تبیان، دستیار زندگی
شما دوست دارید سری سوم سریال «ستایش» ساخته شود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستایش 3 باشد یا نه؟


شما دوست دارید سری سوم سریال «ستایش» ساخته شود؟

ستایش

بعد از پایان فصل دوم مجموعه «ستایش» به کارگردانی سعید سلطانی ، اخبار و حواشی پیرامون آن فروکش کرد. حالا امیر محمد زند بازیگر سری دوم «ستایش» از نگارش سری سوم این مجموعه توسط سعید مطلبی خبر داده است.

امیر محمد زند به خبرگزاری مهر گفت: سال گذشته سعید مطلبی نویسنده سریال «ستایش» را دیدم و او اعلام کرد در حال نگارش سری سوم این سریال پرمخاطب است.وی افزود: به نظر می رسد مخاطبان حتی از خارج از کشور نیز پیگیر این موضوع هستند که «ستایش» چگونه ادامه پیدا می کند.این بازیگر تاکید کرد: من هم نمی دانم سری سوم به کجا خواهد رسید. امیدوارم که نگارش به خوبی انجام شود و من هم در اولین فرصتی که پیش بیاید، در خدمت پروژه خواهم بود.
مورد عجیب زند
زند در حالی از ابراز علاقه به حضور در «ستایش 3» گفته که در زمان پخش سری دوم این سریال اعتراضش را از كش دار بودن سریال رسانه ای كرده بود:« هر اثری كه قرار است ساخته شود باید بر اساس اصول باشد؛ نمی توان یك بنای 50 طبقه را روی فونداسیون ساختمانی 5 طبقه قرار داد.»
اعتراض میرامینی
البته فقط امیرمحمد زند نبود كه به فصل دوم «ستایش» اعتراض دارد. حدیث میر امینی بازیگر نقش نازگل هم گفته بود: « سری دوم «ستایش» کار خوبی نشده، چون قصه ندارد. ما فقط یک سری دیالوگ می شنویم. در واقع بدون اینکه قصه ای داشته باشیم، به همان شخصیت های قبلی تکیه شده است. قصه لق می زند. یک سری کاراکتر می آیند یک سری چیزها می گویند و می روند. ما می رویم دو قسمت راجع به یک موضوع با دو کاراکتر صحبت می کنیم و هیچ داستانی پیش نمی رود.»

زند در حالی از ابراز علاقه به حضور در «ستایش 3» گفته که در زمان پخش سری دوم این سریال اعتراضش را از كش دار بودن سریال رسانه ای كرده بود:« هر اثری كه قرار است ساخته شود باید بر اساس اصول باشد؛ نمی توان یك بنای 50 طبقه را روی فونداسیون ساختمانی 5 طبقه قرار داد.»


او همچنین عنوان کرده بود:« در کشور ما یک سیستم است که کارها بدون فیلمنامه کلید می خورد. اگر هم سراغ فیلمنامه را بگیری می گویند مگر تو به ما اعتماد نداری... می خواهند بگویند ببینید ما چقدر بازیگر کنار هم چیده ایم؟ در حالیکه به هیچ یک از این شخصیت ها پرداخته نمی شود. من در مورد کاراکتر خودم می گویم، اگر نازگل از کل کار حذف شود هیچ لطمه ای به قصه نمی خورد!


دفاع تهیه کننده
با این حال آرمان زرین کوب تهیه کننده «ستایش» تمام قد پشت مجموعه ایستاد؛ با این استدلال:« سریال یک ملودرام اجتماعی است که به درستی مشکلات و معضلات هر دو نسل را به تصویر کشیده است و به سلیقه مخاطب ایرانی بسیار نزدیک است، این نشان می دهد که «ستایش» مورد توجه مخاطب قرار گرفته است . البته شروع طرح ما به این شدت اشک انگیز نبود، بعد از نوشته شدن حدود پنج قسمت از مجموعه متوجه شدم نویسنده محترم بسیار خوب سلیقه مخاطب را می شناسد، و از همان موقع مطمئن شدم هدفی را که دنبال می کنیم درست است و با مجموعه ای پر مخاطب روبرو خواهیم شد.

ستایش

اگر «ستایش» قصه ای است كه دوره اش سر آمده پس چطور 64 درصد بیننده دارد. چرا ثبت احوال اعلام می كند اسم ستایش در مقطعی بیشترین طرفدار را داشت الان هم دوم است . ما یادمان نرود «ستایش» هفتگی پخش می شود آن هم در دوره ای كه شبكه های ماهواره ای هر روز گسترش پیدا می كنند.
من خوشحال می شوم وقتی خیلی ها می گویند در «ستایش» مفاهیمی است كه در رفتار بچه های ما تاثیر گذاشته. مثلا می گویند در این سریال به بحث تحكیم خانواده درست اشاره شده كه اتفاقا در سیاست برنامه سازی سیما این هست: جانمایی مفاهیم دینی و موضوعات ارزشی همچون خانواده. یا می گویند شما در سریال یك كرد نشان دادید كه چه قدر درستكار و سمپات بود و وجهه كردها را خوب نشان دادید: تقویت وحدت ملی و توجه به قومیت های كشور. یا می گویند خانواده نادری در مقابل خانواده حشمت فردوس چه قدر بهتر زندگی می كند این دقیقا همان فرهنگ سازی و ترویج ساده زیستی است. موارد زیادی درباره تاثیر چادر شنیده ام و بارها گفته اند بچه های ما تحت تاثیر کاراکترهای سریال احترام شان به پدر و مادر دو چندان شده :تكریم والدین و متدینین و شعار چادر حجاب برتر. خیلی ها می گویند سریال تان حرف بد و فحش ندارد. این یعنی استفاده نكردن از دیالوگ های نامربوط، بد دهنی ، فحاشی كاراكترها.... »
ستایش 3 باشد یا نه؟
حالا شما بگویید دوست دارید سری سوم سریال «ستایش» ساخته شود یا نه؟


منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان