تبیان، دستیار زندگی
درست است که گاهی شرایط بیرونی باعث تحریک اعصاب می شوند اما باید بدانید که مواد غذایی مصرفی تان نیز می توانند خلق تان را تنگ کنند و خونسردی تان را از بین ببرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر بداخلاق شده اید اینها را نخورید


درست است که گاهی شرایط بیرونی باعث تحریک اعصاب می‌شوند اما باید بدانید که مواد غذایی مصرفی تان نیز می‌توانند خلق‌تان را تنگ کنند و خونسردی تان را از بین ببرند.

آیا این روزها بد خلق شده اید و تصور می‌کنید که همکاران یا همسرتان روی اعصاب تان رژه می‌روند؟ درست است که گاهی شرایط بیرونی باعث تحریک اعصاب می‌شوند اما باید بدانید که مواد غذایی مصرفی تان نیز می‌توانند خلق‌تان را تنگ کنند و خونسردی تان را از بین ببرند. اگر در شرایطی هستید که زود از کوره در می‌روید بهتر است از مصرف این نه ماده ی غذایی بپرهیزید.

قهوه

قهوه
احتمالا برای افزایش انرژی و سرحال شدن به سراغ نوشیدن قهوه می‌روید. در این صورت مقدار قابل توجهی آدرنالین از هیپوفیزتان آزاد می‌شود. اگر در مصرف این نوشیدنی و جذب کافئین دچار افراط شوید، مشکلاتی از قبیل اضطراب، بی‌تابی، افزایش ضربان قلب، تعریق، کاهش تمرکز و بدخلقی در انتظارتان خواهد بود. در نتیجه اگر مدتی است به هر دلیلی بی‌اعصاب شده اید بهتر است برای مدتی مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار به خصوص قهوه را کاهش دهید.


چیپس و رفقا
چیپس یکی از آن هله هوله های درجه یک است که طرفداران زیادی هم دارد. اگرچه چیپس از سیب زمینی تهیه می‌شود که یک سبزی مفید و لازم محسوب می‌شود اما زمانیکه همین سیب زمینی در مقدار زیادی روغن غرق می‌شود و با نمک فراوان سرخ می‌شود خواص مفید خود را از دست می‌دهد. در واقع روغن‌های نامناسبی که برای تهیه ی چیپس استفاده می‌کنند روی فعالیت‌های مغز تاثیر گذاشته باعث نوسانات خلق و خوی در افراد می‌شود. توجه داشته باشید که مواد سرخ کردنی از نوع چیپس حاوی یک ماده ی سرطان‌زا به نام «آکریلامید» است که در جریان سرخ شدن مواد غذایی تولید می‌شود. درست است که صدا دادن این ورقه‌های نازک و ترد زیر دندان، آدم را تا بالای ابرها می‌برد اما افراط در این کار نتیجه ی عکس داشته و شما را از بالای ابرها روی کف زیرزمین می‌فرستد.


گوشت‌های فراوری شده
اینکه در خانه برای ناهار ساندویچ آماده کرده و با خود به محل کار یا مدرسه ببرید یکی از عادت‌های خوب غذایی است. اما باید توجه کنید از چه مواد غذایی برای تهیه ی ساندویچ تان استفاده می‌کنید. اگر داخل ساندویچ تان پر شده از سوسیس، کالباس، ناگت و غیره کمی گوش به زنگ باشید. گوشت‌های فراوری شده حاوی ترکیباتی به نام نیترات ها هستند که انرژی را کاهش داده و باعث بدخلقی می‌شود. این گوشت‌ها علاوه بر نیترات حاوی ترکیبات نامناسب دیگری مانند رنگ‌های خوراکی، نگهدارنده ها و مواد افزودنی دیگر هستند که اثرات منفی در مغز ایجاد کرده و باعث بداخلاقی و همچنین احتباس آب در بدن می‌شوند؛ بنابراین اگر همیشه از منزل ناهار می‌برید بهتر است به فکر غذاهای سالم مانند سالاد، ساندویج های سالم حاوی گوشت مرغ، بوقلمون یا ماهی و غیره باشید.

توجه داشته باشید که مصرف زیاد نوشیدنی‌های بدون قند افزوده نیز شما را در جاده ی اضافه وزن انداخته و باعث بدخلقی‌تان می‌شوند


مارگارین
همیشه این سوال مطرح است که آیا کره آسیب بیشتری دارد یا مارگارین؟ محققان معتقد هستند که مارگارین ناسالم تر از کره است. به خاطر اینکه حاوی چربی‌های فراوری شده ی بیشتری است که در مقایسه با چربی های طبیعی(موجود در روغن زیتون یا آووکادو) تاثیر بیشتری در عدم تعادل انسولین، نوسانات خلق و خوی، افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد.


