تبیان، دستیار زندگی
جشن عروسی یکی از دوستانتان رفتید. یک لباس با رنگ آبی فیروزه ای پوشیدید و آرایشی متناسب با رنگ پوستتان دارید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنگ رخساره ندا می دهد از رنگ لباس


جشن عروسی یکی از دوستانتان رفتید. یک لباس با رنگ آبی فیروزه ای پوشیدید و آرایشی متناسب با رنگ پوستتان دارید. به هر جای سالن که می روید، نگاه ها به طرف شماست. همه می گویند، مدل و رنگ لباس تان واقعاً برازنده تان است و شما را به طرز عجیبی زیبا کرده. احساس خوشایندی به شما دست می دهد و به خاطر چنین انتخابی، از خودتان خوشتان می آید. این طرز پوشش بستگی به نوع انتخاب شما دارد. در هنگام خرید لباس باید به تناسب رنگ لباس با رنگ پوست تان توجه کنید.

لباس

روش انتخاب رنگ لباس مناسب پوست
هر یک از این رنگ ها، پوستهای تیره، روشن و معمولی زیبایی خاص خود را دارند. هر یک از ما می توانیم از این رنگ ها در لباس هایی که به تن می کنیم و با کفش هایی که به پا می کنیم استفاده کنیم و از آنها لذت ببریم. اما آیا همه این رنگ های زیبا به چهره ما نیز سازگار است یا به نوعی با رنگ پوست مان هماهنگ است؟ برای تصمیم گیری بهتر شما، در سطوح ذیل روش انتخاب رنگ لباس مناسب با رنگ پوست را شرح داده ایم.


کسانی که پوست های تیره دارند این افراد باید لباسی را انتخاب کنند که با رنگ های تیره مغایرت داشته باشد. این مغایرت چهره را از یکنواختی بیرون می آورد و باعث جذابیت بیشتر اشخاص می گردد. این افراد باید از لباس هایی با رنگ هایی صورتی، سفید، خاکی، آبی ملایم و طوسی روشن استفاده کنند و از رنگ های مشکی، قهوه ای تیره، فیروزه ای، سبز شمعی و قرمز تیره تا حد امکان استفاده نکنند.
افرادی که دارای پوست های معمولی (نه تیره و نه روشن) هستند می توانند تقریباً از هر رنگ لباسی استفاده کنند. از آنجا که هر دو رنگ روشن و تیره می تواند با این گونه رنگ پوست مغایرت داشته باشد، بنابراین از هر دو طیف رنگ می توان استفاده کرد ولی بهتر است برای جذابیت بیشتر پیراهن را هماهنگ با رنگ چشم انتخاب کرد. رنگ های مناسب این گروه عبارتند از بژ، آبی، سرمه ای، گندمی، مشکی و صورتی و رنگهای نامناسب این افراد مغز پسته ای، بنفش، قهوه ای تیره و قرمز است. تنها رنگهایی که این گروه اصلاً نباید به کار برند رنگ های نزدیک به رنگ پوست شان است. برای مثال اگر رنگ پوست شما زیتونی است از پوشیدن لباس  زیتونی یا قهوه ای خود داری کنید.
پوست های روشن یعنی افرادی که معمولاً موهای بلند و روشن دارند و رنگ چشم آنها سبز، آبی، خاکستری یا قهوه ای روشن است. بهتر است رنگی را به کار ببرند که با رنگ پوست شان تضاد داشته باشد. به طور مثال رنگ های مناسب این گروه شامل؛ آبی ملایم، قهوه ای بژ، آبی سیر و هر رنگی غیر از سفید است. اما رنگ های نامناسب این افراد قرمز، صورتی، نارنجی، زرد و ارغوانی است. در این گروه باید به طور کلی از رنگ های خشن و روشن استفاده نمود تا تضاد کافی با رنگ پوست به وجود آید. اما به کارگیری رنگ های گرم به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

افرادی که پوست شان بسیار روشن است باید بدانند لباس هایی با رنگ بسیار روشن، پوست آنها را روشن تر از آنچه هست نشان می دهد و در واقع بی رنگ شان می کند. این دسته از افراد بهتر است لباس هایشان را از پارچه هایی با رنگ های آبی، سبز یا بنفش بدوزند یا خریداری کنند، اما افراد دارای پوست های خیلی روشن، اگر موهای روشنی نیز داشته باشند بهتر است لباس هایی با رنگ های تند مثل نارنجی و قرمز را انتخاب کنند.
اما آنها که رنگ پوست شان گندمی است، آزادی عمل بیشتری دارند. به این معنا که معمولاً تمام رنگ ها برای این دسته از افراد مناسب است. ولی بهتر است از رنگ قهوه ای تیره استفاده نکنند. در بین رنگ های دیگر نیز سرمه ای، بژ و سفید برای این گروه انتخاب بهتری است و برایشان زیبایی خاصی به همراه می آورد.

