تبیان، دستیار زندگی
با تصویب مجلس، از سال آینده زوج های مشمول دریافت وام ازدواج می توانند به جای دریافت وام نقدی، از تسهیلات فروش اقساطی برای هر یک از زوجین تا سقف ۱۰ میلیون تومان استفاده كنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

۲۰ میلیون جایگزین وام ازدواج


با تصویب مجلس، از سال آینده زوج های مشمول دریافت وام ازدواج می‌توانند به جای دریافت وام نقدی، از تسهیلات فروش اقساطی برای هر یک از زوجین تا سقف ۱۰ میلیون تومان استفاده كنند.

کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان

ازدواج


ماجرای دشواری های دریافت وام ازدواج از مسائلی است که باعث می شود، بسیاری از زوجین در میانه های راه از گرفتن آن پشمان شوند و عطای دریافت این وام پر دردسر را به لقایش ببخشند. ماجرای ضامن های کارمند و چک و هزار خرده فرمایش دیگر تنها قسمتهایی از شروط لازم برای دریافت وام سه میلیونی ازدواج است که خیلی ها را از ادامه آن پشیمان می کند. در چنین شرایطی چندی پیش با الحاق شروط متعدد وام ازدواج امکان افزایش دو میلیونی پیدا کرد و بر اساس آن اگر زوجین دارای یکی از شروط بودند، می توانستند وام 5 میلیونی دریافت کنند؛ مهریه 110 سکه ای، 25 ساله بودن داماد و فاقد پدر بودن عروس یا داماد و دانشجو یا طلبه بودن یکی از زوجین از شرایطی بود که دارا بودنشان بر اساس قانون جدید به افزایش دو میلیونی وام ازدواج می انجامید.

هنوز مدت زمان زیادی از انتشار این خبر نگذشته بود که  مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از توقف کامل پرداخت وام ازدواج 5 میلیونی خبر داد. بر این اساس بانک مرکزی در حالی که در سامانه وام ازدواج، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین را مبلغ 30 میلیون ریال اعلام کرده، اولویت پرداخت را با وام 3 میلیون تومانی و نه 5 میلیون تومانی دانست. این در حالی است که پیش از این تصمیم بانک مرکزی، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 90 بانکها به متقاضیان واجد شرایط وام 5 میلیون تومانی می پرداختند، اما با مشکلات ایجاد شده برای پرداخت وام ازدواج و افزایش تعداد افراد در صف دریافت تسهیلات ازدواج، این وام به 3 میلیون تومان کاهش یافت. ماجرای اعطای وام ازدواج در طول یکی دو سال اخیر با قطع و وصل های ممتدی روبرو شد و به عنوان مثال سال گذشته پرداخت وام ازدواج توسط بانک ها به طور کلی متوقف شد و با تمهیداتی از سوی بانک مرکزی و نظام بانکی دوباره از سر گرفته شد که یکی از این تصمیمات کاهش میزان وام ازدواج از 5 میلیون تومان به 3 میلیون تومان بود.

تسهیلات مزبور توسط تولید‌كنندگان و فروشندگان متقاضی كه عرضه‌كننده كالاهای بادوام داخلی هستند، ارائه می‌شود و بانكها صرفاً پرداخت اقساط را تقبل می‌کنند. بانكها و موسسات اعتباری موظفند با درخواست فروشنده پس از أخذ تضمین‌های لازم از زوجین، پرداخت اقساط را تقبل كنند

مانع تراشی بر سر پرداخت وام 5 میلیونی ازدواج در حالی است که این 5 میلیون حتی کفاف یک دهم از هزینه های تشکیل یک زندگی مشترک را نمی کند. برای آگاهی از هزینه های تشکیل یک زندگی مشترک کافی است چرتکه ای انداخته و با حساب دو دو تا چهار تای هزینه های رهن خانه و مراسم عقد و عروسی و خرید  خودرو و و اقلام جهیزیه دید که یک زوج جوان برای آغاز یک زندگی مشترک چه هزینه ای متقبل می شود. در این میان زمانی که هزینه اجاره یک خانه 50 متری در مرکز شهر تهران 40 میلیون است و ساده ترین عروسی 20 میلیون آب می خورد برای تهیه معمولی ترین جهیزیه باید 20، 30 میلیون هزینه کرد، واقعا این وام آن هم با هزار ناز و ادای 3 میلیونی به چه درد تازه عروس دامادی می آید که برای آغاز زندگی مشترک با چنین هزینه های هنگفتی روبرو هستند. از طرف دیگر زمانی که مسئولان این همه تاکید به افزایش ازدواج و زاد و ولد دارند واقعا با این میزان درآمد و هزینه های زندگی یک پسر جوان در چه سنی و پس از چند سال کار کردن می تواند پس اندازش  را با هزینه های تشکیل زندگی مشترک هماهنگ کند و بتواند پای سفره عقد بنشیند؟ در این میان چه کسی پاسخگوی بزه هایی است که در اثر افزایش سن ازدواج که غالبا به دلیل ناتوانی جوانان در تشکیل زندگی مشترک است، حاصل می شود؟
تسهیلات خرید 20 میلیونی هم به عاقبت وام ازدواج می انجامد؟
در میان مشکلات عدیده تشکیل زندگی مشترک، چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و در ادامه بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه ۱۳۹۴ کل کشور، دو تبصره الحاقی ۱۰ و ۱۱ از تبصره ۲۰ لایحه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند و تبصره ۱۳ و بخشی از تبصره ۱۸ را به تصویب رساندند. براساس تبصره الحاقی ۱۳ «زوج های مشمول دریافت وام ازدواج می‌توانند، به‌ جای دریافت وام به صورت نقدی، از تسهیلات فروش اقساطی استفاده كنند.

در این میان مسئولان نهادهای وابسته به مسائل جوانان باید این نکته را در نظر داشته باشند که تسهیل روند دریافت چنین امکاناتی از وضعشان هم به مراتب مهم تری است و اگر در این میان باید منتظر ماند و دید که آیا ماجرای تسهیلات 20 میلیونی ازدواج به مرحله اجرا می رسد یا عاقبت وام های کم مقدار ازدواج ختم می شود!

تسهیلات مزبور توسط تولید‌كنندگان و فروشندگان متقاضی كه عرضه‌كننده كالاهای با دوام داخلی هستند، ارائه می‌شود و بانكها صرفاً پرداخت اقساط را تقبل می‌کنند. بانكها و موسسات اعتباری موظفند با درخواست فروشنده پس از أخذ تضمین‌های لازم از زوجین، پرداخت اقساط را تقبل كنند. بر اساس این قانون جدید خریدار موظف به پرداخت اقساط به بانك است و بانك عامل، پرداخت اقساط را در سررسیدهای مذكور در قرارداد برای فروشنده (یا فروشندگان) تضمین میكند. سقف تسهیلات فروش اقساطی كه بانك ها به ‌موجب این تبصره مكلف به تضمین پرداخت اقساط آن هستند، در سال ۱۳۹۴ برای هر یك از زوجین یكصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است».

در این میان باید منتظر ماند و دید که آیا ماجرای تسهیلات 20 میلیونی ازدواج به مرحله اجرا می رسد یا به عاقبت وام های کم مقدار ازدواج ختم می شود!