تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای داستانیِ«داستان من نوشته شد»، «نقطه چین» و « جزیره شاتر».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان من نوشته شد

معرفی کتابهای داستانیِ«داستان من نوشته شد»، «نقطه چین» و « جزیره شاتر».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
داستان من نوشته شد»، «نقطه چین» و « جزیره شاتر».



«داستان من نوشته شد»
مجموعه داستان «داستان من نوشته شد» نوشته قباد آذرآیین از سوی نشر ثالث به بازار داستان راه یافت.
مجموعه داستان «داستان من نوشته شد» شامل 15 داستان کوتاه است که موضوعاتی اجتماعی و عام‌تر دارند و  مانند برخی آثار آذرآیین دارای رنگ و بوی بومی نیستند.
در بخشی از این کتاب آمده است: «وقتی راننده رستم صولت وانت‌بار، کارتن‌های سنگین پر از کتاب را از جاباری وانت جلوی کتاب‌فروشی پیاده می‌کند، نگاهم می افتد به نوشته روی شیشه کتاب‌فروشی و توی دلم تلخ می‌خندم:
کتاب‌خانه شخصی شما را خریداریم.»
مجموعه داستان «داستان من نوشته شد» نوشته قباد آذرآیین، در 80 صفحه، به بهای 6 هزار تومان و از سوی نشر ثالث به کتابفروشی‌ها رسید.
قباد آذرآیین متولد مسجدسلیمان است. نخستین کتاب او با نام «سیری در آن سوی پل» برای نوجوانان نوشته شده است.
«راه که بیفتیم ترس‌مان می‌ریزد»، «حضور»، «شراره‌ی بلند»، «هجوم آفتاب» و «چه سینما رفتنی داشتی یدو؟!» از آثار این نویسنده به شمار می آیند.


 «نقطه چین»
کتاب «نقطه چین» شامل 12 داستان کوتاه، نوشته صمد رستمی، عضو هیات علمی گروه نمایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن منتشر شد.
عناوین این داستان‌ها به ترتیب انتشار در کتاب عبارتند از: «زینال شله»، «بادکنک صورتی»، «روز پدر»، «گوژی من»، «طلاقیا»، «حاجی با خانواده»، «سگای ولگرد»، «تاب و طناب»، «مارال»، «تنهایی»، «هویت» و «تَرَکه».
نویسنده در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «داستان کوتاه به عنوان یک ژانر ادبی روایی بر دو گونه است؛ پی‌رنگ دار و بی‌پی‌رنگ. پی‌رنگ یا طرح چهارچوب هر داستان است با تکیه بر روابط علت و معلول. در واقع طرح داستان پاسخی منطقی به سوال «داستان درباره چه بود؟» است. لذا هر داستان نیازمند یک طرح منسجمی است به این سبب که طرح عنصر اساسی و ساختاری آن بوده و این ساختار روایت همیشه از کشمکش، توالی کنش‌ها و نتیجه نهایی حاصل می‌شود، همان آغاز، میانه و پایان ارسطویی؛ و شاید تنها یک وضعیت موجود را نشان دهد نه توالی رویدادها را. مثل داستان‌های آنتوان چخوف که اغلب فقط میانه‌اند. چون او معتقد به این بود که نباید دربند اول و آخر داستان کوتاه بود.»
باهم داستان کوتاه «تاب و طناب» از مجموعه «نقطه چین» را می‌خوانیم: «آخه بلا نسبت یعنی مام آدمیم!؟... زاده درد و رنج و فقر و با کوله باری از بدبختی و بدبیاری و چهل پنجاه کیلو گوشت زرد یرقانی و لاغر و مردنی که رو دو پا قلمیم، دوام نمیاریم و از این وردل به پای عشقی ریختیم که بعدِ یه ماه، قاضی حکم طلاق رو صادر کرد.
آره... از دادگاه میام. وای... وای... وای از اتاقم که چقدر تنهاست. آهای شماها... آره با شماهام... اگه جای من بودین چی‌کار می‌کردین؟... تنهایی و سکوت و هزار و یکی کوفت و درد و پشت سر پلایی که همه رو خراب کردم و با دلی که دیگه باختم.
ها... آره بگو... نترس... ها... آره آفرین... خوب منم دارم همون کارو می‌کنم... حتی طنابم گرفتم... دیگه خسته‌ام... بریدم و نایی برا نفس کشیدن ندارم... آره ... آره آخرشه...
تو اتاق تنهاییم چهارپایه‌ای روی میز و دِه یالا، رفتم بالا... طناب رو از حلقه‌ای که برای لوستری تعیبه شده، بسته و گرهی و در نهایت حلقه‌ای بر گردنم، شمام بودین همین کارو می‌کردین... نمی‌کردین؟... نه؟... چرا... خداحافظ همگی... و تیپایی به چارپایه... اما زرشک... طناب رو باز کردم... به شکل تابی بسته و روش نشستم و دارم تاب می‌خورم... هه هه... جاتون خالی... عجب حالی داره...»
«نقطه چین: مجموعه داستان کوتاه» نوشته صمد رستمی با شمارگان هزار و 100 نسخه، 56 صفحه و بهای چهار هزار تومان از سوی انتشارات الهام اندیشه روانه کتابفروشی‌ها شده است. طراحی جلد این کتاب را یاسین محمدی، طراح، شاعر و مترجم انجام داده است.
«دیالکتیک فلسفه هگل و درام برشت» دیگر کتاب منتشر شده صمد رستمی است.
 
« جزیره شاتر»
"جزیره شاتر" اثر دنیس لهین و به ترجمه کوروش سلیم زاده در نشر چشمه منتشر شد.
سلیم زاده درباره دنیس لهین و این کتاب نوشته: "جزیره شاتر" اولین کتابی‌ است که از دنیس لهین به فارسی برگردانده شده. ما در ایران لهین را بیشتر با فیلم‌های "رودخانه‌ی مرموز"(کلینت ایستوود)، "بچه‌ی گمشده"(بن افلک) و "جزیره شاتر" (مارتین اسکورسیزی) می‌شناسیم که از روی رمان‌های او ساخته شده‌اند. لهین دوازده رمان نوشته که تمام‌شان در فهرست پرفروش‌ترین‌های مجله نیویورک تایمز قرار داشته‌اند. "جزیره شاتر" به گفته خودش حاصل علاقه‌اش به رمان‌های گوتیک، فیلم‌های رده ب و فرهنگ پالپ است.
در پشت جلد کتاب بخشی از متن کتاب را می‌خوانیم:"ناگهان حفظ کردن رویا سخت‌تر شد... عطر و بوی دلورس رو به محو شدن داشت... ما قرار بود با هم پیر بشیم، دلورس. بچه داشته باشیم. زیر درخت‌های کهنسال قدم بزنیم. من شاهد ظاهر شدن چین‌های صورتت باشم و بدونم هر کدوم از این چین و چروک‌ها چه زمانی ظاهر شده‌ن. با هم بمیریم. ولی حالا چی؟ این چیزی نبود که آرزوش رو داشتم."
این کتاب در 1500 نسخه، 435 صفحه و با قیمت 26 هزار تومان منتشر شده است.


منابع:
ایبنا
هنرآنلاین