تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اكرم(ص) مشركان و كافران را به دین الهى دعوت مى كرد و آنان را از عذاب الهى بیم مى داد. اما آنان، مانند اقوام پیشین، ایمان نمى آوردند و از پیامبر(ص) مى پرسیدند: «پس عذاب الهى چه وقت نازل مى شود؟»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

 ٦) جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ١ الى ١٣سوره‌ی نهل

شتاب نكنید

پیامبر اكرم(ص) مشركان و كافران را به دین الهى دعوت مى‏كرد و آنان را از عذاب الهى بیم مى‏داد. اما آنان، مانند اقوام پیشین، ایمان نمى‏آوردند و از پیامبر(ص) مى‏پرسیدند: «پس عذاب الهى چه وقت نازل مى‏شود؟» و مى‏گفتند: «اگر عذاب نازل شود ما به بت‏هایمان پناه مى‏بریم و از آن‏ها مى‏خواهیم ما را در برابر عذاب حفظ كنند.» خداوند مهربان فرمود:

به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان


 فرمان خدا آمد. پس در آن شتاب نكنید. او منزه است و از آن‏چه شریك مى‏سازند برتر است. فرشتگان را با روح به فرمان خود بر هر كس از بندگانش كه بخواهد نازل مى‏كند كه بیم دهید كه خدایى جز من نیست. پس از من بترسید.


    آیات 1 و 2


 
 خداوند برتر است

خداوند توانا، آسمان‏ها و زمین و انسان را آفرید. اما انسان از روى نادانى براى خالق یكتاى خود، شریكانى قرار داد. یگانه‌ی مهربان مى‏فرماید:


 آسمان‏ها و زمین را به حق آفرید. از آن‏چه شریكِ او مى‏سازند برتر است. انسان را از نطفه‏اى آفرید. پس، آن‏گاه ستیزه‏جویى آشكار است.


    آیات 3 و 4


 
 چهارپایان را آفرید
 چهارپایان براى انسان فایده‏هاى گوناگونى دارند و خوراك، پوشاك او را تأمین مى‏كنند و براى حمل‏ونقل نیز به كار گرفته مى‏شوند. خداوند مهربان در قرآن در مورد ساختن وسایل نقلیه نوید داده و فرموده است:


 و چهارپایان را آفرید. در آن‏ها براى شما گرمى و سودهایى است و از آن‏ها مى‏خورید. و در آن‏ها براى شما زیبایى است، هنگامى كه آن‏ها از چراگاه مى‏آیند و هنگامى كه به چراگاه مى‏روند. و بارهاى شما را به دیارى مى‏برند كه جز با سختى بدن‏ها نمى‏توانستید برسید. به راستى پروردگارتان رئوفِ مهربان است. و اسبان و استران و خران را تا بر آن‏ها سوار شوید و زینتى باشد و آن‏چه را كه نمى‏دانید مى‏آفریند.


    آیات 5 الى 8


 
 اگر خدا مى‏خواست همه را هدایت مى‏كرد

خداوند براى هدایت انسان‏ها به آنان عقل و فكر بخشید و پیامبران را برگزید كه راه راست را به آنان نشان دهند. اگر خدا مى‏خواست همه را هدایت مى‏كرد، اما او به انسان اختیار داد تا راهى را كه اجبارى در آن نیست، انتخاب كند و آن را از بیراهه تشخیص دهد و فرمود:


 و نشان دادن راه راست بر عهده‌ی خداست و بعضى از آن بیراهه است و اگر مى‏خواست، همه‌ی شما را هدایت مى‏كرد.


    آیه‌ی 9


 
 آب

زندگى تمام موجودات به آب بستگى دارد. انسان، حیوان و گیاه بدون آب نمى‏توانند زندگى كنند. براى این كه آب گوارا و تازه، همیشه در اختیار موجودات باشد، از زمین به آسمان و از آسمان به زمین در گردش است و پیوسته در طبیعت تصفیه مى‏شود و تشنگان را سیراب مى‏كند. خداوند مهربان مى‏فرماید:


 او كسى است كه از آسمان، آبى فرو فرستاد كه نوشیدنى شما از آن است و گیاهانى كه در آن حیوانات را مى‏چرانید، از آن است. با آن براى شما زراعت و زیتون و درختان خرما و انگور و از همه‌ی میوه‏ها مى‏رویاند. به راستى در آن براى مردمى كه اندیشه مى‏كنند، نشانه‏اى است.


    آیات 10 و 11


 
 هر یك به رنگى

خداوند مهربان انسان را آفرید و تمام امكانات لازم براى زندگیش را در روى زمین فراهم ساخت. خورشید و ماه و ستارگان را آفرید تا با گردش منظم و دقیق خود، شب و روز و ماه و سال را پدید آورند و با تابش خود، نور و انرژى تولید كنند. نورى كه وقتى به زمین مى‏تابد، هر یك از موجودات را به رنگى درمى‏آورد و تنوع رنگ‏ها در طبیعت باعث شناخت مواد مى‏شود و زندگى را زیباتر و دلپذیرتر مى‏سازد. قادر مهربان مى‏فرماید:


 و شب و روز و خورشید و ماه را به خدمت شما درآورد و ستارگان به فرمان او در خدمتند. به راستى در آن براى مردمى كه عقل خود را به كار مى‏گیرند نشانه‏هاست. و آن‏چه را در زمین به رنگ‏هاى گوناگون براى شما پدید آورد. به راستى در آن براى مردمى كه پند مى‏گیرند، نشانه‏اى است.


    آیات 12 و 13

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ١ الى ١٢٨سوره‌ی نهل

سوره ی حجر آیات ٨٧ الی ٩٩

سوره ی حجر آیات ٦٧ الی ٨٦

سوره ی حجر آیات ٤٥ الی ٦٦


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.