تبیان، دستیار زندگی
ازآنجایی که مواد بسیاری می توانند سیگنال روتر را جذب کنند، بهتر است آن را در مکانی که بیشترین فضای باز ممکن را دارد، قرار دهید؛ به عبارت دیگر، روتر را نباید داخل کمد و یا بین مبلمان بزرگ و دیوار قرار دهید. امواج رادیویی در فضای باز به بهترین شکل ممکن منتق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌هایی برای تقویت وای‌فای خانگی


ازآنجایی‌که مواد بسیاری می‌توانند سیگنال روتر را جذب کنند، بهتر است آن را در مکانی که بیشترین فضای باز ممکن را دارد، قرار دهید؛ به‌عبارت‌دیگر، روتر را نباید داخل کمد و یا بین مبلمان بزرگ و دیوار قرار دهید. امواج رادیویی در فضای باز به بهترین شکل ممکن منتقل می‌شوند.


مودم

با نفوذ چشمگیر اینترنت در سراسر جهان، شبکه‌های وای فای نیز از محبوبیت بالایی برخوردار شده‌اند. ما اغلب شبکه‌های وای فای را به‌عنوان میدان‌هایی مجازی و یکنواخت که فضاهای زندگی ما را پر می‌کنند در نظر می‌گیرم؛ اما در حقیقت، آن‌ها سیگنال‌هایی فیزیکی هستند که می‌توانند به‌واسطه دیوار، دستگاه‌های الکترونیکی دیگر و حتی افراد، مسدود و یا پراکنده شوند.
روتر خود را در نزدیک مرکز خانه قرار دهید
روتر، سیگنال‌ها را در تمامی جهات ارسال می‌کند و بر همین اساس، قرار دادن آن در گوشه‌ای از خانه یا آپارتمان (یا در نزدیکی پنجره) به معنای آن است که مقدار قابل‌توجهی از سیگنال‌ها به هدر می‌رود. با استفاده از کابل‌های شبکه بلند که گران‌قیمت نیز نیستند و قرار دادن روتر در نزدیکی مرکز خانه، می‌توانید عملکرد آن را به‌طور چشمگیری بهبود ببخشید.
روتر را روی زمین قرار ندهید
دو دلیل خوب برای آن‌که روتر را مستقیم روی زمین قرار ندهید، وجود دارد؛ نخست، سیگنال‌های ارسالی از آنتن روتر به حرکت رو به پایین تمایل دارند. دوم، سیگنال‌های ارسالی، از قدرت نفوذ راحت در مواد جامد مانند آهن، بتن و سیمان ‌که ممکن است در کف ساختمان به کار گرفته شده باشند، برخوردار نیستند. در نتیجه، توصیه می‌شود روتر خود را در مکانی بالاتر از کف زمین به‌عنوان‌مثال روی یک میز قرار دهید.
روتر را در اتاقی که اغلب برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنید قرار دهید
بدون در نظر گرفتن مکان قرارگیری روتر، سیگنال ارسالی آن در اتاقی که قرارگرفته است، قوی‌تر از دیگر مناطق ساختمان است. بر همین اساس، روتر را می‌توانید در نزدیکی مرکز خانه و اتاقی که از دستگاه‌های خود برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنید، قرار دهید.

روتر، سیگنال‌ها را در تمامی جهات ارسال می‌کند و بر همین اساس، قرار دادن آن در گوشه‌ای از خانه یا آپارتمان (یا در نزدیکی پنجره) به معنای آن است که مقدار قابل‌توجهی از سیگنال‌ها به هدر می‌رود. با استفاده از کابل‌های شبکه بلند که گران‌قیمت نیز نیستند و قرار دادن روتر در نزدیکی مرکز خانه، می‌توانید عملکرد آن را به‌طور چشمگیری بهبود ببخشید.