اسلام رنگ سبز را ستوده و برخی فقها آن را پس از لباس سفید و زرد از بهترین پوشش ها دانسته اند. بررسی روایت های موجود در این زمینه، نشان دهنده آن است که استفاده از پوشش های سبز رنگ، سیره و روش خاندان نبوت و امامت بوده است

رنگ های مناسب مکان های عمومی
پوشیدن لباسی که متناسب با پوست و اندام شما باشد، ظاهر شما را زیبا نشان می دهد. به قول معروف آدم با پرستیژی می شوید. نگاه های زیادی به طرف شما جلب می شود، ولی فراموش نکنید که زیبایی این تناسب، زمانی بیشتر می شود که در جای خود باشد. در مجالس، مهمانی ها و خانه زیبایی شما را به خوبی نشان می دهد. در مکان های عمومی و در محل کار، لباس های رسمی با رنگ سرمه ای، قهوه ای و تیره شما را با وقار می کند. در چنین مکان هایی از پوشیدن لباس هایی با رنگ های جیغ خود داری کنید. این کار شما را متشخص جلوه نمی دهد، بلکه مثل این است که فردی در مراسم عزاداری، سر تا پا سفید بپوشد.


تأثیر رنگ های لباس و نظر اسلام
دین مبین اسلام به طور ظریفی، اثرات حداقل و ضعیف را در نظر دارد و اینکه این اثرات ضعیف چه مثبت و چه منفی، در صورت تکرار می توانند منجر به تأثیر کلی و محسوس گرداند، لذا در همین رابطه دستورهای خاصی در مورد رنگ لباس داده است. رنگ ها آن چنان در روح و روان آدمی اثر می گذارد که موجب تغییر رفتار وی می شوند و این نوع تغییر به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد منجر می گردد، یک رنگ بخش میانی مغز را تحریک می کند و در نتیجه بر اعصاب و روان انسان اثر می گذارد.
از نظر اسلام بدترین رنگ مشکی است و کراهت دارد. اسلام رنگ سبز را ستوده و برخی فقها آن را پس از لباس سفید و زرد از بهترین پوشش ها دانسته اند. بررسی روایت های موجود در این زمینه، نشان دهنده آن است که استفاده از پوشش های سبز رنگ، سیره و روش خاندان نبوت و امامت بوده است. در سطوح زیر تأثیر رنگ های سفید، زرد و سبز بر روح و روان انسان را به اختصار می آوریم.


تأثیر رنگ سفید
رنگی ملیح و براق، گریزاننده میکروب ها، علامت پاکی است، لباس سفید باعث می شود انسان آن گونه که هست جلوه گر شود و از طرفی نوعی اثر شادی بخش، دلگشا و روحانی دارد. در اسلام نیز پوشیدن لباس سفید فراوان توصیه شده است.


تأثیر رنگ زرد
حالت تحریک کننده ذهنی و هوشی دارد و شدیداً موجب تقویت فکر انسان می شود، موجب آرامش و خوشحالی در روحیه انسان می گردد. اثر تحریک کنندگی آن بر فشار خون و تنفس کمتر از رنگ قرمز است، این رنگ بیشتر اثر تلقینی دارد. این رنگ، رنگ روحانی و ایده آل و فیلسوفی و تحریک کننده فکر و آرام کننده برخی حالات عصبی می باشد.


تأثیر رنگ سبز
برای محیط کار و زندگی مناسب است و اثر مفرح و ملایمی دارد که تماس مداوم با آن اشکالی ایجاد نمی کند. در آیات قرآن زیباترین رنگی که معرفی شده، رنگ سبز است که بساط بهشتیان و جامه های حریر و ابریشم آنان به رنگ سبز می باشد. در سوره ی کهف، آیه ی 31 آمده است که: «و یلبسون ثیاباً خضراً من سندس و استبرق؛ و جامه هایی سبز از پرنیان نازک و حریر ستبر می پوشند».

فرآوری: فریبا نوراله زاده

بخش زیبایی تبیان


منبع:
1- "روش انتخاب رنگ لباس مناسب پوست" ممتاز نیوز
2- "تأثیر رنگ های لباس و نظر اسلام" راه بهشت


مطالب مرتبط:
لاک ناخن به رنگ سال 
رنگ موی سال 2015 
خط قرمز های رژ قرمز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.