تبیان، دستیار زندگی
مردانى كه پشت خانه ی لوط(ع) جمع شده بودند، به فرمان خدا بینایى خود را از دست دادند و كور شدند. بنابراین، به خانه هایشان بازگشتند. حضرت لوط(ع) با خانواده اش، به جز همسرش با سرعت از شهر خارج شدند. هنگام صبح عذاب نازل شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

 ٨) جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات ٨٢ الی ٩٠ سوره ی هود

باران سنگ


 مردانى كه پشت خانه‌ی لوط(ع) جمع شده بودند، به فرمان خدا بینایى خود را از دست دادند و كور شدند. بنابراین، به خانه‏هایشان بازگشتند. حضرت لوط(ع) با خانواده‏اش، به جز همسرش با سرعت از شهر خارج شدند. هنگام صبح عذاب نازل شد. شهر زیر و رو گشت و بارانى از سنگ بارید. اما این سنگ‏ها، سنگ‏هاى معمولى نبود. سنگ‏هاى مخصوصى بود كه بر هر چیز مى‏خورد آن را نابود مى‏كرد. به زودى قوم لوط زیر سنگ و گِل مدفون شدند و از آنان هیچ كس باقى نماند.
    در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 پس، هنگامى كه فرمان ما آمد، آن را زیر و رو كردیم و سنگ‏هایى از گِل پى در پى بر آنان باراندیم كه نزد پروردگارت نشان‏دار بود، و این از ستمگران دور نیست!

آیات 82 و 83


 كم فروشى نكنید

خداوند مهربان، حضرت شعیب(ع) را در شهر مدین به پیامبرى برگزید. مردم مدین به تجارت مشغول بودند و تقلب و كم‏فروشى در میان آنان بسیار رواج داشت. حضرت شعیب(ع) آنان را به خداپرستى دعوت كرد و هشدار داد كه دست از كم‏فروشى و تقلب در معاملات بردارند تا مانند اقوام گذشته دچار عذاب الهى نشوند. او به آنان مى‏گفت: «شما نعمت‏هاى فراوانى دارید. باران به موقع، محصولات كشاورزى و مال فراوان و بازارهاى پر رونق دارید، پس چرا باز هم كم‏فروشى و تقلب مى‏كنید؟ از گناهانتان دست بردارید كه من از عذاب روزى فراگیر بر شما مى‏ترسم. روزى كه هیچ پناهى وجود ندارد و هیچ راهى براى فرار نیست و توبه هم پذیرفته نمى‏شود. اگر مومن باشید، سودى كه خدا در معاملات برایتان باقى مى‏گذارد، برایتان بهتر است.»
    در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و به سوى مدین، برادرشان شعیب را. گفت: اى قوم من! خدا را بپرستید؛ جز او معبودى برایتان نیست و پیمانه و ترازو را كم نكنید. به راستى من شما را در نعمت مى‏بینم و من از عذاب روزى فراگیر بر شما بیمناكم. و اى قوم من! پیمانه و ترازو را عادلانه به طور كامل بدهید و اشیاءِ مردم را كم ندهید و در زمین فساد نكنید. اگر مومن باشید، باقى گذاشته‌ی خدا برایتان بهتر است و من نگهبان شما نیستم.

آیات 84 الى 86

 با دستورات الهى مخالفت نمى‏كنم

بزرگان قوم شعیب(ع) به او ایمان نیاوردند و گفتند: « ما آن‏چه را كه پدرانمان مى‏پرستیدند، مى‏پرستیم و اختیار اموالمان با خودمان است و هرگونه بخواهیم رفتار مى‏كنیم. دستورات تو آزادى را از ما مى‏گیرد. ما دوست داریم آزادانه هر چه را مى‏خواهیم بپرستیم و هرگونه دلمان بخواهد معامله كنیم. تو مى‏خواهى ما را تحت فرمان خودت قرار دهى و بعد خودت هر كارى خواستى انجام دهى.» شعیب گفت: «من نمى‏خواهم آزادى شما را بگیرم. همه‌ی چیزهایى را كه به شما مى‏گویم خودم هم انجام مى‏دهم و قصد مخالفت با دستورات الهى را ندارم. من هم مانند شما هستم و به آن‏چه خدا فرمان داده عمل مى‏كنم.» گفت‏وگوى آنان را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

گفتند: اى شعیب! آیا نمازت به تو دستور مى‏دهد كه ما آن‏چه را پدرانمان مى‏پرستیدند، رها كنیم یا آن‏چه را مى‏خواهیم در مورد اموالمان انجام ندهیم؟ به راستى تو واقعاً بردبار خردمندى! گفت: اى قوم من! ببینید، اگر من از سوى پروردگارم دلیلى روشن داشته باشم و او از سوى خود روزى خوبى به من داده باشد. من نمى‏خواهم در مورد آن‏چه شما را از آن بازمى‏دارم با شما مخالفت كنم كه من تا آن‏جا كه توان دارم جز اصلاح نمى‏خواهم و توفیق من جز برعهده‌ی خدا نیست. بر او توكل كردم و به سوى او بازمى‏گردم.

آیات 87 و 88


 
 قوم لوط از شما دور نیست

كم‏تر از سه قرن بود كه عذاب الهى بر قوم لوط(ع) نازل شده بود و مردم هنوز داستان باران سنگ را فراموش نكرده بودند و نسل به نسل آن را براى یكدیگر نقل مى‏كردند. حضرت شعیب(ع) به مردم هشدار مى‏داد كه اگر از دستورات الهى پیروى نكنند، دچار عذاب خواهند شد. او سرنوشت اقوام نوح(ع)، هود(ع)، صالح(ع) و لوط(ع) را به آنان یادآورى مى‏كرد و مى‏گفت: «آمرزش بخواهید و توبه كنید، زیرا كه خدا توبه‏كنندگان را دوست دارد.»
    در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و اى قوم من! مبادا مخالفت شما با من سبب شود كه مانند آن‏چه قوم نوح یا قوم هود یا قوم صالح گرفتار آن شدند، گرفتار شوید. و قوم لوط از شما دور نیست و از پروردگارتان آمرزش بخواهید. سپس به سوى او بازگردید؛ به راستى كه پروردگارم مهربان و با محبت است.

آیات 89 و 90

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات 6 الی 123 سوره ی هود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.