تبیان، دستیار زندگی
ظلم و ستم آتش است و نزدیكى و اعتماد به ظالم، تماس با آتش. خداوند مهربان هشدار مى دهد:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

١١) جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات ١١٣ الی ١٢٣سوره ی هود

 ظلم، آتش است

ظلم و ستم آتش است و نزدیكى و اعتماد به ظالم، تماس با آتش. خداوند مهربان هشدار مى‏دهد:

 و به كسانى كه ستم كردند، اعتماد نكنید، كه آتش به شما مى‏رسد و براى شما غیر از خدا دوستانى نخواهد بود. سپس یارى نمى‏شوید.

آیه‌ی 113


 نماز بدى‏ها را پاك مى‏سازد

نماز، بدى‏ها و پلیدى‏ها را از انسان دور مى‏كند و جان او را پاك مى‏سازد. حضرت على(ع) از پیامبر اكرم(ص) نقل فرموده است كه: «نمازهاى پنجگانه براى امت من همچون نهر آب جارى است كه بر در خانه‌ی یكى از شما باشد و او خود را در شبانه‏روز پنج بار در آن بشوید. آیا دیگر چركى بر تن وى باقى خواهد ماند؟»
    حضرت على(ع) در نهج‏البلاغه مى‏فرماید: «نماز گناهان را مى‏زداید، چنان كه برگ را از درخت بزدایند؛ و گناهان را از گناهكار مى‏گشاید،  چنان كه بند از كسى بگشایند.»
    خداوند مهربان، مردم را به برپایى نماز دعوت مى‏فرماید:

 و در دو طرف روز و نخستین ساعات شب نماز را برپا دار به راستى كه خوبى‏ها، بدى‏ها را مى‏بَرَد. این پندى است براى پندپذیران.

آیه‌ی 114


 
 صبر

خداوند، مومنان را به صبر و شكیبایى سفارش فرموده است. البته شكیبا بودن، به این معنى نیست كه هر چه بر سر مومن آمد و هر ظلمى به او شد، تحمل كند و هیچ واكنشى از خود نشان ندهد، بلكه به این معناست كه در مقابل سختى‏ها و مشكلات صبر و استقامت داشته باشد و براى حل گرفتارى‏ها چاره‏اندیشى كند. علماى اخلاق گفته‏اند: كه صبر سه شاخه دارد: صبر بر اطاعت و بندگى، صبر بر انجام ندادن گناه و صبر بر مشكلات. خداوند صبر را نیكوكارى معرفى مى‏نماید و مى‏فرماید:

 و صبر كن! پس به راستى كه خدا پاداش نیكوكاران را تباه نمى‏كند.

آیه 115


 سنت الهى

این سنت پروردگار است كه اگر ملتى به گناه و فساد آلوده شود و به نصیحت‏هاى پیامبر و پیشوایانش توجه نكند، دچار عذاب مى‏شود. عذاب همواره بر سرزمین‏هایى نازل شده است كه مردمش ظالم و غرق در گناه و لذت بوده‏اند. آنان همگى از بین رفته‏اند؛ به جز تعداد كمى كه خداوند از عذاب نجاتشان داده است. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 پس چرا از قرن‏هاى پیش از شما، بازماندگانى نبودند كه از فساد در زمین نهى كنند، به جز تعداد كمى كه از میان آنان نجاتشان دادیم و كسانى كه ستم كردند از لذت‏هایى كه در آن بودند پیروى كردند و گناهكار بودند. و پروردگارت چنین نبود كه به ستم شهرهایى را كه مردمش نیكوكارند هلاك كند.

آیات 116 و 117


 مگر پروردگار رحم كند

خداوند توانا اگر مى‏خواست تمام مردم را به اجبار یك امت قرار مى‏داد تا اختلافى در میانشان نباشد، اما او به مردم عقل و اختیار بخشید تا خودشان راه درست را انتخاب كنند. اما آنان كه راه گناه و سركشى را انتخاب مى‏كنند باید بدانند كه این وعده‌ی الهى كه: جهنم را از گناهكاران پر خواهد ساخت، قطعى است. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و اگر پروردگارت مى‏خواست تمام مردم را یك امت قرار مى‏داد، ولى پیوسته در اختلاف هستند، مگر كسانى كه پروردگارت رحم كند؛ و براى همین آنان را آفریده است. و سخن پروردگارت تمام شد كه حتماً جهنم را از جن و مردم پر خواهم كرد.

آیات 118 و 119


 بر او توكل كن

خداوند مهربان داستان‏هاى پیامبران را نقل فرمود تا به پیامبر(ص) آرامش و استوارى ببخشد و مومنان از آن‏ها پند بگیرند. این داستان‏ها به كافران و مشركان نیز هشدار مى‏دهد كه عذاب گناهكاران و نجات مومنان، سنت خداوند است كه همیشه جارى است. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 و همه اخبار پیامبران كه بر تو حكایت مى‏كنیم، چیزى است كه دلت را به آن استوار مى‏سازیم و در این، براى تو حق آمده و براى مومنان نصیحت و تذكر است. و به كسانى كه ایمان نمى‏آورند بگو: هر چه در توان دارید انجام دهید؛ ما هم انجام مى‏دهیم؛ و منتظر باشید! ما هم منتظریم! و غیب آسمان‏ها و زمین از آنِ خداست و تمام كارها به او بازگردانده مى‏شود. پس او را پرستش كن و بر او توكل كن و پروردگارت از آن‏چه انجام مى‏دهید غافل نیست.

آیات 120 الى 123

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات 6 الی 123 سوره ی هود

سوره ی هود آیات ١٠٤ الی ١١٢

سوره ی هود آِیات ٩١ الی ١٠٣

سوره ی هود آیات ٨٢ الی ٩٠


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.