تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب 7 ماده ی غذایی را نام بردیم که باعث بروز مشکل ریفلاکس معده می شوند. گفتیم که مشکل به دلیل بالا آمدن اسید معده به سمت مری بروز می کند و باعث احساس ناخوشایندی در قفسه ی سینه می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

15 ماده غذایی که اسید معده را بالا می‌آورد (2)


در قسمت اول این مطلب 7 ماده ی غذایی را نام بردیم که باعث بروز مشکل ریفلاکس معده می‌شوند. گفتیم که مشکل به دلیل بالا آمدن اسید معده به سمت مری بروز می‌کند و باعث احساس ناخوشایندی در قفسه ی سینه می‌شود.

در ادامه ی این مطلب 8 ماده ی غذایی دیگر را نیز عنوان می کنیم که به ایجاد و تشدید این مشکل منجر می‌شوند. لطفا مطالعه ی این مطلب را از دست ندهید.

کافئین

قهوه
اگر عادت دارید که تمام روز را قهوه بنوشید باید بدانید که این نوشیدنی باعث سوزش معده می‌شود. می پرسید چرا؟ به خاطر اینکه قهوه سرشار از اسیدی است که می‌تواند باعث تشدید ریفلاکس معده شود. تمام نوشیدنی‌های حاوی کافئین نیز می‌توانند باعث بروز ریفلاکس و سوزش معده شوند. به خاطر اینکه این ماده باعث شل شدن اسفنکتر مری و بالا آمدن اسید معده و سوزش گلو می‌شود.

علاوه بر این باید بدانید که قهوه‌های دکافئینه نیز حاوی اسید هستند. چاره ی کار نوشیدن کم قهوه است. بهتر است این نوشیدنی‌ها را صبح مصرف کنید و در طول روز از مصرف آن بپرهیزید.


پنیر
پنیرها به طور طبیعی حاوی چربی هستند. مواد غذایی چرب نیز مدت زمان بیشتری در معده می‌مانند و کار هضم با تاخیر انجام می‌شود. در نتیجه روی اسفنکتر مری فشار آمده و اسید معده بالا می‌آید. از بین پنیرهای چرب می‌توان به پنیر چدار، پنیر خامه ای، پنیر گودا، پارمزان و پنیر استیلتون اشاره کرد. پنیرهای دیگری مانند پنیر کوتاژ، ریکوتا و تمام پنیرهایی که روی آن ها نوشته شده است «کم چرب» جزو انواع کم چرب هستند. اگر از مشکل ریفلاکس معده رنج می‌برید بهتر است از پنیرهای کم چرب و آن هم به میزان معقول استفاده کنید.


نوشیدنی‌های گازدار
نوشیدنی‌های گازدار دشمن معده و افرادی هستند که از ریفلاکس معده رنج می برند. انواع مختلف نوشیدنی‌های گازدار سرشار از اسید هستند که مشکل را تشدید می‌کند. دی اکسید کربن موجود در نوشیدنی‌های گازدار، نیز برای سلامتی خطرساز است. حباب گاز روی دریچه مری تاثیر می‌گذارد و به این ترتیب اسید معده به سمت مری بالا می‌آید. توصیه می کنیم به جای این نوشیدنی‌ها از آب استفاده کنید.

انواع شیرینی‌جات و آبنبات‌ها برای افرادی که از سوزش معده رنج می‌برند مشکل ساز هستند. قند می‌تواند یکی از عاملین اصلی ریفلاکس معده باشد. از مصرف مواد غذایی بپرهیزید تا سوزش معده تان کاهش پیدا کند


شکلات سیاه
شکلات سیاه یک تهدید سه گانه محسوب می‌شود. اول اینکه سرشار از چربی است. دوم اینکه حاوی کافئین است که اسفنکتر مری را شل کرده و باعث می‌شود که اسید معده بالا بیاید. سوم اینکه یک ماده ی آرامبخش است و باعث ترشح هورمون لذت می‌شود. همین تاثیر نیز می‌تواند باعث شل شدن اسفنکتر معده شود. خانم‌های باردار باید در مصرف شکلات سیاه دقت بیشتری داشته باشند چون بعد از مصرف این ماده ی غذایی بیشتر در معرض ریفلاکس معده قرار می‌گیرند.


