تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفته است که حدود دو ماه پیش، گرانی مرغ را به مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی هشدار دادیم اما در پاسخ گفتند ناراحت نباشید، ما مدیریت می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی مرغ را گران کرد؟


رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفته است که حدود دو ماه پیش، گرانی مرغ را به مسوولان وزارت جهاد کشاورزی هشدار دادیم اما در پاسخ گفتند ناراحت نباشید، ما مدیریت می‌کنیم.

مرغ

این اظهارنظر سیدمحمود نوابی درباره گرانی این روزهای مرغ است و باز هم همان داستان انداختن توپ‌ قیمت‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی به زمین یکدیگر. گویا با الحاق شرکت بازرگانی دولتی ایران و پیش از آن شرکت پشتیبانی امور دام به این وزارتخانه، باز هم مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت دوست ندارند دست از سر این وزارتخانه بردارند و به روش‌های مختلف توپ گرانی و کمبود کالا را در زمین محمود حجتی می‌اندازند. تازه‌ترین اختلافات موضوعی این دو وزارتخانه، واردات برنج و شکر بود که البته با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی در ظاهر سر و سامان داده شده است. جالب است در این‌باره به اظهارات عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور اشاره شود که درباره واردات برنج گفته است، سودآوری واردات برنج در مقایسه با تجارت داخلی آنگاه رنگ جدی به خود می‌گیرد که به تفاوت فاحش قیمت‌های جهانی با قیمت نهایی فروش برنج خارجی در ایران و به مقدار واقعی برنج وارد شده، اعم از مجاز و غیرمجاز توجه شود.  غلامرضا خانکشی‌پور خاطرنشان کرد: تولید سالانه بیش از 2 میلیون و 300 هزار تن برنج در حدود 600 هزار هکتار شالیزارهای ایران و واردات یک‌میلیون تن برنج به مفهوم عرضه بیش از 3 میلیون تن برنج داخلی و خارجی در بازار داخلی است. خانکشی‌پور اضافه کرد: گردش پولی این حجم برنج حداقل تا 17 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. البته با احتساب هزینه‌هایی همچون اجرت کار خانوار، ارزش اجاره شالیزار، اجاره ماشین‌آلات و سود بانکی متناسب با نقدینگی هزینه شده، حداقل سود حاصل شده در سال 1500میلیارد تومان خواهد بود.  تدقیق در گفته‌های عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور این نکته را هشدار می‌دهد که حامیان واردات برنج به هیچ روی حاضر نیستند منافع میلیاردی خود را از دست بدهند. البته علیرضا رفیعی، معاون کالاهای مصرفی سازمان حمایت نیز درباره قیمت مرغ سخن گفته و اظهار داشته است که مرغ‌های ذخیره‌سازی‌شده، داخلی بوده و وارداتی نیستند و حتی تاریخ آنها نیز با اشکالاتی همراه نیست و مردم نباید در این راستا نگرانی داشته باشند.

مرغ‌های ذخیره‌سازی‌شده، داخلی بوده و وارداتی نیستند و حتی تاریخ آنها نیز با اشکالاتی همراه نیست و مردم نباید در این راستا نگرانی داشته باشند.


 مرغ 8 هزار تومانی نخرید
اما بشنوید از محمود حجتی،‌ وزیر جهاد کشاورزی که به صراحت با بیان اینکه مرغ در دولت تدبیر و امید گران نشده است، گفت: مردم نباید مرغ را به‌قیمت ۸ و ۹هزار تومان که می‌گویند در مغازه‌ها وجود دارد، خریداری کنند. مرغ گرم به‌قیمت ۶۹۸۰ تومان در میادین تربار عرضه می‌شود. حجتی درباره میوه شب عید هم افزود: سازمان تعاونی روستایی میوه شب عید را که شامل پرتقال و سیب بوده خریداری کرده و هیچ‌گونه دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد. به گفته وی، یک‌میلیون تن سیب اضافه بر نیاز مردم در کشور وجود دارد. درباره کیوی هم باید بگوییم که اضافه بر نیاز بازار تولید داشته‌ایم و زمینه برای صادرات وجود دارد.  حجتی ادامه داد: امسال ظرفیت مازاد تولید دیگر محصولات کشاورزی مانند مرغ و تخم‌مرغ داشتیم که در 10ماه گذشته 66هزار تن صادرات مرغ داشتیم. وی با بیان اینکه ظرفیت برای صادرات بیش از 500هزار تن مرغ در کشور وجود دارد، تصریح کرد: مردم نباید مرغ را به‌قیمت 8 و 9هزار تومان که می‌گویند در مغازه‌ها وجود دارد، خریداری کنند در حال حاضر مرغ به‌قیمت 6هزار و 980 تومان به‌صورت گرم در تربار و میادین توزیع شده است و مرغ منجمد نیز 5هزار و 900 تومان در میادین تربار به دست مصرف‌کننده می‌رسد.


