تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اكرم(ص) فرمود: «هر كس سنت خوبى ایجاد كند و مردم را به آن عادت بدهد، هم پاداش عمل خودش را مى گیرد و هم پاداش هر كسى را كه به آن عمل كند، بدون این كه از پاداش عمل كنندگان چیزى كم شود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٨) جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ٢٤ الى ٣٤ سوره‌ی نحل


 افسانه‏هاى پیشینیان

پیامبر اكرم(ص) فرمود: «هر كس سنت خوبى ایجاد كند و مردم را به آن عادت بدهد، هم پاداش عمل خودش را مى‏گیرد و هم پاداش هر كسى را كه به آن عمل كند، بدون این كه از پاداش عمل كنندگان چیزى كم شود. و هر كس سنت زشتى را پدید آورد، هم گناه آن عمل را به دوش خواهد كشید و هم گناه هر كسى را كه به آن عمل كند.» خداوند مهربان در مورد مشركان كه ادعا مى‏كردند قرآن جز افسانه‏هاى پیشینیان نیست،چنین مى‏فرماید:

 و هنگامى كه به آنان گفته شود: پروردگارتان چه نازل كرده است؟ مى‏گویند: افسانه‏هاى پیشینیان؛ تا روز قیامت بار گناهان خود را كامل بردارند و بخشى از گناهان كسانى كه از روى نادانى گمراهشان كرده‏اند. آگاه باشید كه بار بدى برمى‏دارند.

آیات 24 و 25


 شریكان كجایند

خداوند مهربان به پیامبر گرامى(ص) دلدارى مى‏دهد كه این اولین بار نیست كه مردم با پیامبر خدا مخالفت مى‏كنند و در مورد او مكر و نیرنگ به كار مى‏برند. پیش از آنان هم كافران و مشركان همین كارها را مى‏كردند و آن‏قدر به لجاجت و سرسختى خود ادامه مى‏دادند تا عذاب الهى بر آنان نازل مى‏شد؛ و این، فقط عذاب این جهان آنان است و در روز قیامت نصیب كافران، خوارى و ذلت است. یگانه‌ی مهربان مى‏فرماید:

 پیش از آنان كسانى بودند كه نیرنگ كردند و خدا بنیادشان را از پایه بركند؛ پس سقف از بالاى سرشان بر آنان فرو ریخت و از جایى كه نمى‏دانستند، عذاب به سراغشان آمد. آن‏گاه روز قیامت آنان را خوار مى‏كند و مى‏گوید: آن شریكان من كه در مورد آنان مخالفت مى‏كردید، كجایند؟ كسانى كه به آنان علم داده شده، مى‏گویند: به راستى امروز خوارى و بدى بر كافران است.

آیات 26 و 27


 ما هیچ كار بدى نكردیم

گناهكاران زمانى متوجه‌ی اشتباهات و گناهان خود مى‏شوند كه دیگر دیر شده و فرشتگان مرگ به سراغشان آمده‏اند. گفت‏وگویشان را با فرشتگان در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 كسانى كه فرشتگان جانشان را مى‏گیرند، در حالى كه به خود ستم مى‏كردند، پس تسلیم مى‏شوند: ما هیچ كار بدى نمى‏كردیم. بله! به راستى خدا به آن چه مى‏كردید داناست. پس از درهاى جهنم وارد شوید. همیشه در آن بمانید؛ پس جایگاه متكبران چه بد است.

آیات 28 و 29


 
 جایگاه پرهیزكاران

داناى مهربان در مورد پرهیزكاران و سرانجام كارهایشان مى‏فرماید:

 و به كسانى كه پرهیزكارى كرده‏اند، گفته مى‏شود: پروردگارتان چه چیز نازل كرد؟ مى‏گویند: خوبى! براى كسانى كه در این دنیا نیكویى كردند، نیكویى است و حتماً سراى آخرت بهتر است و جایگاه پرهیزكاران چه نیكوست! بهشت‏هاى جاویدان كه در آن داخل مى‏شوند. از پاى آن‏ها رودها جارى است. در آن‏جا هر چه بخواهند دارند. این چنین خداوند به پرهیزكاران پاداش مى‏دهد. كسانى كه فرشتگان جانشان را مى‏گیرند، در حالى كه پاكند. مى‏گویند: سلام بر شما! براى كارهایى كه انجام داده‏اید، داخل بهشت شوید.

آیات 30 الى 32


 خودشان بر خود ستم كردند

مشركان و كافران با پیامبران مخالفت مى‏كردند و آنان را آزار و اذیت مى‏كردند. آنان وعده‌ی عذاب الهى را به مسخره مى‏گرفتند و مى‏گفتند: «پس این عذاب كه مى‏گویید چه وقت نازل مى‏شود؟!» تا آن‏گاه كه فرشتگان مرگ به سراغشان مى‏آمدند و فرمان خداوند در مورد عذاب فرامى‏رسید. در زمان حضرت محمد(ص) نیز مشركان همین رفتار را داشتند. خداوند مهربان فرمود:

 آیا جز این انتظار دارند كه فرشتگان به سویشان بیایند یا فرمان پروردگارت بیاید. كسانى كه قبل از آنان بودند این‏گونه رفتار كردند و خدا به آنان ستم نكرد؛ ولیكن خودشان بر خود ستم مى‏كردند. پس بدى‏هایى كه كردند به آنان رسید و آن‏چه مسخره‏اش مى‏كردند، آنان را فراگرفت.

آیات 33 و 34

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ١ الى ١٢٨سوره‌ی نحل

سوره ی نحل آیات ١٤ الی ٢٣

سوره ی نحل آیات ١ الی ١٣

سوره ی حجر آیات ٨٧ الی ٩٩


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.