تبیان، دستیار زندگی
افرادی که شبانه بیش از هشت ساعت می خوابند، به میزان 46 درصد بیشتر از افرادی که بین شش تا هشت ساعت می خوابند، در معرض سکته ی مغزی قرار می گیرند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر زیاد بخوابید، سکته می کنید


افرادی که شبانه بیش از هشت ساعت می خوابند، به میزان 46 درصد بیشتر از افرادی که بین شش تا هشت ساعت می خوابند، در معرض سکته ی مغزی قرار می گیرند.

خواب و سردرد

اگر عادت  دارید تا لنگ ظهر بخوابید، بهتر است بیشتر حواستان به سلامت مغزتان باشد، چون محققان  دانشگاه کمبریج به تازگی به این نتیجه رسیده اند که خواب بیش از 8 ساعت در شب، خطر سکته ی مغزی را بخصوص در افراد بالای 60 سال افزایش می دهد.


با وجود اینکه هنوز هم نمی توان از بروز سکته مغزی پیشگیری کرد، اما محققان دانشگاه کمبریج و دانشگاه وارویک، معتقدند توانسته اند شاخصی را پیدا کنند که به پزشکان کمک می کند تا افراد در معرض خطر را بهتر شناسایی کنند.


در واقع به اعتقاد این محققان، افرادی که شبانه بیش از هشت ساعت می خوابند، به میزان 46 درصد بیشتر از افرادی که بین شش تا هشت ساعت می خوابند، در معرض سکته ی مغزی قرار می گیرند.


البته نتایج پژوهش های گذشته نیز نشان داده است افرادی که کم خواب هستند، یعنی شبانه کمتر از شش ساعت می خوابند، نسبت به حمله مغزی حساس تر می شوند، اما این احتمال 18 درصد تخمین زده شده بود.

کم خوابی یا پرخوابی هر دو به سلامت مغز آسیب می زنند. درست است که برخی افراد بسته به نوع فعالیت بدنی و سن و غیره به ساعات خواب بیشتری نیاز دارند، اما به طور کلی 7 تا 8 ساعت خواب شبانه برای سلامت همه ی افراد مناسب است

در پژوهش اخیر، محققان از بیش از 9600 داوطلب در خواست کردند تا ساعات خواب شبانه ی خود را محاسبه کنند.


این محققان همچنین اطلاعات زیادی نیز در خصوص سن، تحصیلات، مصرف دخانیات، شاخص توده بدنی، فشار خون و سابقه خانوادگی ابتلا به سکته ی مغزی جمع آوری کردند.


بعد از بررسی های لازم مشخص شد بین 9692 داوطلب شرکت کننده، 346 نفر در طی چند سال حداقل یک مرتبه دچار سکته مغزی شده اند و از بین این افراد 67 مورد به مرگ منجر اعلام شد.


البته محققان مشاهده کردند که این مشکل بیشتر گریبان افراد بالای 63 سال را که زیاد می خوابند می گیرد.


محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که خانم های خوشخواب، بیشتر از آقایان در معرض خطر سکته ی مغزی قرار می گیرند.

حرف آخر
درست است که برای پیشگیری از سکته، نوع تغذیه و اضافه وزن دخالت زیادی دارد، اما برای پیشگیری از سکته ی مغزی لازم است که به خواب خود نیز اهمیت دهید.


کم خوابی یا پرخوابی هر دو به سلامت مغز آسیب می زنند. درست است که برخی افراد بسته به نوع فعالیت بدنی و سن و غیره به ساعات خواب بیشتری نیاز دارند، اما به طور کلی 7 تا 8 ساعت خواب شبانه برای سلامت همه ی افراد مناسب است.


در نتیجه به نظر می رسد لازم باشد شب ها زود بخوابید و سحرخیز باشید تا از نظر سلامتی نیز کامروا شوید.

فاطمه مهدی پور
بخش سلامت تبیان

مطالب مرتبط:
قدر خواب شب را بدانید
با چراغ خاموش بخوابید
به پهلو و یا پشت بخوابید
10 راه مقابله با بی‌خوابی
10 حقه برای بیدار شدن در صبح زود
موقع خواب، موبایل را کنارتان نگذارید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.