تبیان، دستیار زندگی
تخته مخصوص خُرد کردن موادغذایی جزو لوازم ضروری آشپرخانه است اما اگر به درستی تمیز نشود می تواند عامل بیماری باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند توصیه مهم درباره تخته آشپزخانه


تخته مخصوص خُرد کردن موادغذایی جزو لوازم ضروری آشپرخانه است اما اگر به درستی تمیز نشود می‌تواند عامل بیماری باشد.

تخته گوشت

کارشناسان سلامت تاکید دارند این وسیله ضروری در آشپزخانه باید پس استفاده به طور صحیح شسته و تمیز شود چون در صورت استفاده غیربهداشتی، می‌تواند موجب شیوع بیماری‌های ناشی از مصرف غذای آلوده و مسمومیت غذایی شود.

برای پیشگیری از این مشکل، کارشناسان مرکز خدمات کنترل بهداشت موادغذایی در آمریکا توصیه می‌کنند که اگر از یک تخته آشپزخانه برای خرد کردن گوشت استفاده می‌کنید حتما باید برای خرد کردن موادغذاییِ دیگر مانند نان یا سبزیجات از تخته جداگانه استفاده نمایید و هرگز از یک تخته مشترک برای خرد و ریز کردن تمام انواع موادغذایی استفاده نکنید.

همچنین برای تمیز کردن تخته آشپزخانه به شیوه صحیح و بهداشتی، ابتدا سطح آن را با آب داغ و اندکی مایع ظرفشویی تمیز کنید و سپس خوب آبکشی کرده و بعد هم با یک دستمال یا حوله تمیز آن را خوب خشک کنید.

در صورتی که تخته آشپزخانه‌تان از جنس چوب مصنوعی (چوب سالید)، پلاستیک غیرمتخلخل، آکرلیک یا شیشه است می‌توانید آن را داخل ماشین ظرفشویی بشویید.

اگر از یک تخته آشپزخانه برای خرد کردن گوشت استفاده می‌کنید حتما باید برای خرد کردن موادغذاییِ دیگر مانند نان یا سبزیجات از تخته جداگانه استفاده نمایید و هرگز از یک تخته مشترک برای خرد و ریز کردن تمام انواع موادغذایی استفاده نکنید

همچنین برای تمیز کردن تخته‌های چوبی و پلاستیکی باید هرچند وقت یکبار یک قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده بدون بو را داخل یک گالن آب حل کرده و این محلول را روی تخته آشپزخانه بریزید تا باکتری‌های آن از بین بروند.

هرگاه متوجه شُدید سطح تخته‌ای که از آن استفاده می‌کنید خطوط و شیارهای عمیقی پیدا کرده باید آن را با یک تخته جدید و سالم جایگزین کنید.

برای پاک کردن بوی تخته یکی از موارد زیر را دنبال کنید: 

* روی تخته نمک یا جوش‌شیرین بمالید. چند دقیقه صبر کنید سپس آن را بشویید.

* روی تخته نمک بپاشید و نیمی از یکی از مرکبات را روی تخته بمالید. تخته را با آب داغ و صابون بشویید.

* روی تخته سرکه رقیق نشده بریزید و آبکشی کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:

ایسنا

پرتال خانه و خانواده

مطالب مرتبط:
بهداشت مواد غذایی؛ دریچه‌ای به سوی تندرستی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.