تبیان، دستیار زندگی
خلقت نورانی زهرای اطهر شناخت آن بانوی گرانقدر را دشوار گردانده است.آن هنگام که نبی مکرم سخن از خلقت ایشان میگفت چنان حیرتی شنوندگان را فرا می گرفت که به حتم او را ملک می پنداشتند و عرضه می داشتند که ای رسول خدا پس او از جنس بشر نیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب فیاضی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوریه ای در لباس انسان

حضرت فاطمه


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : اى سلمان! همانا خداوند متعال قلب و جوارح دخترم فاطمه را از ایمان مملوّ نموده است، لذا وى بدون دغدغه مشغول عبادت پروردگار مى‏باشد.


خلقت نورانی زهرای اطهر شناخت آن بانوی گرانقدر را دشوار گردانده است.آن هنگام که نبی مکرم سخن از خلقت ایشان میگفت چنان حیرتی شنوندگان را فرا می گرفت که به حتم او را ملک می پنداشتند و عرضه می داشتند که ای رسول خدا پس او از جنس بشر نیست؟ در این هنگام پیامبر (صل الله علیه و آله وسلم) می فرمودند: فاطمه حوریه ای در لباس انسان است. او قبل از خلقت زمین و آسمان از نور الهی به وجود آمد (1) و در شب معراج نور او در وجود من نهاده شد . (2) از اینروست که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فاطمه (سلام الله علیها) را می بویید و می فرمود:  «فَأَنَا أَشَمُّ مِنْهَا رَائِحَةَ الْجَنَّه ». (3)من از او بوی بهشت به مشامم می رسد.
تمامی وجود مبارکش مملو از ایمان است. ایمانی نه صرفا قلبی و در حد باور و اعتقاد؛ بلکه ایمانی عملی که آثار آن در جای جای زندگیش هویداست تا بدانجا که رسول اکرم ص زهرای مرضیه س را در اوج مراتب ایمان می داند « مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع قَالَ: بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَلْمَانَ إِلَى فَاطِمَةَ قَالَ فَوَقَفْتُ بِالْبَابِ وَقْفَةً حَتَّى سَلَّمْتُ فَسَمِعْتُ فَاطِمَةَ تَقْرَأُ الْقُرْآنَ مِنْ جَوَّا وَ الرَّحَى تَدُورُ مِنْ بَرَّا وَ مَا عِنْدَهَا أَنِیسٌ وَ قَالَ فِی آخِرِ الْخَبَرِ فَتَبَسَّمَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ قَالَ یَا سَلْمَانُ إِنَّ ابْنَتِی فَاطِمَةَ مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِیمَاناً إِلَى مُشَاشِهَا تَفَرَّغَتْ لِطَاعَةِ اللَّهِ فَبَعَثَ اللَّهُ مَلَكاً اسْمُهُ زُوقَابِیلُ وَ فِی خَبَرٍ آخَرَ جَبْرَئِیلُ فَأَدَارَ لَهَا الرَّحَى وَ كَفَاهَا اللَّهُ مَئُونَةَ الدُّنْیَا مَعَ مَئُونَةِ الْآخِرَةِ».   (4)
پیامبر خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) سلمان را نزد حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فرستاد.سلمان مى‏گوید: من بر درب خانه ایستاده و سلام كردم، و شنیدم كه فاطمه(س) در داخل خانه مشغول تلاوت قرآن است و آسیا مى‏چرخید در حالى كه كسى در آنجا نبود ... و سلمان (رحمه اللَّه) در آخر روایت مى‏گوید: وقتى این مطالب را به عرض رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) رسانیدم وى تبسّمى كرده فرمود: اى سلمان! همانا خداوند متعال قلب و جوارح دخترم فاطمه را از ایمان مملوّ نموده است، لذا وى بدون دغدغه مشغول عبادت پروردگار مى‏باشد، پس خداوند ملكى به نام زوقابیل- و در روایت دیگرى به جاى وى جبرئیل آمده است- مأمور نموده تا آسیا را بگرداند. و خداوند كارهاى دنیا و آخرت فاطمه را عهده‏دار شده و او را كفایت مى‏نماید.

