تبیان، دستیار زندگی
برخی کودکان به دنبال گرفتن شیشه شیر یا وسیله بازی از او، تحریک شده، گریه می کنند و در نهایت نفسشان قطع می شود که افزایش طولانی مدت حبس تنفس، موجب سیاه شدن دور لب او می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل حبس شدن نفس کودکان

گریه نوزاد



برخی کودکان به دنبال گرفتن شیشه شیر یا وسیله بازی از او، تحریک شده، گریه می‌کنند و در نهایت نفسشان قطع می‌شود که افزایش طولانی‌مدت حبس تنفس، موجب سیاه شدن دور لب او می‌شود.


یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: ریسه رفتن یا حبس کردن نفس، با تحریک، گریه، قطع تنفس و سیاهی دور لب کودک همراه است و والدین در این مواقع به‌جای تنفس دهان‌به‌دهان،‌ ماساژ قلبی و پاشیدن آب سرد بر صورت کودک، به او قطره آهن بدهند.
ساسان ساکت در پاسخ به سوالی درباره حبس شدن نفس کودک و سیاه شدن او، اظهار داشت: ریسه رفتن یا حبس کردن نفس، یکی از اختلالاتی است که در سنین یک سال و نیم شایع است. کودک به دنبال گرفتن شیشه شیر یا وسیله بازی از او، تحریک شده، گریه می‌کند و در نهایت نفسش قطع می‌شود که افزایش طولانی‌مدت حبس تنفس، موجب سیاه شدن دور لب او می‌شود.

این اختلال به‌مرور و با افزایش سن، بهبود پیدا می‌کند و موقعی که رخ می‌دهد، نیاز به اقدام خاصی وجود ندارد، حتی توصیه می‌شود که والدین از بغل کردن کودک بپرهیزند، زیرا ممکن است کودک بترسد و وضعیتش بدتر شود.


موقع حمله، تنفس دهان‌به‌دهان ممنوع است
معمولاً والدین در این مواقع از تنفس دهان‌به‌دهان،‌ ماساژ قلبی و پاشیدن آب سرد بر صورت کودک استفاده می‌کنند، در حالی‌که این اقدامات، نه الزامی دارد و نه موجب هوشیاری کودک می‌شود. لازم است کودک توسط متخصص اطفال یا فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان بررسی شود، زیرا این نوع حمله که منجر به حبس کردن نفس همراه با سیاه شدن می‌شود، باید به‌دقت بررسی شود.
کودک از نظر قلبی، تنفسی و اعصاب بررسی شود
کودک باید از نظر بیماری‌های قلبی، تنفسی و مغز و اعصاب بررسی شود و اگر از هر نظر کاملاً طبیعی بود، می‌توانیم اطمینان دهیم که تنها حملات BHS یا حبس تنفس را دارد.

گریه نوزاد


این اختلال به‌مرور و با افزایش سن، بهبود پیدا می‌کند و موقعی که رخ می‌دهد، نیاز به اقدام خاصی وجود ندارد، حتی توصیه می‌شود که والدین از بغل کردن کودک بپرهیزند، زیرا ممکن است کودک بترسد و وضعیتش بدتر شود.
انواع حملات حبس تنفس
حملات حبس تنفس به دو نوع با پریدگی رنگ و سیاه شدن دور لب و دهان تقسیم می‌شود.
مبتلایان، 15 قطره آهن تا دو سالگی مصرف کنند
گاهی فقر آهن و کم‌خونی موجب بروز اختلال ریسه رفتن یا حبس تنفس می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود مبتلایان از 4 یا 6 ماهگی تا جشن تولد دوسالگی، روزانه قطره آهن ایرانی مصرف کنند.

منبع: hamshahrionline

باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: raha52
برگرفته از گروه: کودک