مرغ

میدان بهمن پر از محصولات پروتئینی است
وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه کمبود محصولات پروتئینی در بازار وجود ندارد، افزود: در میدان بهمن تهران که یکی از مراکز توزیع‌ مواد پروتئینی است به هر میزان که مصرف‌کننده بخواهد مواد پروتئینی وجود دارد بنابراین باید بگویم در شرایطی که مرغ به‌قیمت 7هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، قیمت مناسبی است و از آغاز این دولت تاکنون قیمت مرغ افزایش نیافته است. به تأکید وی، دولت تدبیر زمانی که روی کار آمد قیمت مرغ نوسانی بین 6هزار و 700 تا 7هزار و 200 داشته است بنابراین مرغ افزایش قیمت نداشته است. وی در ادامه با تأکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین محورهای سیاستی این وزارتخانه عمل به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، گفت: افزایش صادرات و کاهش واردات را در دستور کار داریم همچنین قصد داریم در راستای بهره‌وری در افق 10 ساله تراز بازرگانی غذا و محصولات کشاورزی را به صفر برسانیم. حجتی با بیان اینکه کشور ما مزیت‌های صادراتی فراوانی دارد، افزود: با همکاری سازمان صنعت و معدن و سازمان توسعه تجارت به‌دنبال ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی هستیم.  وزیر جهاد کشاورزی به ایجاد تفاهمنامه سازمان شیلات و آبزیان با روسیه و چین اشاره کرد و گفت: در محصولات لبنی و مرغ نیز صادرات داشته‌ایم. وی درباره میزان صادرات محصولات کشاورزی گفت: تا پایان آذرماه سال جاری 7/4 میلیارد دلار محصولات خام کشاورزی و فرآوری شده را صادر کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد رشد داشته است. حجتی درباره میزان واردات روغن اضافه کرد: در سال گذشته 8/3 میلیارد دلار روغن خام، دانه روغنی و کنجاله وارد کردیم. با توجه به اینکه 90درصد نیاز بازار ما درباره روغن وارداتی است. باید به سمتی پیش رویم که واردات و تولید مکمل یکدیگر باشد و سازوکاری طراحی کنیم که واردات موجب از بین بردن تولید نشود.  وزیر جهاد کشاورزی درباره واردات بخش کشاورزی اظهار داشت: این بخش در 9 ماهه ابتدای امسال 2/9 میلیارد دلار واردات داشته که نزدیک به 5/1 درصد واردات محصولات کشاورزی کاهش داشته است. وی ادامه داد: مجلس و دولت برای بهره‌گیری از روش‌های آبیاری نوین 1000 میلیارد تومان در نظر گرفتند. همچنین از طریق صندوق توسعه ملی حدود 5/1 میلیارد دلار برای کردستان در نظر گرفتند. 2 میلیارد دلار درباره شبکه‌ها و سیستم آبیاری در مناطق مرزی در نظر گرفته‌اند. 1000 میلیارد تومان دولت از محل هدفمندی در نظر گرفته که حدود 500 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

تا پایان آذرماه سال جاری 7/4 میلیارد دلار محصولات خام کشاورزی و فرآوری شده را صادر کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد رشد داشته است

حجتی با بیان اینکه کل آب مصرفی تهران یک‌‌میلیارد و 50 میلیون مترمکعب است، گفت: برای صرفه‌جویی و انتقال کشت محصولات از مزرعه به گلخانه‌ها احتیاج به همراهی و همکاری داریم. سالانه 5/5 میلیون تن تولید گوجه فرنگی داریم. با توجه به حجم تولید این محصول انتقال کشت آن به گلخانه‌ها نسبت به خیار سخت‌تر است اما در صورت تحقق این امر می‌توان 2 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی کرد. وزیر جهادکشاورزی همچنین هشدار داد که عده‌ای جنگ روانی به راه انداختند تا در آستانه نوروز میوه وارد کشور کنند. وی با اشاره به بارش برف سال گذشته در استان‌های شمالی، افزود: به دنبال این مساله، عده‌ای سر و صدا به پا کردند که برای شب عید با کمبود روبه‌رو مواجه خواهیم بود و در این زمینه جنگ روانی ایجاد کردند که فشار بیاورند و اقدام به واردات کنند. وی با بیان اینکه ممکن است عده‌ای در بازار به دنبال فضاسازی باشند که محصولاتی را که دارند به فروش برسانند یا محموله‌ای را وارد کنند، گفت: سال گذشته مقدار زیادی پرتقال در کشور فاسد و دور ریخته شد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصادتبیان



منابع:فارس، تسنیم، ایسنا و مهر
مطالب مرتبط:
چه چیزهایی ارزان شد؟
 انتظار برای کاهش قیمت شیر ؟!
  لبنیات خودسرانه گران شد