از رسول الله سوال می شود که «یا رسول اللَّه! آیا فاطمه فقط بزرگ زنان زمانه خود میباشد؟ ایشان می فرمایند: این مقام از حضرت مریم دختر عمران است، ولى دختر من فاطمه زهراء بزرگ اولین و آخرین زنان جهان است ».آری این حد از تکامل و این جایگاه والا لازمه وجودیست که سرچشمه امامت است

و در جای دیگر اینطور فرموده اند: «... إِنَّ ابْنَتِی فَاطِمَةَ مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِیمَاناً وَ یَقِیناً»(5)  در واقع وجود پر برکت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به بالاترین حد ایمان که یقین است رسیده چرا که امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند: «غایة الایمان الإیقان »(6) نهایت ایمان یقین است و یقین آن چیزی است که بالاتر از آن در دنیا نیست. از اینرو بی جهت نیست که آن بانوی بزرگوار بر آسیه و حضرت  مریم و حضرت خدیجه برتری داده شد .(7) و این در حالی است که آسیه بانوی نمونه قرآن است و آنجا که خدای متعال قصد نموده تا بنده شایسته اش را معرفی نماید سخن از آسیه همسر فرعون به میان می آورد و او را نه الگویی تنها برای بانوان بلکه الگویی برای آنانکه ایمان آورده اند؛ چه زن و چه مرد می خواند « وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی‏ عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ ». (8)همچنین آنجا که سخن از مریم می گوید او را بر تمام زنان عالم برتری میدهد: «یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمین ».(9)

آن هنگام که از رسول الله سوال می شود که «یا رسول اللَّه! آیا فاطمه فقط بزرگ زنان زمانه خود میباشد؟ ایشان می فرمایند: این مقام از حضرت مریم دختر عمران است، ولى دختر من فاطمه زهراء بزرگ اولین و آخرین زنان جهان است ».آری این حد از تکامل و این جایگاه والا لازمه وجودیست که سرچشمه امامت است.(10)
امتداد نسل نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) وجود مبارک زهرای اطهر را از سایر معصومین (علیهم السلام) متمایز گردانیده است.  مادری ائمه اطهار مقامی است عظیم؛ و بی شک لازمه ی داشتن چنین جایگاه رفیعی عاری بودن از هرگونه شر و بدی در دنیا و آخرت است. به این مقام نمی رسد مگر آنکه وجودش سراسر نور الهی است. اسرار الهی در وجود حضرت زهرا سلام الله علیها مخفی است و به معرفت او دست نمی یابد مگر معصومین علیهم السلام  و آنانکه در مسیر عبودیت الهی گام برداشته و جامه بشری از تن بدر کرده اند و محرم اسرار الهی گشته اند. ایشان را فاطمه نام نهادند بدین سبب که خلق از کسب معرفت حقیقی نسبت به وی عاجزند « إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِه َ» (11) و به برکت وجود او و دوستدارانش بر آتش جهنم حرام گشته اند « بِالْأَسَانِیدِ الثَّلَاثَةِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنِّی سَمَّیْتُ ابْنَتِی فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّار » نام دخترم را از آن جهت فاطمه گذاردم كه خداى عزّ و جلّ او و دوستدارانش را بر آتش جهنّم حرام كرده است. (12)

پی نوشت ها:
1. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، علامه مجلسی،ج43، ص4،ح315. 
2. همان، ، ص5، ح515. 
3. همان، ص5، ح415 
4. همان ، ص46 
5.همان، ص 29، ح3415 
6. غرر الحکم و در الکلم، عبد الواحد بن محمد تمیمی آمدی، ص820، ح146 
7. پیشین، علامه مجلسی،  ص19، ح315 
8. سوره تحریم، آیه 11 
9. سوره آل عمران، آیه 42. 
10. پیشین، علامه مجلسی،ج43، ص24، ح203.

11. همان ص 65 ح 5815.

12. همان ص 12 ح  415

زینب فیاضی

کارشناس ارشد تفسیر  

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


مطالب مرتبط:

آثار و برکات تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها

گوشه ای از کرامات حضرت زهرا(سلام الله علیها)

بهترین شرایط برای تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.