تبیان، دستیار زندگی
ورزیر ورزش و جوانان می گوید اگر بدون توجه به برخی پیش نیازها سرخابی ها را واگذار کنیم ممکن است آنها را زمین بزنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرخابی‌ها باید واگذار شوند اما مشتری نیست



ورزیر ورزش و جوانان می‌گوید اگر بدون توجه به برخی پیش‌نیازها سرخابی‌ها را واگذار کنیم ممکن است آنها را زمین بزنیم.


گودرزی

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در نشست هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی گفت: ما همواره از این موضوع رنج می‌بریم که اقتصاد ما دولتی است و با این اقتصاد دولتی شکوفایی صنعتی، توسعه اجتماعی و سیاسی محقق نخواهد شد. لازم است حرکت به سمت این وابستگی‌ها کم شود تا جامعه بتواند به توسعه و شکوفایی خود برسد. متاسفانه این موضوع در حد شعار باقی مانده که دلیل آن ناتوانی از فهم صحیح خصوصی‌سازی است. فکر می‌کنم نفت هم یک عنصری است که در جاماندگی ما تاثیر شگرفت داشته است.
وی ادامه داد: ما ملزم هستیم به سمتی حرکت کنیم تا از وابستگی تام به دولت رها شویم. دولت‌ها توانایی انجام تمامی امور مربوط به مردم را ندارند. در حوزه ورزش فدراسیون‌ها متوجه شدند اتکا به منابع دولت نه تنها کافی نیست بلکه محدود است. اگر آنها می‌خواهند به نتیجه برسند و رشته خود را توسعه دهند پس باید نگاه‌ها عوض شود تا ما کمتر وابسته شویم. خودکفایی اقتصادی را امروز همه درک کرده‌اند که یکی از ضرورت‌هاست. سیاست دولت تدبیر و امید هم همین است که امور مربوط به مردم به مردم واگذار شود.
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه ورزش مقوله‌ای جدا از سایر مقولات اجتماعی نیست اظهار داشت: اگر در جامعه ما اقتصاد دولتی مطرح است رفتن به سمت آزادسازی و خصوصی‌سازی امری محال است. مثلا حق پخش یکی از عناصر بازاریابی است که می‌گویند باید سهم ورزش را در پخش تلویزیونی لحاظ کنند. من پیگیر آن بودم حتی بیشتر از رسانه‌ها. رایزنی کردم، در جلسه هیات دولت مطرح کرد و به دنبال آن بودم تا این حق پخش به ورزش برسد اما مسئولان صدا و سیما مصوب‌هایی از مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتند که حق پخش برای فوتبال و ورزش غیر قانونی است اما رسانه‌ها می‌توانند به ورزش کمک کنند. آن هم به صورت اعانه نه یک حق ورزشی چراکه می‌گویند صدا و سیما خصوصی نیست و یک بخش دولتی نمی‌تواند حقی برای یک بخش دیگر در نظر بگیرد.
گودرزی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه لازم است شبکه‌های تلویزیونی فراهم شود عنوان کرد: چون صدا و سیما به عنوان یک موضوع خصوصی دریافتی ندارد به کمک ورزش هم نمی‌رود و تا زمانی که شرایط فراهم نشود از یک اقتصاد دولتی شما نمی‌توانید انتظار اسپانسر و درآمد برای ورزش داشته باشید.
گودرزی با اشاره به خصوصی‌سازی سرخابی‌ها تصریح کرد: رفتار بخش خصوصی در این موضوع بسیار پیچیده است و عدم حضور آنها را برای خرید شاهد هستیم. قبل از واگذاری فریاد می‌زنم حتما باید این دو باشگاه خصوصی شوند اما وقتی عرضه می‌کنیم مشتری وجود ندارد چون وقتی هزینه فایده می‌کنند خروجی اقتصادی برایشان ندارد. نگرانی من از این است که بخواهیم بدون توجه به پیش‌نیازها این باشگاه‌ها را زمین بزنیم. قانون واگذاری باشگاه‌ها را به بخش خصوصی تکلیف می‌کند اما به عناصری که باید دیده شود توجه نمی‌کند.
گودرزی افزود: خیلی‌ها تصور می‌کنند مقولات فرهنگی هزینه‌بر هستند اما این هزینه‌ها قابل برگشت است. در ورزش زمینه جذب بالاست و امکان بهره‌وری وجود دارد مشروط به شرایطی است. باید سیاست‌گذاری‌ها متمرکز باشد.

بخش ورزشی تبیان



منبع: فارس