روتر را در فضای باز قرار دهید
ازآنجایی‌که مواد بسیاری می‌توانند سیگنال روتر را جذب کنند، بهتر است آن را در مکانی که بیشترین فضای باز ممکن را دارد، قرار دهید؛ به‌عبارت‌دیگر، روتر را نباید داخل کمد و یا بین مبلمان بزرگ و دیوار قرار دهید. امواج رادیویی در فضای باز به بهترین شکل ممکن منتقل می‌شوند. پس اگر می‌توانید روتر را از فاصله دور و از جهات مختلف مشاهده کنید، به شیوه‌ای موثر در حال استفاده از آن هستید.
روتر را از دیگر دستگاه‌های الکترونیکی، دور نگه‌دارید
انواع مختلف دستگاه‌های الکترونیکی می‌توانند در سیگنال‌های روتر، اختلال ایجاد کنند. ماکروویو، تلویزیون، تلفن بی‌سیم و اساساً هر دستگاهی که سیگنال الکترومغناطیس ایجاد می‌کند و یا دارای موتور است، می‌تواند بر قدرت سیگنال روتر تأثیرگذار باشد. بر همین اساس، ایده قرار دادن روتر بین دستگاه‌های سرگرمی خانگی و یا زیر تلویزیون، چندان منطقی نیست. به‌طورکلی، روتر را از دیگر دستگاه‌های الکترونیکی، دور نگه‌دارید.
این نکته را به خاطر داشته باشید که اشیا فلزی بزرگ (مانند آینه یا کابینت) و آب (مانند آکواریوم) نیز می‌توانند سیگنال روتر را مسدود کنند.

مودم

آنتن روتر را در حالت عمودی قرار دهید
سیگنال روتر در جهت عمود بر آنتن دستگاه ارسال می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، آنتنی که در موقعیت عمودی قرارگرفته، سیگنال را به‌صورت افقی ارسال می‌کند و فضای بیشتری از خانه را پوشش می‌دهد. (اگر قصد دارید از شبکه وای فای در چندطبقه، اما فضایی کوچک برای هرکدام استفاده کنید، می‌توانید آنتن روتر را در موقعیت افقی قرار دهید.)
قدرت سیگنال را اندازه‌گیری کنید
برنامه‌های مختلفی در دسترس هستند که امکان تهیه نقشه سیگنال وای فای در خانه و مشخص کردن این‌که در چه مکان‌هایی، ضعیف‌تر است را فراهم می‌کنند. از این طریق می‌توانید بهترین موقعیت برای روتر خود را تعیین کنید.
نرم‌افزار روتر را پیکربندی کنید
در برخی موارد، ترفندهای نرم‌افزاری می‌توانند کیفیت شبکه وای فای را بهبود ببخشند. برای پیکربندی نرم‌افزار روتر باید به سایت شرکت تولیدکننده آن مراجعه کرده و در بخش تنظیمات، شبکه‌ای که روتر در آن فعال است را تغییر دهید. این مسئله برای روترهای جدید، از اهمیت کمتری برخوردار است؛ اما روترهای قدیمی می‌توانند تداخل با یکدیگر به‌ویژه در مناطق شلوغ شهری که شبکه‌های فراوانی وجود دارند را موجب شوند. گزینه دیگر، به‌روزرسانی نرم‌افزار روتر است که فرم‌ور نامیده می‌شود. البته استفاده از این گزینه برای تمامی روترها امکان‌پذیر نیست.
تجهیزات جدید خریداری کنید
اگر توصیه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، در بهبود عملکرد روتر، موثر واقع نشدند، خرید یک روتر جدید و به‌روز را در دستور کار خود قرار دهید. فناوری به کار گرفته شده در ارسال سیگنال‌ها طی سالیان اخیر دست‌خوش تغییر شده و روترهای کارآمدتری روانه بازار شده‌اند. همچنین، در صورت امکان و با هزینه‌ای کمتر می‌توانید آنتن قدرتمندتری را برای روتر خود تهیه کنید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: مهدی فرخ
برگرفته از گروه: کامپیوتر و اینترنت