی صحیح و سالم كرد و به زندگى زیبایى و دوام بخشید ولى بعضى مردم نادان حلال را تبدیل به حرام مى‏كنند و از نعمت‏هاى الهى استفاده‌ی نادرست مى‏كنند و زندگى را بر خود و دیگران زشت و ناگوار مى‏سازند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 و از میوه‏هاى درختان خرما و انگور، شراب مستى‏آور و خوراك نیكو مى‏گیرند. به راستى در آن براى مردمى كه عقل خود را به كار مى‏گیرند، نشانه‏اى است.

آیه‌ی 67


 
 زنبور عسل

زنبور عسل، زندگى منظم و حیرت‏انگیزى دارد. خانه‏اش را در جاهاى بلند، در كوه‏ها، لابلاى صخره‏ها، بالاى شاخه‏هاى درختان و بالاى داربست‏هایى كه انسان در اختیارش مى‏گذارد مى‏سازد. این خانه‏ها كه از مهندسى عجیبى برخوردارند، همگى یك شكل، شش ضلعى و دقیقاً مناسب زندگى زنبور هستند. زنبور عسل شیره‌ی گیاهان را مى‏مكد و آن را در كارخانه‌ی بدن خود تبدیل به عسل مى‏كند. سپس عسل را درون كندو مى‏ریزد. عسل، كه دارویى شفابخش است، رنگ‏هاى متفاوتى دارد كه بستگى به نوع گیاهى دارد كه زنبور از آن استفاده كرده است. عسل سرشار از ویتامین‏هاست و خواص فراوانى دارد. هرگز فاسد نمى‏شود و ویتامین‏هایش را از دست نمى‏دهد. نیروبخش، خون ساز، برطرف كننده‌ی یبوست و تقویت كننده‌ی اعصاب است. خستگى را رفع مى‏كند و از عفونت معده و روده جلوگیرى مى‏كند. كلسیم خون را بالا مى‏برد. قلب را تقویت مى‏كند و براى ریه مفید است. سرفه را درمان مى‏كند. باعث طول عمر و لطافت پوست مى‏شود. و این همه از موجودى كوچك به دست مى‏آید كه خداوند مهربان او را آفریده و فرموده است:

 و پروردگارت به زنبور عسل وحى كرد كه از بعضى كوه‏ها و درختان و از آن‏چه داربست مى‏كنند، خانه‏هایى بساز. سپس از همه‌ی میوه‏ها بخور. پس فرمانبردارانه راه‏هاى پروردگارت را طى كن. از شكم‏هاى آن‏ها شرابى با رنگ‏هاى گوناگون بیرون مى‏آید كه در آن براى مردم شفایى است. به راستى در آن براى مردمى كه فكر مى‏كنند نشانه‏اى است.

آیات 68 و 69


 شما را آفرید

خداوند انسان را آفرید و براى او عمر معینى قرار داد. بعضى عمرى كوتاه دارند و بعضى آن‏قدر عمر مى‏كنند كه دچار فراموشى مى‏شوند و هر چه مى‏دانستند از یاد مى‏برند. مدت عمر هر كس را فقط خدا مى‏داند و فرموده است:

 و خدا شما را آفرید. سپس شما را مى‏میراند و بعضى از شما به سنین بالاى عمر مى‏رسند، به حدى كه بعد از دانستن، چیزى نمى‏دانند. به راستى خدا داناى تواناست.

آیه‌ی 70

 بعضى برترى دارند

انسان با تلاش و به كارگیرى استعدادها و قواى جسمانى‏اش روزى كسب مى‏كند؛ اما انسان‏ها در به دست آوردن روزى، یكسان نیستند. خداوند به بعضى افراد روزى فراوان‏ترى بخشیده، اما بعضی از همان افراد حاضر نیستند بخشى از روزى خود را به دیگران ببخشند. آنان نمى‏دانند كه نعمت‏هاى الهى براى آزمایش مردم است تا معلوم شود كسانى كه از بخشندگى خداوند بهره‏مندند تا چه حد بخشنده‏اند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 و خداوند در روزى دادن، بعضى از شما را بر بعضى دیگر برترى داد و كسانى كه برتر شده‏اند روزى خود را به زیردستان خود نمى‏دهند تا در آن با هم مساوى باشند. آیا باز نعمت خدا را انكار مى‏كنید؟ و خدا براى شما از خودتان همسرانى قرار داد و براى شما از همسرانتان فرزندان و نوه‏هایى قرار داد و از چیزهاى پاكیزه به شما روزى داد. پس آیا به باطل ایمان مى‏آورند و به نعمت‏هاى خدا كافر مى‏شوند؟

آیات 71 و 72

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ١ الى ١٢٨ سوره‌ی نحل

سوره ی نحل آیات ٤٨ الی ٥٩

سوره ی نحل آیات ٣٥ الی ٤٧

سوره ی نحل آیات ٢٤ الی ٣٤


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.