سرخ‌کردنی‌ها
اگر کج خلق و مانند اسفند روی آتش شده اید از خیر غذاهای سرخ کردنی بگذرید مگر اینکه آن ها را با روغن زیتون و در فر آماده کرده باشید. به نظر می‌رسد که اعتیاد به مصرف مواد غذایی سرخ کرده که طلایی رنگ و خوش نمک هستند به دلیل چربی‌های اشباع شده، سدیم و کربوهیدرات‌های تصفیه شده ی موجود در آن ها باشد. متاسفانه مواد غذایی سرخ کرده به سختی هضم می‌شوند و مدت زمان بیشتری در معده می‌مانند. در نتیجه باعث بروز نفخ و همچنین خواب آلودگی می‌شوند.

نوشابه

نوشابه
تمنا می‌کنیم تمام تلاش‌تان را برای کاهش مصرف نوشیدنی‌های گازدار به کار بگیرید. نوشابه‌ها سرشار از قندهای تصفیه شده هستند که در بدن به چربی تبدیل می‌شوند.

واقعیت این است که بعد از مصرف نوشابه‌های حاوی قند، افراد احساس سرزندگی کوتاه مدتی می‌کنند. اما بلافاصله و به دلیل کاهش قند خون دچار نوسانات خلق و خوی می‌شوند.


بادام زمینی
درست که خوردن یک مشت از این بادام‌های خوشمزه برای خیلی‌ها لذت‌بخش است و درست است که این دانه‌ها حاوی پروتئین هستند اما باید بدانید بادام زمینی‌های بسته بندی شده، حاوی نمک و افزودنی‌های زیادی هستند که باعث بروز میگرن، مشکلات تنفسی و نفخ حاصل از سدیم زیاد می‌شوند. اگر به هر دلیلی دچار نوسانات خلق و خوی شده‌اید بهتر است از مصرف این مغزها نیز بپرهیزید.


شیرینی‌جات
انواع بیسکوییت‌ها، کیک‌ها، دونات و مافین‌های صنعتی جزو انتخاب‌های روزمره‌ی ما هستند که به عنوان میان وعده استفاده می‌کنیم. اما باید بدانید که این خوراکی‌های خوشمزه حاوی چربی زیاد، روغن‌های اشباع شده و قندهای تصفیه شده هستند و کالری بیهوده ای وارد بدنتان می‌کنند. در نتیجه باعث بیحالی و آشفتگی شده و نتیجه‌ای جز چاقی و اضافه وزن نخواهند داشت. برای جذب قند طبیعی و خوش خلق بودن بهتر است از میوه های تازه استفاده کنید.


نوشیدنی‌های بدون قند افزوده
خیلی از ما برای تهیه ی آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌ها به دنبال انواع بدون قند افزوده هستیم و تصور می‌کنیم این نوشیدنی‌ها قند کمی به بدن رسانده و به تناسب اندام ما کمک می‌کنند. اما این پاکت‌های حاوی مایعات یا پودرها حاوی مواد افزودنی و شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام هستند که هیچ برتری و مزیتی نسبت به نوشابه‌ها ندارند. توجه داشته باشید که مصرف زیاد نوشیدنی‌های بدون قند افزوده نیز شما را در جاده ی اضافه وزن انداخته و باعث بدخلقی‌تان می‌شوند. توصیه می‌کنیم به جای این نوشیدنی‌ها به فکر نوشیدنی‌های سالم مانند عرقیجات مفید یا دمنوش های سالم باشید.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
غذاهایی که شما را عصبانی می‌کنند
غذاهایی برای کاهش استرس و اضطراب
این‌ها را بخورید تا اعصابتان آرام شود
9 عادت غذایی که شما را عصبی می‌کند
با مواد غذایی به جنگ افسردگی بروید
4 روش خانگی برای درمان اضطراب
غذاهای ضد افسردگی
افزایش دوپامین با مواد غذایی
غذاهای مفید در حالات روحی مختلف
غذاهای موثر در ایجاد مشکلات عصبی و روحی
غذاهای مفید در درمان مشکلات عصبی و روحی
برای آرامش اعصاب چه باید خورد؟
4 ماده‌ی غذایی ضداسترس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.