تبیان، دستیار زندگی
مهمترین خاصیت عسل ، ضد میکروب بودن آن است. در حالی که عسل یک ماده کاملاً خوراکی است و بایستی محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد ، ولیکن میکروب ها در معرض عسل نابود می شوند زیرا عسل حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معجزه عسل

عسل یکی از هدیه های ارزنده و پرارزش طبیعت می باشد که خداوند در قرآن و در سوره نحل آن را بعنوان ماده شفابخش برای انسان معرفی نموده است:«فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ»،«خوردن عسل برای مردم شفاء است»،واژه‌ی «شفاء»در قرآن، تنها درباره‌ی عسل به کار رفته است و در سوره‌ ی نحل  (زنبور عسل)خواص شفا بخش آن در درمان انواع بیماریها یاد آور شده اند.

فرآوری:مریم تجریشی- مرکز مشاوره
معجزه عسل

عسل یک محصول غذایی مفید و معطر است که از قرنها پیش به عنوان پرارزشترین و مقوی ترین غذاها شناخته شده  است .از گذشته تا کنون از این ماده در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. مهمترین خاصیت عسل ، ضد میکروب بودن آن است. در حالی که یک ماده کاملاً خوراکی است و بایستی محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد ، ولیکن میکروب ها به دلیل وجود آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز در ترکیب عسل در معرض آن نابود می شوند .

عسل یکی از هدیه های ارزنده و پرارزش طبیعت می باشد که خداوند در قرآن  و در سوره نحل آن را بعنوان ماده شفابخش برای انسان معرفی نموده است:«فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ»، «خوردن عسل برای مردم شفاء است» ،واژه‌ی «شفاء» در قرآن، تنها درباره‌ی عسل به کار رفته است  و در سوره‌ ی نحل  (زنبور عسل) خواص شفا بخش آن در درمان انواع بیماریها یاد آور شده اند .  پیامبر اسلام(ص) نیز در مورد عسل و خواص آن این چنین فرمودند: «لم یستشف المریض بمثل شربة العسل» «هیچ مریضی، به مانند نوشیدن عسل شفاء پیدا نمی‌كند.»

در کتاب"معجزه عسل ،نکات عملی برای سلامت ،‌تغذیه و زیبایی"‌ مولف کوشیده است تا خواننده را با ویژگی ها ، کاربردها و خواص دارویی این معجزه ی بی همتای دنیای خوراکی ها آشنا سازد.

در دوران باستان ، عسل را غذایی ویژه و نمادی از ثروت ،سلامت و خوشبختی و حتی اکسیری برای فناناپذیری و جاودانگی می دانستند . پزشکان مصر باستان ، پنج هزار سال پیش از این ، از عسل در درمان بیماری ها استفاده می کردند . ابوعلی سینا  ،فیلسوف و پزشک پر آوازه ایران ،در کتاب قانون خود نسخه های زیادی بر پایه عسل و موم تجویز می کرده است . در عصر حاضر نیز محققان و متخصصان تغذیه این خوراکی را معجزه آسا و درمانگر می نامند .

از آنجا که عسل داری مزایای بسیاری برای بدن انسان می باشد در کتاب ها و مقالات  متعددی به بیان فواید این خوراکی شیرین و خوش طعم پرداخته شده است .آنچه اهمیت دارد این است که با آشنا شدن با خواص این ماده ی ارزشمندکه به راحتی در دسترس همگان قرار می گیرد ،بتوانیم از خواص بی شمار آن ،بهره گیریم .

در کتاب"معجزه عسل ،نکات عملی برای سلامت ،‌تغذیه و زیبایی"‌ مولف کوشیده است تا خواننده را با ویژگی ها ، کاربردها و خواص دارویی این معجزه ی بی همتای دنیای خوراکی ها آشنا سازد.
کتاب دارای 6 فصل و 232 صفحه می باشد که توسط انتشارات نسل نواندیش منتشر شده است .در فصل اول،مولف به معرفی زنبور عسل ، ساختار کلنی های زنبور عسل و تشریح فرآیند تولید عسل پرداخته است . فصل دوم ، به تفصیل به بیان مواد تشکیل دهنده ی عسل از قبیل ، قندها ،‌ویتامین ها ،آنزیم ها،آنتی بیوتیک ها و ... پرداخته است . فصل سوم به معرفی انواع عسل ها و خصوصیات آن ها و چگونگی انتخاب عسل مرغوب اختصاص داده شده است . در فصل چهارم ، مولف به طور جداگانه ، به بیان خواص درمانی عسل و کاربردهای آن در درمان بیماری هایی مانند آکنه ،اگزما ،‌بی خوابی ،پایین بودن میل جنسی،چاقی ،ورم معده و روده و ... پرداخته است . فصل پنجم ، درباره ی کاربردهای عسل برای کمک به زیبایی پوست و مو ناخن است و بالاخره در فصل ششم دستور تهیه ی چند غذای مفید ارائه شده است که از عسل تهیه می شود .

مشخصات کتاب
نویسنده:پنی استانوی
مترجم : میر مجید خلخالی
ناشر :نسل نواندیش

منابع:کتاب معجزه عسل ،نکات عملی برای سلامت ،‌تغذیه و زیبایی