تبیان، دستیار زندگی
پیامبر(ص) مأموریت داشت تمام مردم را به پرستش خداى یگانه دعوت كند و اعلام كند كه بنده و فرستاده ی خداست تا گناهكاران را از مجازات الهى بیم دهد و به مؤمنان پاداشى نیكو بشارت دهد. به مردم اعلام كرد كه عمرشان مدتی معیّن است؛
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

١٥) جزء یازدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ٥ سوره ی هود

 بیم دهنده و بشارت دهنده

پیامبر(ص) مأموریت داشت تمام مردم را به پرستش خداى یگانه دعوت كند و اعلام كند كه بنده و فرستاده‌ی خداست تا گناهكاران را از مجازات الهى بیم دهد و به مومنان پاداشى نیكو بشارت دهد. به مردم اعلام كرد كه عمرشان مدتی معیّن است؛ اگر خود را شایسته‌ی فضل الهى كنند بهره‌ی خوبى مى‏گیرند و اگر رویگردان شوند، عذاب قیامت در انتظارشان است:


 به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان
 الف، لام، را؛ كتابى است كه آیات آن استحكام یافته، سپس از جانب حكیمى آگاه به روشنى بیان شده است كه جز خدا را نپرستید. به راستى من از جانب او براى شما بیم دهنده و بشارت دهنده‏ام و این كه از پروردگارتان آمرزش بخواهید. سپس به سوى او بازگردید. شما را تا مدتى معیّن از بهره‏اى نیكو برخوردار مى‏سازد. و به هر شایسته‌ی بخششى، از بخشش خود مى‏دهد و اگر رویگردان شوید من از عذاب روزى بزرگ بر شما بیمناكم. بازگشت شما به سوى خداست و او بر همه چیز تواناست.


    آیات 1 الى 4
 
 از درون سینه‏ها آگاه است


 منافقین در دل‏هایشان شرك مى‏ورزیدند اما در ظاهر با پیامبر(ص) دوستى مى‏كردند. مخفیانه صحبت مى‏كردند و براى این كه دیده نشوند، سرها را به هم نزدیك مى‏كردند و حتى لباس‏هایشان را به سرشان مى‏كشیدند كه كسى از رازشان باخبر نشود. خداوند دانا مى‏فرماید:


 آگاه باشید! آنان سینه‏هاى خود را عقب مى‏كشند تا خود را از او مخفى كنند. آگاه باشید! آن‏گاه كه لباس‏هایشان را به سر مى‏كشند، آن‏چه را پنهان مى‏كنند و آن‏چه را آشكار مى‏سازند، مى‏داند. به راستى او از درون سینه‏ها آگاه است.


    آیه‌ی 5

1- رهروان: كسانى كه در راه دین و حق، قدمى برمى‏دارند، چه در طلب علم چه در هدایت گمراهان؛ مانند زیارت ائمه یا حج یا رفع حاجت مسلمانان.
3-  سراى سلامت: دارالسلام، منظور بهشت است.
4- به جزء هفتم، آیه‌ی 103 سوره‌ی مائده‌ مراجعه كنید.
5- منظور، پیامبران پیش از حضرت موسى(ع) است كه در آیه‌ی قبل آمده است.

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء یازدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ٥ سوره ی هود

سوره ی یونس آیات ١٠٤ الی ١٠٩

سوره ی یونس آیات ٩٤ الی ١٠٣

سوره ی یونس آیات ٧٨ الی ٩٣


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.