سیر
سیر و پیاز نیز در بین افراد حساس باعث بروز ریفلاکس معده می‌شوند. متخصصان حوزه ی تغذیه سیر را یک ماده ی غذایی پرخاصیت می‌دانند و همیشه به مصرف آن توصیه می‌کنند؛ اما اگر از ریفلاکس معده رنج می‌برید باید از خیر سیر بگذرید. االبته می‌توانید هر ماده ی غذایی را امتحان کنید و میزان مشکل زایی آن را بسنجید. به عنوان مثال سیر و پیاز را برای مدتی از برنامه ی غذایی تان حذف کنید. اگر بهبودی در علائم خود مشاهده کردید متوجه می شوید که به آن ها حساس هستید. در نتیجه بهتر است از مصرف آن ها بپرهیزید. در خصوص هر خوراک یا ادویه ی دیگر نیز می‌توانید این آزمایش را انجام دهید.

نمک و فلفل

نمک و فلفل
اکثر مردم بعد از خوردن مواد غذایی تند و پرادویه دچار سوزش معده می‌شود. البته نمی‌شود تنها فلفل را مقصر دانست. چاشنی‌های دیگر نیز در بروز این مشکل دخالت دارند. در واقع زیاده روی در مصرف نمک و فلفل می‌تواند باعث سوزش معده شود.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد افرادی که تغذیه شان سرشار نمک است بیشتر در معرض سوزش معده قرار دارند. توصیه می‌کنیم که مصرف نمک را کاهش دهید و در مصرف ادویه‌ها و مواد غذایی تند دچار افراط نشوید.


کره
بدون شک خود مواد غذایی مصرفی می‌توانند باعث بروز سوزش معده شوند اما باید بدانید که شیوه ی پخت غذا نیز نقش موثری در این مشکل دارد؛ به عنوان مثال سرخ کردن مواد غذایی در کره و روغن، کالری و چربی ناخواسته ی زیادی به غذای ما اضافه می‌کند. به جای اینکار مواد غذایی را در ماهیتابه‌های نچسب و با مقدار اندکی روغن سرخ کنید. البته بخارپز کردن روش بهتری برای طبخ غذاست. توصیه می‌کنیم از افزودن کره به سبزیجات سرخ کرده بپرهیزید. برای خوش‌طعم شدن غذاهایتان از سبزیجات معطر استفاده کنید.


آبنبات
انواع شیرینی‌جات و آبنبات‌ها برای افرادی که از سوزش معده رنج می‌برند مشکل ساز هستند. قند می‌تواند یکی از عاملین اصلی ریفلاکس معده باشد. از مصرف مواد غذایی بپرهیزید تا سوزش معده تان کاهش پیدا کند. البته قند طبیعی موجود در میوه‌ها اشکالی ندارد اما باید به علامت های معده تان توجه کنید. توجه داشته باشید که مکمل ویتامین C و مواد نگهدارنده ی موجود در آبنبات و غیره نیز می‌توانند مشکل ساز شوند.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:
8 توصیه برای کاهش ریفلاکس معده
نوشیدنی‌های مجاز برای کسانی که معده‌شان ترش می‌کند
وقتی معده روی خوش نشان نمی‌دهد و ترش می‌کند
وقتی دستگاه گوارش کلافه می‌شود چه بخوریم!؟
نقش تغذیه در درمان التهاب و زخم معده
صحیح و غلط‌هایی درباره‌ی گوارش غذا
توصیه‌هایی برای پیشگیری از احساس سنگینی و ورم معده
این مواد غذایی باعث سوزش معده می‌شوند
رژیم‌درمانی در سوزش سر دل
کاهش ناراحتی های معده و گوارشی
مشکلات ناشی از عدم هضم غذا و درمان آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.