تبیان، دستیار زندگی
حاشیه های شبکه های اجتماعی همچنان ادامه دارد و تنها در دوره هایی کمرنگ تر می شود. حاشیه هایی که گاهی عواقب ناخوشایندی به همراه دارند و قابل جبران نیستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عواقب خطرناک شبکه های اجتماعی



حاشیه های شبکه های اجتماعی همچنان ادامه دارد . حاشیه هایی که گاهی عواقب ناخوشایندی به همراه دارند و قابل جبران نیستند.

شبکه های اجتماعی

از میان انبوه پیام های شبکه های اجتماعی تعدادی فقط حاشیه ساز هستند؛ اما این حواشی زمانی که در آن ها از افراد صحبت می شود اهمیت بیشتری پیدا می کنند و نیاز به یک بررسی و بازنگری جدی دارند.
در مطالب قبلی موارد زیادی از حواشی و جنجال های درد سر ساز شبکه های اجتماعی را عنوان کردیم؛ از جنجال هایی که شخص خاصی را مورد نظر داشت گرفته تا پیام هایی که حواشی اش همه گیر بود و تعداد زیادی را درگیر خود کرد مانند فیلمی که از لحظه فوت مرتضی پاشایی  پخش شد و یا موارد مشابهی که در مطالب قبلی به آنها پرداختیم.
در حالیکه در هفته های اخیر حواشی شبکه های اجتماعی کمی کمرنگ شده بود، در روز های گذشته خبرهایی از چند حاشیه تازه به گوش رسید که چندان خوشایند نبود و عواقب بدی را به دنبال داشت.
عکس هایی از یک خودکشی
در تصاویری که چندان هم واضح نبود عکس هایی از یک دختر جوان منتشر شد که خود کشی کرده بود و خیلی سریع این عکس ها در فضای مجازی پخش شد. تصاویر این خودکشی خوشایند نبود و هرکس در نگاه اول به دنبال پاسخی بود برای اینکه از اصل ماجرا باخبر شود و علت خودکشی را پیدا کند.
ناخوشایندی عکس ها پیگیری ها برای باخبر شدن از اصل ماجرا را بیشتر کرد و بعد از کمی مشخص شد که عکس ها جعلی بوده. اما نهایتا محتوای دلخراش این عکس ها مخاطبانش را درگیر خود کرده بود.

 شبکه های اجتماعی

اطلاعیه ای برای بیماران سرطانی
پیامی دیگر که شاید بخاطر حس نوع دوستی خیلی سریع تر همه جا پخش شد این بود : "روز جمعه 8 اسفند ساعت 12 بیمارستان تریتا واقع در بزرگراه همت... یکی از پروفسورهای معروف دنیا جهت ویزیت بیماران سرطانی به صورت رایگان خدمات ارائه می دهد در صورتی که بیمار سرطانی می شناسید ممنون میشم اطلاع رسانی کنید." محتوای پیام به شکلی است که کمترین شک برای جعلی بودن آن وجود دارد. وقتی این پیام همه گیر شد با پی گیری تعدادی از خبرنگاران که به قصد تهیه گزارش  از این موضوع می خواستند راهی بیمارستان شوند مشخص شد که مسئولین این اتفاق هیچ اطلاعی از انتشار این پیام ندارند و در توضیح اینکه همیچین موضوعی صحت دارد یا نه اعلام شد که این حرکت تنها مربوط به بیمارانی است که از بهزیستی نامه داشته باشند و هرکسی صرف داشتن بیماری سرطان امکان مراجعه ندارد.
 نهایتا هم مسئول اپراتوری بیمارستان تریتا عنوان کرد: "قرار است پروفسور فیروزان حدود 60 ـ 50 نفر از بیماران سرطانی را که در همایش‌های قبلی فرم پر کرده‌اند و برای آنان دعوتنامه ارسال شده‌است، به صورت رایگان ویزیت کند، سایر مراجعه‌کنندگانی که جهت این امر به بیمارستان مراجعه می‌کنند تنها فرم پر می‌کنند تا در همایش‌ها و ویزیت‌های احتمالی بعدی شرکت داده شوند."
محتوای این پیام خیلی سریع در شبکه هایی مانند وایبر منتشر شد و قطعا به دست کسانی که خودشان یا نزدیکانشان درگیر بیماری سرطان هستند و برای درمان حاضرند راه های مختلف را امتحان کنند رسید اما در آخر این پیام شایعه ای بود که تنها عده ای را به اشتباه امیدوار کرده بود. 

