تبیان، دستیار زندگی
كسانى كه به آخرت ایمان ندارند و در زندگى هدفشان فقط رسیدن به موفقیت ها و موقعیت هاى دنیایى است، نتیجه ی اعمالشان را به طور كامل در این دنیا مى گیرند. این افراد در آخرت هیچ بهره اى از اعمالشان ندارند، هر چند كارهاى شایسته اى انجام داده باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٢) جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات ١٥  الی ٢٤ سوره ی هود

 فقط دنیا

كسانى كه به آخرت ایمان ندارند و در زندگى هدفشان فقط رسیدن به موفقیت‏ها و موقعیت‏هاى دنیایى است، نتیجه‌ی اعمالشان را به طور كامل در این دنیا مى‏گیرند. این افراد در آخرت هیچ بهره‏اى از اعمالشان ندارند، هر چند كارهاى شایسته‏اى انجام داده باشند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 كسانى كه زندگى دنیا و زینت آن را بخواهند، كارهایشان را در آن به طور كامل به آنان مى‏دهیم و آنان در آن هیچ كمى نخواهند دید. آنان كسانى هستند كه در آخرت جز آتش چیزى ندارند و آن‏چه در آن ساخته‏اند، تباه شده و آن‏چه انجام داده‏اند، باطل شده است.

آیات 15 و 16

 آتش، وعده‏گاه كافران

خداوند مهربان حضرت محمد(ص) را به پیامبرى برگزید و قرآن را به عنوان معجزه و دلیل پیامبرىِ او نازل كرد. حضرت على(ع) به عنوان شاهدى از خانواده‏اش، از او پیروى كرد. پیش از آن، در تورات و انجیل نام و نشانه‏هاى آخرین پیامبر آمده بود و یهودیان و مسیحیان او را به خوبى مى‏شناختند و در انتظارش بودند. خداوند یگانه مى‏فرماید: پس از این همه نشانه‏هاى آشكار، هر كس به او كافر شود، وعده‏گاهش آتش است. این دستور را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 آیا كسى كه از سوى پروردگارش دلیلى روشن دارد و شاهدى از او پیرو آن است، و قبل از او كتاب موسى كه رهبر و رحمتى بوده است، آنان به او ایمان مى‏آورند؟ و هر كس از گروه‏ها به او كافر شود پس آتش وعده‏گاه اوست. پس در آن شك نكن، كه آن حقى از جانب پروردگار تو است، اما بیش‏تر مردم ایمان نمى‏آورند.

آیه‌ی 17


 سرنوشت ستمكاران

ستمكارترین افراد كسانى هستند كه نه تنها خودشان ایمان ندارند بلكه دیگران را نیز از راه خدا بازمى‏دارند. آنان گمان مى‏كنند مى‏توانند با دروغ بستن به خدا، دین خدا را به انحراف بكشانند. این كافران با این كه چشم و گوش دارند، اما آیات و نشانه‏هاى الهى رانمى‏بینند و سخنان حق را نمى‏شنوند. خداوند سرنوشت كافران را چنین بیان مى‏فرماید:

 و ستمكارتر از كسى كه بر خدا دروغ بندد كیست؟ آنان بر پروردگارشان عرضه مى‏شوند و شاهدان مى‏گویند: اینان كسانى بودند كه بر پروردگارشان دروغ بستند. آگاه باشید! لعنت خدا بر ستمكاران است. كسانى كه از راه خدا بازمى‏دارند و آن را منحرف مى‏خواهند و آنان به آخرت، كافرند. آنان در زمین درمانده كنندگان نیستند و جز خدا سرپرستانى ندارند. عذاب دو برابر دارند؛ آنان نمى‏توانستند بشنوند و نمى‏دیدند. آنان به خودشان ضرر زدند و آن‏چه را به دروغ ساخته بودند، از دست دادند. در نتیجه، آنان در آخرت زیانكارترین هستند.

آیات 18 الى 22


 اهل بهشت

خداوند مهربان سرنوشت مومنان را چنین اعلام مى‏فرماید:

 به راستى كسانى كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته كردند و به سوى پروردگارشان فروتنى كردند، آنان اهل بهشتند. همیشه در آن مى‏مانند.

آیه‌ی 23

 مثال كافران و مومنان

فرق مومنان با كافران را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 مَثَل این دو گروه مانند كور و كر با بینا و شنواست. آیا در مَثَل مساوى هستند؟ پس آیا پند نمى‏گیرید؟

آیه‌ی 24

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات ٦ الی ١٢٣ سوره ی هود

سوره ی هود آیات ٦ الی ١٤

سوره ی هود آیات ١ الی ٥

سوره ی یونس آیات ١٠٤ الی ١٠٩


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.