در اصل پیام های طنز و ویدئوهای خنده دار مشکلی نیست، اما گاهی پای شخصی در میان است که ممکن است چهره ای شناخته شده و یا نا شناس باشد و در هر دو شکلش صحبت از یک انسان است که ممکن است بخاطر یک پیام در ظاهر ساده با مشکلات زیادی روبه رو شود


ابولا در شبکه های اجتماعی
خبر دیگر شایعه وارد شدن بیماری ابولا به کشور بود که سرانجام از طریق رسانه های رسمی شایعه بودن آن مطرح و کذب بودنش مشخص شد.
شایعه در مورد آمدن ابولا به کشور چندین بار با این عنوان که ابولا در فلان بیمارستان دیده شده مطرح شد که آخرین آن در مورد بیمارستان ابوذر اهواز بود و نهاتیا این شایعه هم از طرف رئیس بیمارستان اهواز رد شد و او با بیان اینکه: "یک نوزاد شیرخواره یک ساله، هفته گذشته با نشانه‌های تندی تنفس، تب و به دلیل عدم پاسخ به درمان در بیمارستان بصره کشور عراق توسط خانواده این بیمار به بیمارستان ابوذر اهواز منتقل شد که به دنبال دریافت آنتی بیوتیک‌های مناسب، خوشبختانه علایم تنفسی بیمار کاملا بهبود یافت و تب وی نیز قطع شد. با اشاره به اینکه درحال حاضر این نوزاد به دلیل بیماری سینه پهلو در این بیمارستان بستری است، اعلام کرد این نوزاد مبتلا به هیچ گونه بیماری مسری نیست" و به شایعات پایان داد. البته اگر دوباره بیمارستانی دیگر دستمایه این شایعه نشود.

 شبکه های اجتماعی

ترک تحصیل برای یک فیلم
شایعاتی که در بالا مطرح شد عواقب عمومی تری داشت اما مدتی قبل فیلمی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که تقریبا اکثر کسانی که فیلم را دیدند فقط به آن خندیدند و کسی به این فکر نکرد که این فیلم از کجا آمده و دانش آموزی که در این ویدئو مورد تمسخر قرار می گیرد تنها یک دانش آموز ساده است که انتشار این فیلم ممکن است زندگی او را تغییر دهد.
ماجرا از این قرار بود که دانش آموز کم سن و سالی که مقابل دوربین معلم کلاس ایستاده، وقتی با سوالات وی روبه‌رو می‌شود و جوابی برای بیان ندارد، سوالات معلم را که به نظر بسیار ساده هستند، با لحن شگفت‌ زده‌اش تکرار می‌کند. معلم می‌پرسد چرا در شمال کشور بام خانه‌ها شیروانی می‌سازند و دانش آموز من من کنان می‌گوید: شیب دار؟! بام؟
اما در کنار خنده ای که با دیدن این فیلم برلب خیلی ها نشست، اتفاقی که بعد از این ماجرا برای آن دانش آموز افتاد ترک تحصیل بود و مطمئنا این ترک تحصیل در نتیجه انتشار گسترده این فیلم اتفاق افتاده.

در کنار محتوای خوب و سالم شبکه های اجتماعی جریاناتی هم هستند که اثرات و عواقب خوشایندی ندارند و عده ای با وجود نتایجی که از محتواهای اینچنینی دیده اند باز هم به کار خود ادامه می دهند. البته این عده خیلی هم دور از ما نیستند در واقع هر کدام از ما پیام هایی را تجربه کرده ایم که یا محتوایی طنز در ظاهر داشته و یا ویدئویی که تنها در چند ثانیه باعث خندیدن ما شده. و همین که با دیدن آن پیام خودمان خندیدیم بدون هیچ فکری پیام را برای دیگران هم ارسال کردیم. در اصل پیام های طنز و ویدئوهای خنده دار مشکلی نیست اما گاهی پای شخصی در میان است که ممکن است چهره ای شناخته شده و یا نا شناس باشد که در هر دو شکلش صحبت از یک انسان است که ممکن است بخاطر یک پیام در ظاهر ساده با مشکلات زیادی روبه رو شود.
حواشی و جریاناتی که شخص خاصی را موضوع خود قرار می دهد ناخواسته شخص مورد نظر را هم وارد ماجرا می کند در حالی که شاید آن فرد اصلا تمایلی به این که اتفاقی که مربوط به او بوده همه گیر شود نداشته باشد.

حالا که حضور در دنیای مجازی خوب یا بد بخش زیادی از زندگی ما را درگیر خود کرده، حداقل کاری که برای غرق نشدن در این فضا می توانیم انجام دهیم این است که کمی به محتوایی که برایمان ارسال می شود و برای دیگران ارسال می کنیم بیشتر فکر کنیم.

علی احمدی
بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:
شایعات وایبری
شخصیت هایی که شبکه های اجتماعی می سازند 
 سکوت در شبکه های مجازی